صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۴

اخبار

تأکید روسیه بر جایگزینی دلار
نماینده روسیه به سازمان ملل اعلام کرد جامعه جهانی نمی‌تواند دلار امریکا را به عنوان تنها ارز خود برگزیند چرا که ایالات متحده از آن به عنوان سلاح استفاده می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا تأکید کرد: «روند جایگزینی دلار با دیگر ارزها در توافق‌های مشترک نمایانگر تمایل کشورها به خلاص شدن از وابستگی به دلار است خصوصاً اینکه در یک کنفرانس خبری از سرگئی لاوروف شنیدیم امریکایی‌ها مدعی شده‌اند دلار یک دارایی مشترک برای تمامی جهانیان است.»

 

غارت در روزهای آتش‌بس سودان
تمدید آتش‌بس برای 72 ساعت دیگر به درخواست امریکا و عربستان برای گشودن گذرگاه‌های انسانی نتوانسته است اوضاع برهم ریخته این کشور درگیر منازعات داخلی را سامان دهد. کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که ارائه کمک‌های انسانی در سودان به حمایت مالی 445 میلیون دلار نیاز دارد و بخش بهداشت این کشور در آستانه فروپاشی است. برنامه جهانی غذا نیز در بیانیه‌ای از غارت 17 هزار تن مواد غذایی اختصاص داده شده به نیازمندان خبر داده است.

 

 

حکم بازداشت هتاک به قرآن در سوئد
راسموس پالودان، راستگرای افراطی سوئدی دانمارکی و رهبر حزبی که پیش‌تر با آتش کشیدن قرآن به این کتاب مقدس اهانت کرده بود، با دستور دادستان سوئد با حکم بازداشت روبه‌رو است. به نوشته خبرگزاری آناتولی، دفتر دادستانی سوئد اعلام کرد طی دو ماه گذشته پالودان به دلیل انجام اقدامات تحریک‌آمیز علیه گروهی از مردم، اهانت و حمله آشکار به یک مقام مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته است.

 

 

تعیین مرز فیلیپین برای امریکا
رئیس جمهور فیلیپین اعلام کرد اعطای اجازه دسترسی به پایگاه‌های نظامی این کشور به نظامیان امریکایی، اقدامی دفاعی است و امریکا حق استفاده تهاجمی از این پایگاه‌ها علیه چین را ندارد. به نوشته رویترز، فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین در جریان سفر چهار روزه به واشنگتن گفت: «توافق همکاری دفاعی بهبود یافته میان امریکا و فیلیپین با توجه به تداوم تنش‌ها میان تایوان و چین، برای امنیت شهروندان فیلیپینی در تایوان بسیار حائز اهمیت است اما طرف امریکایی نگرانی‌های ما را درک می‌کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی