صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

آمادگی بلژیکی‌ها برای اهدای دو درنای دیگر

 مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران از اعلام آمادگی مسئولان مرکز تکثیر و حفاظت درناها در کشور بلژیک برای اهدای دو درنای دیگر با هدف احیای مسیر پروازی درناهای سیبری از روسیه به ایران خبر داد. عطاءالله کاویان به ایرنا گفت: «به دلیل اینکه تمام فرایندهای انتقال و نگهداری درنای بلژیکی در مازندران به خوبی انجام شده بود اعلام کردند در صورتی که درنای رؤیا به هر علتی از بین برود، ۲ درنای دیگر به ایران ارسال خواهند کرد.» او همچنین از احتمال انتقال رؤیا به ارتفاعات با توجه به گرما و رطوبت فریدونکنار خبر می‌دهد. وی با بیان اینکه بلژیکی‌ها این موافقت را به صورت مکتوب به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کردند اما مسئولان کشورمان تاکنون به این پیشنهاد پاسخی نداده‌اند، گفت: نگهداری مناسب درناها در محیط تالاب فریدونکنار علت این تصمیم بلژیکی‌ها بود.»
رؤیا درنای سفید پرورشی است که سال گذشته برای احیای مسیر غربی درناهای سیبری که از روسیه به ایران می‌آیند به تالاب ازباران و سرخرود در فریدونکنار منتقل شد اما نتوانست مسیر برگشت به سیبری را با امید (تک درنای سیبری) طی کند و در مازندران ماندگار شد.
عطاءالله کاویان در خصوص احتمال موافقت با انتقال درناهای جدید از بلژیک به ایران نیز گفت: برخی کارشناسان معتقدند رؤیا در مدت زمان کوتاهی که کنار درنای امید بود با یکدیگر همزیستی بسیار خوبی گرفتند، به همین دلیل امکان تکرار این همزیستی برای سال جدید نیز وجود دارد و نیازی به حضور درناهای دیگر نیست.
به گفته کاویان از سویی دیگر برخی کارشناسان این دغدغه را دارند که وقتی درنای امید پاییز امسال به مازندران برگردد چنانچه ۲ درنای جدید و رؤیا را در کنار خود ببیند امکان دارد فرایند پروازی او به سیبری مختل شود.
وی گفت که برای تصمیم‌گیری در خصوص پیشنهاد بلژیکی‌ها باید تا مشخص شدن وضعیت رؤیا تا شهریورماه صبر کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی