صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

با رونمایی از بزرگ‌ترین مجسمه برنزی تهران

سعدی همسایه فردوسی در خیابان انقلاب شد

روز گذشته بزرگ‌ترین مجسمه برنزی تهران با طرح سعدی شیرازی در ابتدای خیابان سعدی تهران در خیابان انقلاب رونمایی شد.این مجسمه برنزی را براساس طرحی از ابوالحسن صدیقی ساخته‌اند. حالا دو ادیب قرن پنجم و هفتم در خیابان انقلاب تهران رونمایی شدند تا حداقل نام و مسمای درستی از سعدی بر معبر پررفت و آمد تهران نشانده شود.
مجسمه‌ای از جنس برنز، با ارتفاع ۳ متر و ۲۰ سانتیمتر که با احتساب پایه (۴متر) ارتفاع آن از کف خیابان به ۷.۲ متر می‌رسد که از روش ریخته‌گری مومی استفاده شده و ۱.۳ تن وزن دارد که ساخت آن حدود ۱.۵ سال زمان برده است؛ بعد از مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی اکنون  این دومین مجسمه از شاعران ایرانی است که در خیابان انقلاب تهران نصب شده است. طراح آن دهقان محمدی طراح مجسمه دکتر قریب (نصب در بلوارکشاورز) و اکوان دیو (نصب در خانه هنرمندان) است. این مجسمه بر اساس طرحی از ابوالحسن صدیقی پیش از انقلاب است، آن طرح مربوط به سن ۳۰ سالگی سعدی است، اما آنچه در خیابان سعدی نصب شد، سن 70 سالگی سعدی را نشان می‌دهد. این طرح سعدی را در حال حرکت نشان می‌دهد، زیرا او همیشه در حال سفر بوده است.
 احیای نام مفاخر به عنوان نماد هویت ملی و تمدنی در کشور
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از مجسمه برنزی سعدی شیرازی، این‌گونه اقدامات را بستر مناسبی برای آشنایی بیشتر نسل جوان با مفاخر و سرمایه‌های ایران عزیز برشمرد و گفت: به دنبال تقویت رویکرد تجلیل از مفاخر بزرگ ایران عزیز هستیم و در این راستا اهتمام جدی نسبت به احیای نام و نشان مفاخر بزرگ به عنوان نماد هویت ملی و تمدنی در نقاط مختلف کشور الزامی است.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان اینکه سعدی شیرازی یکی از بزرگ‌ترین معماران فرهنگ و هویت ایران اسلامی و زبان فارسی به شمار می‌رود، تصریح کرد: رونمایی از مجسمه برنزی سعدی شیرازی در میدانگاه جدید تهران که با مساعدت سازمان زیباسازی شهر تهران و شورای شهر تهران به سرانجام رسیده است، گام مهمی در راستای تجلیل از مفاخر این سرزمین تمدنی محسوب می‌شود که در ادامه این مسیر به‌زودی شاهد نصب و رونمایی از تندیس حکیم نظامی، یکی دیگر از مفاخر ایران زمین، در میدان ونک تهران خواهیم بود. برنامه‌های فرهنگی و هنری بزرگداشت سعدی شیرازی از ابتدای اردیبهشت ماه به مدت یک هفته در شهر شیراز و چندین شهر دیگر با شور و اشتیاق علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایران زمین برگزار شد و وزارت فرهنگ همواره نسبت به تجلیل و نکوداشت مفاخر ایران عزیز اهتمام جدی خواهد داشت.
نظامی و آرش کمانگیر هم به تهران می‌آیند
همچنین مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این برنامه از اضافه شدن دو مجسمه حکیم نظامی و آرش کمانگیر به شهر تهران خبر داد و گفت: مجسمه نظامی گنجوی در میدان ونک جای خواهد گرفت.در ورودی خیابان سعدی یکی از نقاط از دست رفته شهری وجود داشت که به محلی متروک تبدیل شده بود که با توجه به رویکرد سازمان زیباسازی برای اجرای طرح‌هایی که دسترسی‌های شهروندان را تسهیل کند، این میدانگاه و مجسمه سعدی با هدف پاسداشت از شخصیت برجسته این شاعر بزرگ احداث و رونمایی شد.در این میدانگاه یکی از آثار حجمی که بزرگ‌ترین مجسمه برنزی پایتخت محسوب می‌شود در حقیقت یک نشان جدید است که به تهران اضافه شد. امیدواریم با کمک و حمایت شهرداری تهران بتوانیم اجرای این طرح‌ها را ادامه دهیم.
 محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و شماری از اعضای شورای شهر تهران و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و مدیریت شهری تهران افرادی بودند که از این مجسمه برنزی رونمایی کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی