صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

شاخص کل بورس برفراز 2.53 میلیون واحد

دیروز، سوت آغاز معاملات هفته سوم اردیبهشت ماه در حالی به صدا درآمد که معامله گران خرد، به امید تکرار بازدهی‌های کسب شده در هفته‌های گذشته، تقاضای خود را بازهم افزایش دادند و دمای معاملات را به ارقام تاریخی رساندند. افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران در روز ابتدایی هفته، باعث شد تا روند شاخص کل بورس بازهم صعودی شود و این شاخص حدود 20 هزار واحد دیگر رشد کند و به محدوده 2 میلیون و 535 هزار واحد برسد.
رقمی که از ابتدای سال 1402، توسط معامله گران خرد حقیقی حمایت شده و رفتار این طیف از فعالین بازار باعث شده تا حتی در مواقعی که پول‌های درشت بازار (چه حقیقی و چه حقوقی)، تصمیم به خروج از بازار می‌گیرند، شاخص‌ها براساس نظر و میل آنها عمل نکنند و روندی را در پیش بگیرند که معامله گران کوچک بازار می‌خواهند.
این موضوع باعث شده تا ارزش و حجم معاملات بازار بشدت افزایش یابد و هر روز رکوردی بالاتر از رکورد‌های ثبت‌شده در روزهای قبل به ثبت رساند. دیروز، هجوم معامله گران کوچک، شاخص ارزش معاملات خرد بازار سهام را به عدد تاریخی 25 هزار و 280 میلیارد تومان رساند و شاخص خالص ورود پول حقیقی را بیش از 2 هزار و 100 میلیارد تومان مثبت کرد.
این ارقام که از جمله بالاترین رکوردهای ثبت شده در تاریخ بازار هستند، درحالی به ثبت رسیده‌اند که برعکس اتفاقات سال 1399، هسته معاملات با قطعی یا کندی روبه‌رو نشده و درگاه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها از دسترس خارج نشده‌اند.
 
توجه معامله گران به سهام بنیادی جلب شد
روند صعودی قیمت‌ها و ثبت رکورد‌های تازه در شاخص‌های مختلف بازار سهام باعث شده تا معامله گران ترجیح دهند سرمایه خود را به سهامی منتقل کنند که از نظر شاخص‌های بنیادی بازار در شرایط بهتری قرار دارند.
همچنین نگاهی به آمار معاملات نشان می‌دهد، دیروز سهامی مورد توجه سهامداران قرار گرفت که در سال‌های گذشته نوسانات قیمت کمتری داشته‌اند ودرجه نقدشوندگی آنها به نسبت بالاتر است.
در کنار این موارد، سهامی که طی دوسال گذشته بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رسانده‌اند، مورد استقبال پول‌های تازه وارد به بازار قرار می‌گیرند.
روندی که از نظر برخی کارشناسان بازار، نشان از رفتار عقلایی‌تر معامله‌گران دارد و این موضوع می‌تواند ریسک بروز رفتار هیجانی درمعاملات سهام را کاهش دهد. براساس نظر کارشناسان، در معاملات امسال، توجه معامله گران به تغییرات بنیادی مانند میزان تولید و فروش، درآمد و سودسازی شرکت‌ها بیشتر شده است که می‌تواند احتمال بروز حباب‌های قیمتی را در بازار کاهش دهد. با این حال توصیه کارشناسان به افرادی که همچنان تخصص کافی برای حضور در بازارهای مالی را کسب نکرده‌اند، این است که سرمایه خود را از طریق صندوق‌ها وشرکت‌های متنوع سرمایه‌گذاری و به طور غیر مستقیم وارد بازار سهام کنند تا دارایی‌های آنها از نوسانات احتمالی بازار خسارت نبیند.

نماگر‌های بازار
دیروز بیش از 37.6 میلیارد برگ سهم و اوراق مالی (به جز اوراق عملیات بازار باز) در 2 میلیون و 206 هزار نوبت و به ارزش 33 هزار میلیارد تومان در دو تالار بورس و فرابورس معامله شد.
تعداد نمادهای صف خرید شده به 211 عدد رسید که 24 عدد کمتر از روز چهارشنبه بود و نمادهای صف فروش شده نیز 21 عدد افزایش یافت و به 35 نماد رسید.
در مجموع بازار، 422 نماد معاملات دیروز را با افزایش قیمت به پایان رساندند و 332 نماد نیز کاهش قیمت داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی