وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیأت دولت خبر داد

رفع دغدغه تولیدکنندگان برای تأمین برق تابستان

پرسش و پاسخ با وزرا در حیاط پاستور

جلسه روز گذشته هیأت وزیران، به دلیل سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه، به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. با این حال، روال چهارشنبه‌ها یعنی حضور اعضای هیأت دولت میان خبرنگاران دیروز هم دنبال شد. در این رویداد، وزیر کشور از ضرورت‌ها و الزامات رعایت قانونی عفاف و حجاب گفت و وزیر نیرو از تدارک برای تأمین حداکثری انرژی در تابستان. سخنگوی دولت هم در واکنش به مباحث اخیر درباره فروش جزیره‌ها گفت ما در خانواده‌های‌مان، مدارس و در هیأت‌ها یاد گرفته‌ایم بگوییم جانم فدای یک وجب خاک وطنم و همه ما افتخارمان این است که جان‌مان را فدای یک وجب خاک وطن در کیش، قشم یا هر جای دیگری کنیم. مشروح این رویداد را می‌خوانید.
 
وحیدی: تذکر لسانی آمران به معروف کفایت می‌کند
وزیر کشور با تأکید بر اینکه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، بویژه در حوزه حجاب، به هیچ وجه تندروی از سوی ضابطین و دستگاه‌ها نداشتیم، گفت: آنچه که اتفاق افتاده (اتفاقاً) برعکس بوده، یعنی مواردی هرچند اندک، از هتاکانی داشتیم که قانون را رعایت نکردند، درحالی که این امر قطعی است که باید مطابق قوانین عمل شود. احمد وحیدی با بیان اینکه آمران به معروف و ناهیان از منکر با احترام تذکر لسانی که وظیفه عموم مردم است را انجام می‌دهند، اضافه کرد: همین مقدار کفایت می‌کند و باقی را باید دست ضابطین بگذاریم، یعنی آمران به معروف و ناهیان از منکر باید با کمال احترام و در حد همان تذکر یادآوری کنند. وزیر کشور درباره عفاف و حجاب نیز با اشاره به اینکه قاطبه بانوان خود را در زمینه حجاب به عنوان یک ارزش اسلامی، یک ارزش عرفی و نیز یک قانون متعهد می‌دانند، ادامه داد: دسته اندکی هستند که حجاب را رعایت نمی‌کنند که تعداد این افراد نیز بسیار کم است. وی با بیان اینکه امیدوار هستیم این عده هم با توجه به توصیه‌هایی که شده حجاب را رعایت کنند، گفت: همه دستگاه‌ها باید به وظیفه خود در زمینه حجاب عمل کنند، ضمن اینکه کسانی که تلاش می‌کنند این ارزش مهم را نادیده بگیرند، ما این را کاملاً رد کرده و تأکید می‌کنیم که تلاش برای ترویج بی‌قانونی و رعایت نکردن قانون، به هر زبان و هر گفته‌ای، مردود است. وزیر کشور تأکید کرد: افراد باید در رفتار و گفته‌های خود دقت کنند، در غیر این صورت به عنوان ترویج بی‌قانونی باید با آنان برخورد شود.

اوضاع امنیت کشور خوب است
وی در واکنش به حوادث اخیر در کشور مبنی بر ترور و قتل افراد و ایجاد ناامنی، اوضاع امنیت کشور را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: کسانی که برای هر مسأله کوچکی حرف می‌زنند، چرا این روزها به میدان نمی‌آیند و چیزی نمی‌گویند؟ این نشان می‌دهد افرادی هستند که نمی‌خواهند جنایت‌ها را ببینند و به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازند.
وزیر کشور درباره انتخابات نیز با بیان اینکه اکنون یک طرح در این زمینه در مجلس مطرح است و یک لایحه نیز از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، اظهارکرد: منتظر هستیم اگر این طرح به سرعت به نتیجه رسیده و به قانون تبدیل شود، طبق آن عمل کنیم در غیر این صورت بر اساس قانون فعلی عمل می‌شود.
 
محرابیان: تأمین انرژی صنایع، بیش از تابستان سال گذشته
وزیر نیرو درباره برنامه‌ریزی برای مدیریت برق و انرژی در تابستان پیش رو با بیان اینکه بنای کار بر این است تا با تولید حداکثر برق در بخش خانگی، صنعت و سایر بخش‌ها، با کمترین مشکل از تابستان عبور کنیم، اظهارکرد: در بخش‌های تولیدی و صنعتی تلاش خواهیم کرد همانند سال گذشته، برای صنایع کوچک و صنفی - صنعتی حداکثر انرژی تأمین شود، در شهرک‌های صنعتی هم پیش‌بینی شده است تا صرفاً تعطیلات آنها (یک روز بعد از ظهر) در نظر گرفته شود و ۶ روز در هفته تولید داشته باشند. علی‌اکبر محرابیان اضافه کرد: در صنایع بزرگ هم سعی بر این است که با مدیریت مصرف، تأمین انرژی و انتقال مصارف حداکثری به ساعات غیر اوج و غیر پیک، بتوانیم برق مناسبی را تأمین و برنامه‌های تولید خود را اجرایی کنیم.
وی با اشاره به اینکه تابستان سال گذشته برق صنایع بزرگ به نحوی تأمین شد که رشد تولید بسیار خوبی داشتند، ابراز امیدواری کرد و گفت:امیدوارم بتوانیم حتی بیش از سال گذشته تأمین انرژی داشته باشیم تا تولیدکنندگان بتوانند بدون دغدغه برق مورد نیاز خود را تأمین کنند. وزیر نیرو برنامه عمده دولت در بخش خانگی را تعریف و ارائه پاداش برای صرفه‌جویی برشمرد و گفت: این طرح از ابتدای خرداد ماه و برای همه اقشار مردم اجرا می‌شود که مطابق آن، نرخ این پاداش تا ۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات صرفه‌جویی است آن هم در شرایطی که نرخ خرید برق در مناطق عادی ۱۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت است.
وی ادامه داد: در مناطق گرمسیر نرخ خرید برق حدود ۲۵ تومان در هر کیلووات ساعت است، به عبارت دیگر بیش از نرخ خرید برق پاداش داده می‌شود که البته به صورت پلکانی است. محرابیان اظهارکرد: پاداش‌ها در قبوض برق درج می‌شود و افرادی که مشمول این پاداش می‌شوند از رقم برق آنان کم خواهد شد و اگر میزان پاداش بیشتر از رقم مندرج در قبض برق بود، بستانکار می‌شوند.
 
بهادری جهرمی: جان ما فدای یک وجب خاک وطن
سخنگوی دولت در واکنش به تشبیه فروش کیش و قشم که به تازگی از سوی یکی از مدیران وزارت رفاه، برای توصیف وضعیت صندوق‌های بازنشستگی عنوان شد، گفت: ما در خانواده‌هایمان، مدارس و در هیأت‌ها یاد گرفته‌ایم بگوییم جانم فدای یک وجب خاک وطنم و همه ما افتخارمان این است که جان‌مان را فدای یک وجب خاک وطن در کیش، قشم یا هر جای دیگری کنیم. علی بهادری جهرمی تصریح کرد: هر کسی که مشکل اقتصادی یا مسأله‌ای دارد، لطفاً از جیب خود هزینه کند.
وی همچنین در تشریح مصوبات روز گذشته دولت، اظهارکرد: بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و در راستای اجرایی کردن یکی از بندهای بودجه سال ۱۴۰۲ فهرست کالاهای اساسی، نرخ حقوق گمرکی دارو و شیرخشک اطفال از ۴ درصد به یک درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا می‌کند.
سخنگوی دولت توضیح داد: با کاهش حقوق گمرکی در این کالاهای اساسی در حوزه‌ دارو و شیرخشک، امسال شاهد افزایش قیمت خاصی در حوزه‌ها نخواهیم بود و امکان کنترل تورم و افزایش قیمت‌ها در این حوزه حاصل می‌شود.
بهادری‌جهرمی ادامه داد: در مصوبه دیگری هیأت وزیران به پیشنهاد معاونت علمی فناوری و دانش‌بنیان رئیس جمهور، هیأت وزیران دستگاه‌های اجرایی‌ مختلف موجود در کشور را مجاز کرد تا بتوانند اموال، امکانات و دارایی‌هایی خود را به صورت امانی با قراردادهای مختلف در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند تا بتوانند از ظرفیت‌های دولتی بهره‌برداری کنند.

دهقان: مذاکرات حقوقی دریافت غرامت از امریکا آغاز نشده است
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه مذاکرات حقوقی دریافت غرامت از امریکا هنوز آغاز نشده است، گفت: اگر با امریکا به توافق نرسیم، آن را به دادگاه لاهه ارجاع می‌دهیم تا خودشان مبلغ را تعیین کنند. محمد دهقان افزود: دعوایی از سال ۹۵ علیه امریکا در دادگاه لاهه مطرح شد و جنگ تمام عیار حقوقی با امریکا وجود داشت و در فروردین امسال رأی بسیار مهمی صادر شد و امریکا به نقض عهد محکوم شد؛ البته بخش‌هایی از خواسته ما تأمین نشد. معاون حقوقی رئیس‌جمهور اضافه کرد: دادگاه لاهه رأی داده ایران و امریکا در مذاکره‌ای ظرف مدت ۲ سال مبلغ غرامت را مشخص کنند. البته مذاکرات هنوز شروع نشده است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی