صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و پنج - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و پنج - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

«فرهنگ دیجیتال» از نگاه لو مانوویچ، استاد علوم رایانه دانشگاه نیویورک

یک مهارت پر‌تقاضا در دنیای آینده

  گروه اندیشه‌/ زندگی روزمره مردم حاوی «داده‌‌های فرهنگی» مهمی برای پژوهشگران مطالعات فرهنگی و سیاستگذاران فرهنگی است؛ چرا که از رهگذر آن، سیاستگذاران فرهنگی می‌توانند به افکار عمومی، نیازها و آرمان‌‌های یک جامعه پی ببرند و برنامه‌ و سامانی برای آن پیش‌بینی کنند. با توجه به اینکه اکنون در دنیای دیجیتالیزه به ‌سر می‌بریم، این «کلان‌داده‌های فرهنگی» اغلب در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به صورت متنی یا تصویری تولید می‌شوند. حال، تحلیلگران علمِ داده همچون لو مانوویچ (Lev Manovich) بر این باورند، برای اینکه این کلان‌داده‌ها بتوانند مورد استفاده سیاستگذاران یا پژوهشگران فرهنگی قرار گیرند باید در قالب داده‌های رایانه‌ای کدگذاری شوند تا قابلیت خوانش و استفاده پیدا کنند.
کاربرد علم داده‌ها برای تحلیل فرهنگ معاصر
مانوویچ، استاد علوم رایانه دانشگاه نیویورک، از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان فرهنگ دیجیتال و از پیشگامان کاربرد علم داده‌ها برای تحلیل فرهنگ معاصر است. او دکترای مطالعات دیداری و فرهنگی از دانشگاه روچستر دارد و آثاری چون «زیبایی‌شناسی هوش‌مصنوعی»، «نظریه‌های فرهنگ نرم‌افزار» و «اینستاگرام و تصویر معاصر» در کارنامه علمی‌اش به چشم می‌خورد. او معتقد است، برای اینکه بتوانیم درباره «فرهنگ دیجیتال» استدلال نظری داشته باشیم، باید بتوانیم آن را ببینیم و برای دیدنش به ‌دلیل مقیاس آن، به رایانه نیاز داریم. او برای مطالعه رسانه‌های معاصر، ابزارهایی کاربردی در اختیار محققان قرار می‌دهد و با تمرکز بر رسانه‌های تصویری توانسته است مفاهیم و روش‌هایی برای تحلیل رایانه‌ای داده‌های فرهنگی ارائه کند. تحلیل داده‌ها در واقع، درک و آماده‌سازی داده‌ها به منظور استخراج اطلاعات سودمند برای تصمیم‌گیری و سیاستگذاری است و این روزها به یک مهارت پرتقاضا و مهم برای سیاستگذاران بدل شده‌ است و در اغلب شاخه‌های علمی و صنعتی از جمله اقتصاد، رشته‌های مهندسی، بازاریابی، پزشکی و... کاربرد دارد.
اهمیت کلان‌داده‌‌های فرهنگی برای سیاستگذاران
به نظر می‌رسد که امروزه «داده‌ها» اطلاعاتی بیش از درک و بینش کمی را منعکس می‌کنند و به قول آلبرت-لازلو باراباسی، استاد علوم‌ شبکه در دانشگاه نورث ایسترن، «داده‌ها، درک ما از فرهنگ را مجدداً شکل می‌دهند» و این نکته‌ای است که امروزه برنامه‌ریزان و متفکران برجسته دنیا به آن پی برده‌اند. بنابراین، در جهان دیجیتالیزه شده امروز، پژوهشگران و سیاستگذاران فرهنگی برای رسیدن به تصویری جامع از فرهنگ، ناگزیر از شناخت و به‌کارگیری روش‌های تحلیل کلان‌داده‌های فرهنگی هستند و رسیدن به این سطح از تحلیل و مهارت، توصیه لو مانوویچ برای برنامه‌‌ریزان و سیاستگذاران فرهنگی است و معتقد است که این مهارتی پرتقاضا در دنیای آینده خواهد بود.
جستجو
آرشیو تاریخی