رئیسی در گفت‌و‌گو با «المیادین» : نظم جدید کاملاً به نفع مقاومت است

سفر رئیسی به سوریه چه دستاوردهایی را دنبال می‌کند؟

 13 سال از آخرین سفر مقام ریاست جمهوری ایران به سوریه می‌گذرد. جشن پیروزی تاریخی محور مقاومت در بیش از یک‌دهه مبارزه با بحران تروریسم تکفیری در منطقه، روز گذشته با حضور آیت‌الله رئیسی، مردم دو کشور و رزمندگان در  حرم حضرت زینب(س) برگزار شد.


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آستانه سفر به سوریه در گفت‌و‌گویی تفصیلی با شبکه تلویزیونی «المیادین» به تشریح اهداف این سفر و نیز روابط و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت. تشریح جزئیات دستیابی به توافق تهران و ریاض، چشم‌انداز همکاری اقتصادی و سیاسی تهران و دمشق و هشدار به تهدیدات واهی رژیم صهیونیستی از جمله محورهای مهم سخنان رئیس جمهور در این گفت‌و‌گو بود.

جزئیات توافق تهران-ریاض
رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره زمینه‌های شکل‌گیری توافق تهران و ریاض و ابعاد مهم آن در روابط دو کشور گفت: «ما از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم اعلام کردیم که سیاست خارجی ما بر محور توسعه سیاست همسایگی است و بنا داریم با کشورهای همسایه ارتباط و تعامل خوبی داشته باشیم و از ظرفیت‌های متقابل با کشورهای منطقه، در جهت ارتقای روابط در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استفاده کنیم.»
آیت‌الله رئیسی در ادامه به جزئیات روند شکل‌گیری توافق ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: «قبل از دولت ما یک مذاکرات ابتدایی در بغداد بین تیم‌های امنیتی ایران و عربستان شده بود، اما در سفری که به پکن داشتم، آقای «شی جین پینگ» به بنده گفتند در گفت‌و‌گوهایی که در عربستان داشتم مسئولان عالی این کشور برای برقراری روابط با ایران اظهار تمایل کردند، حال نظر شما چیست و بنده پاسخ دادم که نظر ما هم مساعد است منتها ما یکسری توافقات مقدماتی در بغداد داشتیم و منتظر اجرای آنها از سوی عربستان هستیم. آقای «شی» ابراز کردند که ما این میانجیگری و وساطت را دنبال می‌کنیم تا روابط حسنه شود و ما هم از این پیشنهاد رئیس جمهور چین استقبال کردیم.»
رئیس جمهور ادامه داد: «مقدمات این قضیه در آن سفر انجام و قرار شد یک هیأتی از طرف دولت عربستان و یک هیأتی را ما برای گفت‌و‌گو اعزام کنیم. بعد از سفر بنده، این دعوت از طرف چین صورت گرفت که پادشاه عربستان، مشاور امنیت و وزیر مشاورش را برای مذاکرات می‌فرستد و ما نیز تصمیم گرفتیم که دبیر شورای‌عالی امنیت ملی را اعزام کنیم و قرار شد مباحثی که مورد نظر هر دو کشور است، در این جلسات مطرح شود که مطرح و قرار شد روابط سیاسی بین دو کشور دوباره برقرار شود و این ادامه دارد.»

برخی نمی‌خواستند چین واسطه باشد
رئیس جمهور درباره نقش میانجیگرانه چین در دستیابی به توافق با ریاض نیز گفت: «شاید برخی نمی‌خواستند چینی‌ها میان ایران و عربستان واسطه شوند، اما معتقدیم این کار مثبتی بود که از ناحیه دولت چین انجام شد و هم عربستان و هم ایران، هر دو به پیشنهاد آقای «شی جین پینگ» نظر مثبتی داشتند.»

موقعیت رو به افول رژیم صهیونیستی
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه ایران و عربستان دو کشور مطرح در منطقه هستند و هر دو جایگاه سیاسی و اجتماعی و تأثیرگذاری مهمی در منطقه دارند، یادآور شد: «ارتباط دو کشور ایران و عربستان می‌تواند برای منطقه و حتی در سطح جهانی، ارتباط قابل توجهی باشد. لذا ما استقبال کردیم از اینکه این ارتباط برقرار شود و قطعاً ارتباط بین دو کشور ایران و عربستان و دیگر کشورهای اسلامی به افزایش تبادل ظرفیت‌ها بین دو کشور و کشورهای منطقه می‌انجامد.»
به گفته رئیس جمهور نکته مهم این رخداد آن است که مردم منطقه و بویژه مردم مسلمان از برقراری این ارتباط خرسندند، اما دشمنان، از جمله رژیم صهیونیستی از این ارتباط ناخرسند هستند و این نکته را ابراز هم کرده‌اند که ما از ادامه ارتباط بین ایران و عربستان ناراحتیم. دلیلش این است که آنها دنبال تفرقه و جدایی بین کشورهای اسلامی هستند و در مقابل ما معتقدیم وحدت، راهبرد مهمی است که باید آن را دنبال کرد.

اولین اقدام «تل آویو» آخرین اقدام آن خواهد بود
رئیس جمهور در واکنش به اینکه تهدیدات نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمان دیگر به گوش می‌رسد با بیان اینکه موقعیت این رژیم روز به روز در حال افول است، ادامه داد: «امروز در این نظم جدید جهانی شرایط کاملاً به نفع جبهه مقاومت و علیه رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد. نخست‌وزیر این رژیم خودش بهتر از هر کسی می‌داند که تهدیداتش بی‌اثر، بی‌پایه و بی‌ربط است. دلیلش هم این است که او حریف آن تعداد نیروی انقلابی در خود سرزمین‌های اشغالی و نیروی انقلابی در منطقه نمی‌شود، چطور بر زبان جاری می‌کند که من یک روزی می‌خواهم به ایران حمله کنم. اینها شوخی‌هایی است که هیچ‌کسی در دنیا این حرف‌ها را جدی حساب نمی‌کند و به رژیم صهیونیستی با این حرف‌هایش می‌خندند.»
رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند ایران چه پاسخی به او خواهد داد، تصریح کرد: «بارها اعلام کردیم که اگر کوچکترین اقدامی علیه جمهوری اسلامی شود، اولین اقدام ما به منزله از بین رفتن رژیم صهیونیستی است. امروز قدرت ایران در داخل کشور و منطقه بر کسی پوشیده نیست که اولین اقدام رژیم صهیونیستی، آخرین اقدام او خواهد بود و اصلاً چیزی به نام رژیم صهیونیستی باقی نخواهد ماند تا بخواهد کارهای بعدی صورت بگیرد. این را ما در عرصه‌های مختلف اعلام کردیم و رژیم صهیونیستی خود بهتر از هر کس می‌داند که ما در این مورد کاملاً جدی هستیم.» رئیسی تأکید کرد: «گنبد آهنین که آنها فکر می‌کنند می‌توانند به آن اتکا کنند، در اقدامات مقدماتی کاملاً فرو می‌ریزد. رژیم صهیونیستی چگونه می‌تواند در مقابل قدرتی مثل قدرت جمهوری اسلامی ایران، در همان آغازین روزهای اقدام یا حتی ساعات اولیه روی پای خود بایستد.»

اعلام آمادگی برای مشارکت در بازسازی سوریه
آیت‌الله رئیسی درباره رویکرد ایران در روند بازسازی سوریه پساجنگ هم به بیان چند مسأله پرداخت و افزود: «ما چند مسأله نسبت به سوریه تأکید داریم؛ اول، حاکمیت دولت سوریه بر تمام اراضی این کشور و معتقدیم امریکایی‌ها باید هر چه زودتر از سوریه خارج شوند و دولت سوریه باید بر همه بخش‌های این کشور حاکم باشد. در «اجلاس روند آستانه» در تهران هم که با شرکت روسیه و ترکیه برگزار شد، تأکید کردیم که حتماً باید تلاش کنیم که حاکمیت دولت سوریه بر تمام اراضی این کشور اعمال شود. این هم به نفع سوریه و هم به نفع منطقه است. دوم نسبت به بازگشت مهاجرین و کسانی که از سوریه رفتند و سوم، موضوع مهم بازسازی سوریه.» رئیس جمهور به رویکرد ایران درباره مشارکت در بازسازی سوریه هم تأکید کرد: «ما در ارتباط با بازسازی حتماً آمادگی داریم که با کشور و دولت سوریه همکاری کنیم. این امکان برای جمهوری اسلامی وجود دارد. ما نیروهای فنی-مهندسی و شرکت‌های توانمندی داریم که می‌توانند در بازسازی سوریه نقش داشته باشند.»

روند مناسبات با پکن و مسکو
رئیس جمهور پیرامون رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به چین و روسیه با تأکید براینکه اعتقاد و باور ما این است که کشورهای دنیا در سه چهار کشور خلاصه نمی‌شوند، افزود: «با اینکه امریکایی‌ها و چند کشور اروپایی بعضاً خودشان را جامعه جهانی می‌نامند، اما جامعه جهانی فقط اینها نیستند. امروز، جامعه جهانی، کشورهای مختلف دنیا در قاره‌های مختلف هستند و بنای جمهوری اسلامی بر ارتباطات سازنده با همه کشورها و بر اساس منافع متقابل است.» رئیسی افزود: «جمهوری اسلامی با چین و روسیه ارتباط خوبی دارد. عضویت در «شانگهای» برای ما زمینه ارتباط با زیرساخت‌های آسیا را فراهم کرده و ما این ارتباط را ارتباط خوبی می‌دانیم. آمادگی داریم که در«بریکس» هم عضو شویم و این هم امکان دیگری برای ما است که جمهوری اسلامی بتواند با ظرفیت‌های بسیاری که بحمدالله دارد، نقش‌آفرینی بیشتری در منطقه و جهان داشته باشد.» به گفته رئیس جمهور سیاست کشور این است که به عنوان یک عضو فعال در سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نقش آفرینی کند.

جمهوری اسلامی دوشادوش مردم سوریه و عراق
رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به همراهی جمهوری اسلامی ایران با مردم منطقه در عراق و سوریه در مقابل جریان داعش و گروه‌های تکفیری اشاره و تصریح کرد: «حاج قاسم سلیمانی نقش مهمی در این مقاومت داشت و تلاش کرد که از نیروهای منطقه و از میان بچه‌هایی که در سوریه و عراق و در منطقه هستند، ظرفیتی در مقابل نیروهای مهاجم داعشی و تکفیری بسازد و موفق شد که با همکاری مردم سوریه و عراق و حزب‌الله لبنان و همه آزادمردان در منطقه، جریان تکفیری و داعشی را در منطقه خاتمه دهد.»
آیت‌الله رئیسی به تروریسم دولتی امریکا در جریان به شهادت رساندن سردار سلیمانی اشاره کرد و افزود: «امروز اگر رژیم صهیونیستی در عالم به عنوان تروریست دولتی اقدام به ترور می‌کند، امریکایی‌ها هم رسماً این کار را کردند و این کار که جلوی چشم همگان انجام شد موجبات نفرت و بیزاری عمومی را از امریکایی‌ها فراهم کرد. ترور حاج قاسم سلیمانی فقط ترور یک شخصیت برجسته نظامی نبود، ایشان یک استراتژیست بود، یعنی کاملاً انسانی بود که راهبردی حرکت می‌کرد. یک مرد حاضر در میدان بود و در عین حال یک دیپلمات بسیار توانا بود. یک چهره اینچنینی را به شهادت رساندند.» رئیس جمهور با اشاره به اقدام خود در نشست سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر بالا بردن تصویر سردار سلیمانی گفت: «من باید در ذهن همه دولتمردان در سازمان ملل متحد و پیش روی همه رسانه‌ها در دنیا یک سؤال جدی ایجاد می‌کردم که چگونه امریکایی‌ها که مدعی هستند ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم، قهرمان مبارزه با تروریسم را ترور می‌کنند، این چه معنا دارد؟»

جستجو
آرشیو تاریخی