صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

روی خط نمایشگاه کتاب تهران

600 هزار تومان، سقف یارانه اعتباری خرید کتاب

سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب  ۶۰۰ هزار تومان است که از این مقدار ۳۶۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۲۴۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیأت علمی ۷۰۰ هزار تومان است که از این مقدار  معادل ۳۵۰ هزار تومان سهم عضو هیأت علمی و  ۳۵۰ هزار تومان نیز برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. یارانه اعتباری خرید کتاب(بُن کتاب) صرفاً در بخش مجازی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قابل استفاده است و به‌صورت «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند. برای دریافت این یارانه هنگام درخواست نیازی به واریز وجه نیست و یارانه اختصاصی در زمان خرید کتاب محاسبه و کسر خواهد شد.

 

تلاش معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای تربیت مروجان کتابخوانی

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری نخستین دوره آموزش ترویج کتابخوانی در آستانه برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد. یاسر احمدوند در همین رابطه به ایبنا گفته: «این دوره آموزشی از مهرماه سال 1401 با طراحی درس‌نامه و محتوای آموزشی آغاز و در ادامه بیش از 25 ساعت محتوای ویدیویی ضبط و تدوین و آماده ارائه به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی شد.»
احمدوند افزود: در گام نخست، جامعه بزرگ فرهنگیان کشور مورد خطاب این دوره قرار گرفتند که با همکاری خوب وزارت آموزش و پرورش، 310 هزار نفر از معلمان و کادر اداری در سراسر کشور، داوطلب گذراندن این دوره شدند. این دوره به مسأله‌شناسی، شناخت کتاب و مهارت‌های ترویج کتابخوانی اختصاص دارد.

 

اضافه شدن«سینماکتاب»
به بخش‌های نمایشگاه کتاب

خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران تفاهمنامه همکاری در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری امضا کردند. علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در گفت‌وگویی با تلویزیون اینترنتی کتاب در همین رابطه گفته: «در حوزه فیلم‌های اقتباسی در قسمت آثار دیگران که می‌توانند تبدیل به فیلم‌های کوتاه و بلند داستانی شوند نیاز بود که خود را با ظرفیت‌های عظیمی که در حال پرورش هستند و می‌توانند به عرصه کتاب اضافه شوند و فعالیت کنند، داشته باشیم.»رمضانی در این مراسم گفته: «از نظر اقتصادی در سال گذشته، بیش از ۹ میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان ارزش اقتصادی این صنعت‌ نشر بوده است. همچنین از لحاظ تعداد فعالان این حوزه، حجم تولید در کشور، زیرساختی بودن و زیربنا بودن و اثرگذار بودن در سایر صنایع فرهنگی، این صنعت پیشتاز است. چه جنبه کالای فرهنگی بودن کتاب و چه جنبه صنعتی آن را اگر ملاحظه کنیم، قطعاً باید به این حوزه توجه جدی داشته باشیم.»

 

چاپ تازه‌ای از
«شطرنج با ماشین قیامت» در نمایشگاه

رمان «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده توسط انتشارات سوره مهر به چاپ بیست و چهارم رسیده که طی برپایی نمایشگاه کتاب تهران به شکل حضوری و مجازی عرضه خواهد
شد.
داستان این رمان در آبادان اتفاق می‌افتد و سه روز از روزهای محاصره این شهر توسط نیروهای ارتش متجاوز صدام را به تصویر می‌کشد. راوی این کتاب پسر نوجوانی به نام موسی است که نقش دیده‌بان را در آبادان به عهده دارد.
 در کنار این راوی، شخصیت‌های گیتی و دخترش و مهندس، حضور دارند که به نحوه و نوع زندگی آنها و پیوندشان با جنگ پرداخته شده است. پاول اسپراکمن نایب رئیس مرکز مطالعات دانشگاهی خاورمیانه در دانشگاه راتجرز امریکا این رمان را به انگلیسی ترجمه کرده است. این کتاب به زبان‌های عربی و فرانسه نیز ترجمه شده است.

 

عرضه آثار تازه
نویسنده مسلمان فرانسوی

کلر ژوبرت، نویسنده مسلمان فرانسوی که سال‌هاست در هوای آلوده پایتخت نفس کشیده، با نزدیک شدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب از جدیدترین نوشته‌هایش خبر داد که یکی از آنها کتابی درباره ورود ثامن الحجج(ع) به نیشابور است.
«صدای دل پیربابا» عنوان کتابی است که راجع به ورود امام رضا(ع) به نیشابور و برگزیدن خانه‌ای برای سکونت ایشان در آنجا است.
کتاب دیگر «لینالونا» نوشته‌ای برای دختران هشت سال به بالا که این بانوی مسلمان با تصویرگری‌های خود در آن کوشیده تا کودکان را با فلسفه حجاب آشنا کند.
گفتنی است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی