در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح شد

مناسب‌سازی 8 هزار اتوبوس درون‌شهری

سمیه افشین فر

خبرنگار

غلامرضا رضایی‌فر رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌‌سازی کشور خبر داد که حدود 8 هزار اتوبوس درون‌شهری با مساعدت وزیر کشور مناسب‌سازی شده است.
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه مناسب‌سازی یک حق و ضرورتی اجتماعی است، گفت: در رابطه با اماکن خصوصی متأسفانه برآورد خاصی نداریم زیرا ضوابط و مقررات در این بخش زیاد رعایت نمی‌شود. بسیاری از ساختمان‌های پلیس +10 یا دفاتر خدمات الکترونیک که متعلق به بخش خصوصی هستند در ساختمان‌هایی فرسوده قرار دارند و حتی برای افراد عادی هم دسترس‌پذیر نیستند؛ در صورتی که مکان‌هایی که محل رفت و آمد افراد زیادی از جامعه هست باید برای همه دسترس‌پذیر باشد. مناسب‌سازی باعث می‌شود همه افراد جامعه از امکانات شهری استفاده کنند.
رضایی‌فر با اشاره به اینکه به دلیل استانداردهای بین‌المللی در سیستم حمل و نقل هوایی وضعیت خوبی داریم اما در سیستم ریلی و راه‌آهن نقایص زیادی را شاهد هستیم، گفت: بیشتر ایستگاه‌های راه‌آهن، پایانه‌های اتوبوس بین‌شهری و مجتمع‌های بین‌راهی مناسب‌سازی نیستند و این موضوع باعث می‌شود شهروندان سالمند و دارای معلولیت با مشکلاتی مواجه شوند.
وی با تأکید بر اینکه از سال گذشته اتوبوس‌های درون‌شهری مناسب‌سازی شده با دستور وزیر کشور به ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق شده است، افزود: امیدواریم تا پایان امسال تمام اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل شهری مناسب‌سازی شود. هر چند بسیاری از ایستگاه‌های مترو مناسب‌سازی شده نیست یا مناسب‌سازی را تنها به وجود پله‌برقی محدود کرده‌اند، در حالی که همه نمی‌توانند از پله‌برقی استفاده کنند.
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور در پاسخ به این سؤال که سال‌هاست بحث مناسب‌سازی می‌شود و چرا هنوز نتوانسته‌ایم مشکلات این حوزه را حل کنیم، گفت: قانون خوبی در این زمینه داریم، بر اساس قانون همه دستگاه‌ها باید در بودجه سالانه خود برای مناسب‌سازی هم پیش‌بینی داشته باشند و بیشتر دستگاه‌ها هم این بودجه را اختصاص می‌دهند اما متأسفانه بودجه درست هزینه نمی‌شود؛ عمده دلیل آن هم عدم آموزش و فرهنگسازی در این حوزه است. متأسفانه همه سطوح و همه افراد جامعه آموزشی در این زمینه نمی‌بینند. نتیجه این می‌شود که در مناسب‌سازی‌های معابر می‌بینید در بسیاری از مواقع با اصول علمی معماری و شهرسازی فاصله دارد. پیمانکاران شهرداری باید آموزش ببینند تا بدانند در طراحی معابر چه اصولی را مدنظر قرار دهند، البته از سال گذشته در مناطق 22 گانه تهران خیلی از ایرادها برطرف شد و گزارش تصویری آن برای دبیرخانه ارسال شده است. اما اطلاعات زیادی از وضعیت شهرستان‌ها نداریم و در تهران ایرادها کمتر شده است. بجز آموزش، توجه به این نکته هم ضروری است که بسیاری از افراد آموزش می‌بینند اما در اجرا به آن آموزش‌ها اهمیت نمی‌دهند که این نیازمند نظارت دائمی است.

جستجو
آرشیو تاریخی