صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

گپ و گفت «ایران» با امین الله رشیدی، خواننده پیشکسوت

آرزوی کنسرت در 98 سالگی

نداسیجانی
روزنامه‌نگار


«کیسه‌ای برای کارهایم ندوخته‌ام و آثــار را به‌صورت رایگان دراختیارعلاقه‌مندان به موسیقی قرارمی دهم وبسیارخوشحال می‌شوم، آن را بخوانند.» این بخشی ازصحبت‌های امین‌الله رشیدی است؛خواننده وآهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران.هنرمندی که به گفته خودش تنها بازمانده ازدونسل دهه 30 و 40 است؛ «دوران شکوفایی موسیقی وادبیات. تا به این سن هنوزهم دستانم برای مخاطبان موسیقی پراست، آهنگ‌های بسیاری دارم که تا به حال منتشرنشده اما نه ارکستری حمایت می‌کند و نه رادیو و تلویزیون...»
چهارم اردیبهشت ماه 1402، استاد امین‌الله رشیدی 98 ساله شد و زادروزش با سالروز راه‌اندازی اولین فرستنده رادیویی گره خورده است؛ 4اردیبهشت 1319 و 83 سالگی این رسانه کهنه کار. درواقع به نوعی هر دو میراث‌دارهنر و موسیقی‌اند؛ دورانی که به حافظه تاریخ سپرده شد و یادآور برنامه‌های رادیویی همچون «گل‌ها»، «گل‌های صحرایی» و ظهورآهنگسازان و خوانندگان بنامی همچون: حسین قوامی، غلامحسین بنان، محمود محمودی خوانساری، روح‌الله خالقی، پرویز یاحقی، مرتضی محجوبی و....به گفته او رسانه ملی بویژه رادیو، دیگرمانند سابق نیست و شاید این اقتضای زمانه باشد. تا یکی دو سال گذشته اغلب کارهایم از تلویزیون پخش می‌شد اما مدت زمانی است کمتر به آثار گذشته و استادان قدیمی توجه می‌شود حتی رسانه ملی نامی از این بزرگان نمی‌برد.به گمانم دوران موسیقی و ادبیات به اتمام رسیده است.»
امین‌الله رشیدی، نزدیک به یک قرن بهار وخزان‌های بسیاری از دنیای موسیقی دیده است وهمچنان عاشقانه و امیدوار از این هنر سخن می‌گوید. او گلایه‌مند از کم لطفی‌ها و کم‌توجهی‌های برخی ازدوستان و همکاران و مسئولان است: «4 اردیبهشت ماه سالروز تولد من بود اما هیچ کسی ازمن یاد نکرد و سراغی نگرفت.»او در ادامه صحبت‌هایش افزود: «کارهای بسیاری دردست دارم که آماده تولید است، از بزرگترین شاعران بزرگ و معاصر ایران همچون سیمین بهبهانی، هوشنگ ابتهاج و...  که شعر و ملودی آنها ساخته شده و درانتظار انتخاب خواننده و یک اسپانسرهستم، البته، بارها و بارها این موضوع را گفته‌ام. نه ارکستری است و نه حامی مالی به این موضوع توجه دارد، بخش دولتی هم که حال و احوالی از ما خواننده‌های قدیمی نمی‌گیرد و باید بگویم در حال حاضر حمایتی نیست.»
زمانه تغییر کرده و وارونه شده است
خواننده قطعه معروف «افسانه» در ادامه صحبت‌هایش بیان داشت: «برای بازگشت به چهار دهه گذشته زمان زیادی لازم است اما من زنده و شناخته شده‌ام، آن را غنیمت بدانید. من کیسه‌ای برای کارهایم ندوخته‌ام و بسیار خوشحال می‌شوم علاقه‌مندان به موسیقی کارهایم را بخوانند و مجانی نت و شعرهایم را در اختیارشان می‌گذارم و هر خواننده‌ای که می‌خواهند انتخاب کنند.»
او درادامه به اثرماندگار«مرغ سحر» اشاره کرد وگفت: «تصنیف زیبای «مرغ سحر» را بارها و بارها شنیده‌اید؛ اثر خاطره‌انگیزی که طی این سال‌ها با صدای زنده یاد محمد رضا شجریان به خاطره‌ها سپرده شده است.من ملودی ای روی شعراین کارساخته‌ام که به‌صورت ریتمیک بوده و شنیدن آن خالی از لطف نیست.»
او درباره شرایط امروز موسیقی ایران هم اظهارکرد: «این روزها کارهایی ساخته و شنیده می‌شود که به مذاق جامعه و دوستان خوشایند باشد نه تولید آثاری مشابه دهه 40 و 50. گویا دوستان ذوقشان با موسیقی ایرانی سازگار نیست و روزگار برگشته است و موسیقی‌های خوب و دلنواز دیگر به گوش نمی‌رسد.شاید هم نسل امروز ارتباط خوبی با موسیقی گل‌ها ندارند.دیگر آهنگسازانی امثال من و استادانی چون همایون خرم، عباس شاپوری، حبیب‌الله بدیعی و... نیستند و پیدا هم نخواهند شد و شرایط زمانه آن دوره بود و زمانه تغییرکرده و وارونه شده است و دیگرامثال ما نمی‌آیند. باید بگویم کمتر هنرمندانی در این یکی، دو، سه سال اخیر بر اصول موسیقی دستگاهی، آهنگ می‌سازند و می‌خوانند.»
او می‌گوید:«سال‌ها قبل اثری ساختم به نام «دریا» با اشعاری که مضمون فلسفی دارد و جایزه‌ای به مبلغ 10 میلیون تومان انتخاب کردم، بدین منظورکه اگرکسی مانند این کار را تولید کند این جایزه را دریافت خواهد کرد اما تا به امروز صحبتی نشده است. همچنین مجموعه‌ای در دست دارم و ضبط شده با عنوان «ایران در رهگذر زمان» این کتاب 500 تصویر رنگی دارد و مجوز آن هم دریافت شده اما حمایت و بودجه‌ای برای چاپ و انتشار آن نیست.»
او در ادامه صحبت‌هایش درباره ذائقه نسل امروز بیان داشت: «آثار من، مرزبین سنت و نوگرایی است و از ابتدا آن را هدف قرار داده‌ام و آهنگ‌هایی هم در این زمینه ساخته‌ام و بعد از آن هم هر چه تولید کردم با همین ایده و تفکر بوده است. اما چه می‌شود کرد؟ بازهم تکرار می‌کنم زمانه تغییر کرده و باید ساخت. به قول شاعر«روزگار است اینکه گه عزت دهد گه خوار دارد/ چرخ بازی گر ازین بازیچه‌ها بسیار دارد.»
اومی گوید: «سال 1325 ازکاشان به تهران آمدم و به تالار رودکی رفتم و در آنجا خدمت آقای موسی معروفی نام نویسی کردم و درس آواز و اصول نت‌خوانی را فرا گرفتم و در ادامه خدمت آقای دکترمهدی فروغ تئوری آواز و موسیقی نو‌گرایی را در هنرستان موسیقی آموختم. البته تفکر نوگرایی در خمیره من بود اما ایشان بسیار در این زمینه من را راهنمایی کردند.»
آرزوی هنرمند پیشکسوت
امین‌الله رشیدی 20 اردیبهشت ماه 1397 به عنوان خواننده میهمان با همراهی گروه موسیقی «عشاق» و با صدای حمیدرضا پنجه‌پور و پیام خانی در تالار اندیشه حوزه هنری اجرای کنسرت داشت و همچنان در سن 98 سالگی مشتاق و علاقه‌مند به اجرای کنسرت است و می‌گوید: «درحال حاضر شرایط تغییر کرده و کاری هم نمی‌توانیم بکنیم و قدرتی هم نداریم اما اگر صحنه اجازه بدهد همچنان علاقه‌مند هستم که برای مردم کشورم بخوانم و ای کاش مسئولان عزیزما به این موضوع توجه کنند چرا که مملکت ما ایران جایگاه هنرمندان بزرگ است که باید حمایت شوند.»
امین‌الله رشیدی سال 1396 و در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و این حرکت او در فضای رسانه‌ای و مجازی بسیار بازتاب داشت.او درباره پاسخ به این سؤال که اگر روزی رئیس جمهور شود، رسالتش درقبال فرهنگ و هنر چه خواهد بود، اظهار کرد: «اولین هدف و سیاست من اشاعه و توزیع و جهانگیر شدن فرهنگ و هنر است.»این خواننده پیشکسوت موسیقی ایران در پایان از آرزوهایش در 98 سالگی می‌گوید: «مانند همه دوستداران ایران، وطن‌خواهان و وطن‌پرستان و علاقه‌مندان به ادبیات و موسیقی، آرزو دارم اوضاع فرهنگ و هنر کشورمان بهتر شود و تداوم یابد و عرصه‌ای هم برای هنرمندان قدیمی باشد.»

جستجو
آرشیو تاریخی