صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و پنج - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و پنج - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

درباره تیم امید که به جز سرمربی، هزار مشکل دیگر دارد

نیم قرن حسرت!

حامد جیرودی
روزنامه نگار

حضور در المپیک، آرزویی است که فوتبال ایران، 47 سال حسرت آن را می‌کشد. مسابقاتی که تیم ملی فوتبال ایران آخرین بار با حضور در المپیک 1976 مونترآل با مربیگری حشمت مهاجرانی، آن را تجربه کرد. البته تیم ملی به المپیک 1980 مسکو هم با هدایت حسن حبیبی صعود کرد اما به علت اینکه کمیته ملی المپیک ایران، در آن مقطع، حضور در المپیک را به خاطر حمله شوروی به افغانستان تحریم کرده بود، تیم ملی فوتبال هم به آن رقابت‌ها اعزام نشد. پس از مهاجرانی و حبیبی، زنده‌یاد ایرج سلیمانی، زنده‌یاد محمود یاوری، انور هادژیابدیچ، هانس یورگن‌گده، حسن حبیبی (دومین بار)، ابراهیم قاسمپور، ایگور کوردس، مهدی مناجاتی، برانکو ایوانکوویچ، محمد مایلی‌کهن، حسین فرکی، رنه سیموئز، وینگو بگوویچ، نناد نیکولیچ، غلامحسین پیروانی، هومن افاضلی، علیرضا منصوریان، نلو وینگادا، محمد خاکپور، امیرحسین پیروانی، زلاتکو کرانچار، فرهاد مجیدی و حمید استیلی، هدایت این تیم را که دیگر باید به عنوان تیم زیر 23 سال در المپیک حضور پیدا می‌کرد بر عهده گرفتند اما نتوانستند تیم امید را به بزرگ‌ترین آوردگاه ورزش جهان برسانند، البته در بین آنها مربیان موفقی مانند برانکو هم حضور داشتند که با تیم امید ایران به قهرمانی بازی‌های آسیایی 2002 بوسان رسیدند اما پروفسور پس از آن سرمربی تیم ملی بزرگسالان شد تا موفقیت تیم امید ادامه‌دار نباشد. در این میان، یکی از موضوعاتی که در طول این سال‌ها، تیم ملی امید ایران را آزار می‌داد، کشمکشی بود که معمولاً بر سر مدیریت این تیم در دوره‌های مختلف، بین فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک وجود داشت و زمان و انرژی زیادی را از این تیم می‌گرفت. این در حالی است که تیم امید در دوره‌های مختلفی سرشار از بازیکنان مستعد و خوب بود که امید زیادی نسبت به آنها وجود داشت اما عدم هماهنگی‌های لازم و تدارکات مناسب، باعث می‌شد تیم امید نتواند به هدف نهایی خود که همان حضور در المپیک است، دست پیدا کند و مربیانی که به نام آنها اشاره شد، هر کدام در مقاطعی یک ساله، دو ساله یا کمتر هدایت این تیم را بر عهده داشتند اما بر اثر ناکامی یا تغییر مدیران یا عدم حمایت لازم، جای خود را به مربیان دیگر می‌دادند.
 
مشکلات تیم امید در زمان مهدوی‌کیا
مهدی مهدوی‌کیا، آخرین فردی بود که در دوره ریاست شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به عنوان سرمربی تیم امید انتخاب شد و با توجه به سال‌ها مربیگری او در تیم‌های پایه‌ای هامبورگ و تجربه‌ای که خودش در فوتبال ایران به عنوان کاپیتان اسبق تیم ملی و نیز مدیریت آکادمی فوتبال پایه‌ای «کیا» دارد، انتظار می‌رفت بتواند مسیر موفقیت‌آمیزی را برای صعود به المپیک 2024 پاریس طی کند اما تیم امید با مربیگری مهدوی‌کیا هم از همان روزهای نخست مشکلات زیادی داشت. او دستیار خارجی به نام جان لامرز به کادرش آورده بود اما عدم پرداخت دستمزد دستیاران او باعث شد تا این مربی در ادامه اردوهای تیم امید کنار مهدوی‌کیا حضور پیدا نکند. تیم امید در حالی جواز حضور در جام ملت‌های آسیا زیر 23 سال را بدست آورد که مهدوی‌کیا تصمیم گرفته بود از بازیکنان زیر 21 سال برای حضور در این تورنمنت استفاده کند اما تیمش در مرحله گروهی از گردونه بازی‌ها کنار رفت تا شرایط بحرانی‌تر شود. پس از آن هم قرار بود تیم امید در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی شرکت کند اما عدم همکاری باشگاه‌ها برای در اختیار قرار دادن بازیکنان شاخص‌شان از جمله یاسین سلمانی (سپاهان)، امیرعلی صادقی (استقلال) و محمدمهدی احمدی (پرسپولیس) باعث شد مهدوی‌کیا قید حضور در مسابقات آسیایی را بزند و تیم امید از حضور در این مسابقات انصراف داد. در ادامه هم قرارداد مهدوی‌کیا با تیم امید به پایان رسید و او و تیم مدیریتی جدید فدراسیون هم که از زمان آمدن مهدی تاج کارش را آغاز کرده بود، تمایلی به همکاری با هم نشان ندادند.
 8 ماه بلاتکلیفی
در حال حاضر 8 ماه از ریاست مجدد تاج بر فدراسیون فوتبال می‌گذرد. در این مدت، فدراسیون سرگرم آماده‌سازی تیم ملی بزرگسالان برای حضور در جام جهانی 2022 قطر بود تا عملاً برنامه‌ریزی برای تیم امید از دور خارج شود. پس از جام جهانی هم، چهار ماه طول کشید تا امیر قلعه‌نویی به عنوان جانشین کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی بنشیند تا باز هم تیم امید جایی در برنامه‌های فدراسیون نداشته باشد و تیم امید 8 ماه در بلاتکلیفی محض باشد!
 
دادن حکم به کاشانی بعد از 4 ماه
نکته‌ای که در این بین وجود داشت این بود که نام حبیب کاشانی از 29 آذر ماه سال گذشته به عنوان مدیر تیم امید مطرح بود اما حکم رسمی او توسط تاج صادر نمی‌شد و این وضعیت ابهام‌آمیز تا جایی پیش رفت که مناف هاشمی دبیر کل کمیته ملی المپیک که چند بار درباره این موضوع اطلاع‌رسانی کرده بود، اعلام کرد که دیگر در این خصوص صحبت نمی‌کند! بالاخره و پس از حدود 4‌ماه از زمان مطرح شدن نام کاشانی، او 26 فروردین ماه حکم خود را به صورت رسمی دریافت کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان درباره روشن شدن تکلیف تیم امید برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو 2023 که اول تا 16 مهر برگزار می‌شود هشدار داد و بعد از این اولتیماتوم بود که قرار شد سرمربی جدید تیم امید هم مشخص شود.
 
گزینه‌های سرمربیگری تیم امید
سال گذشته، نام محرم نویدکیا به عنوان جانشین مهدوی‌کیا مطرح شد ولی این موضوع حالت رسمی به خود نگرفت و کاپیتان و سرمربی سابق سپاهان هم در این زمینه واکنش رسمی نداشت تا حضور او منتفی شود اما در این چند وقت و پس از مطرح شدن نام مربیانی مانند رضا عنایتی و محمود فکری، نام مجتبی حسینی به صورت جدی به میان آمد و گفته شد مذاکراتی با او انجام گرفته است. در ادامه وقتی گفته شد قلعه‌نویی هم درباره انتخاب سرمربی تیم امید نظر می‌دهد، خبر رسید که او موافق حضور حسینی است اما در ادامه اعلام شد کاشانی روی مهدی تارتار نظر مثبت دارد و قرار شد پس از بازگشت تاج از عربستان (دیروز) در این باره تصمیم‌گیری شود.
 
گزینه‌ها چه خصوصیاتی دارند؟
نکته‌ای که درباره این مربیان وجود دارد، این است که دایی پیش از این پیشنهاد همکاری با تیم ملی را نپذیرفته بود. ضمن اینکه سؤال این است که آیا مربیانی مانند گل‌محمدی که گفته می‌شود با پرسپولیس قراردادی برای سه فصل حدود 40 تا 50 میلیارد عنوان شده، در صورت نداشتن قرارداد با تیمی هم راضی به حضور در تیم امید با مبلغی که به نظر می‌رسد بسیار کمتر از قرارداد باشگاهی است، خواهند بود. درباره حسینی یا تارتار هم، با وجود سال‌هایی که آنها در لیگ برتر داشته‌اند، سؤال این است که چه دستاوردی داشته‌اند یا به چه جام یا موفقیتی رسیده‌اند که حالا شایسته سرمربیگری تیم امید هستند؟ آیا با این گزینه‌ها، واقعاً می‌توان به صعود به المپیک امیدوار بود یا بعد از نرسیدن به المپیک 2024، این حسرت صعود بیش از 50 سال می‌شود؟

 

بــــرش

تلاش کاشانی برای سرمربیگری دایی
در این بیان، اخبار و شایعات عجیبی هم مطرح شده است. به گزارش طرفداری، کاشانی فعلاً سکوت کرده و هیچ حرفی نمی‌زند اما او در تلاش است راهی برای عبور از این گزینه‌های سفارشی و توصیه‌ای پیدا کند و نیروهای مدنظر خودش را در تیم ملی امید به کار بگیرد و جذاب‌ترین گزینه‌ای که کاشانی در نظر دارد، علی دایی است. البته در اولین نشست کاشانی با قلعه‌نویی، نام یحیی گل محمدی نیز مطرح شده بود اما از آنجا که یحیی با پرسپولیس قرارداد دارد، کاشانی قید همکاری با او را زده و دنبال گزینه‌های دیگر رفته است. باید دید آیا طی روزهای آینده خبری به صورت رسمی از پیشنهاد حبیب کاشانی به دایی برای هدایت تیم امید منتشر می‌شود یا نه؟

جستجو
آرشیو تاریخی