صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

حل مشکل مالیاتی واردکنندگان کالا در بهار ۱۴۰۱

با بخشنامه دفتر بازبینی و حسابرسی پس از ترخیص گمرک مشکل مالیاتی واردکنندگان ناشی از تفاوت نرخ ارز فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ با ماه‌های بعدی سال، برطرف شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دفتر بازبینی و حسابرسی پس از ترخیص گمرک در راستای بند ۲ مصوبات یکصد و پانزدهمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی برای رفع مشکل پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز واردات در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ بخشنامه‌ای را به گمرک‌های اجرایی ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه، گمرک‌های اجرایی باید برای استعلام واردکنندگان بهار ۱۴۰۱ را به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند. سازمان مالیاتی نیز حداکثر ظرف مدت یک‌ماه پاسخ لازم را به گمرک‌های اجرایی ارائه دهد. چنانچه واردکننده، مالیات و عوارض تعیین‌شده را پرداخت کرده باشد، دیگر نیازی به پرداخت مالیات و عوارض مضاعف نیست.
در دو ماه نخست سال ۱۴۰۱ نرخ مالیات و عوارض برای واردکنندگانی که کالا‌های خود را ترخیص کردند با نرخ ارز ترجیحی محاسبه شده بود. از خرداد ماه این نرخ به ETS تغییر کرد و به دنبال آن مؤدیانی که طی دو ماه ابتدایی سال با نرخ ترجیحی، مالیات خود را پرداخت کرده بودند، با تأکید سازمان امور مالیاتی، باید مابه‌التفاوت ناشی از تغییر نرخ ارز را پرداخت می‌کردند که این موضوع مورد اعتراض واردکنندگان قرار گرفت.
پس از طرح مسأله در دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی و بررسی‌هایی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوط صورت گرفت، این مسأله با ابلاغیه به سازمان امور مالیاتی برطرف شد. طبق این ابلاغیه مشکل مالیاتی واردکنندگان ناشی از تفاوت نرخ ارز فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ با ماه‌های بعدی سال، برطرف شد.
جستجو
آرشیو تاریخی