صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

استقلال اول اخطار می گیرد، بعد بدهی می دهد!

خروج آبی‌ها از مرداب مالی

سمیعی: مطالبات بازیکنان داخلی بزودی پرداخت می‌شود

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار

 

 

 

هواداران استقلال در ماه‌های اخیر روزهای پراسترسی را سپری کردند. قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، غرق در مشکلات مالی بود؛ مشکلاتی که ماجراهای عجیب و غریبی برای آبی‌پوشان به وجود آورد. عدم پرداخت بدهی سنگین باشگاه به آندره آ استراماچونی، سرمربی اسبق باعث شد تا پرداخت به بازیکنان کنونی و مهم‌تر از آن بازیکنان خارجی کنونی که منجر به تهدیدهای بسیاری برای آبی‌ها در آینده نه‌چندان دور می‌شود، تا حدودی فراموش شود؛ موضوعی که صدای بازیکنان را درآورده است. البته خوشبختانه بدهی آبی‌ها به استراماچونی پرداخت شد و این مربی ایتالیایی حتی جریمه دیرکرد خود را هم دریافت کرد تا پرونده این مربی بالاخره بسته شود. در این بین از باشگاه استقلال خبر می‌رسد که وضعیت مالی آبی‌ها مطلوب است و استقلال با وام 2 میلیون دلاری که از بانک شهر دریافت کرده، مشغول پرداخت بدهی‌های خود است. اما در این بین آبی‌ها برای پرداخت بدهی‌های خود اولویت‌هایی دارند که فرشید سمیعی، سخنگوی باشگاه استقلال این‌گونه در خصوص اولویت‌ها صحبت می‌کند: «اولویت‌ها براساس تهدیدهایی است که علیه باشگاه وجود دارد که این اولویت‌ها براساس پرونده‌های قضایی و اخطار (نوتیس) بازیکنان برای دریافت مطالبات‌شان است.»

پول یامگا آماده است، سیلوا اخطار نداد
کوین یامگا، رافائل سیلوا، ریکاردو ساپینتو و دستیاران او جزو خارجی‌های این فصل استقلال محسوب می‌شوند که هرکدام از اینها جزو طلبکاران باشگاه استقلال به شمار می‌آیند. در روزهای گذشته عنوان شد کوین یامگا، ستاره فرانسوی آبی‌پوشان که این فصل با گل‌هایی که به ثمر رسانده، محبوبیت زیادی در بین هواداران استقلال به دست آورده است، به باشگاه اخطار داده تا بدهی او پرداخت شود. سخنگوی باشگاه استقلال در خصوص این بازیکن فرانسوی که در دربی 100 مصدوم شد، این‌گونه پاسخ داد: «مشخص نیست که فصل برای یامگا به پایان رسیده باشد و این موضوع به مصدومیت او بستگی دارد. این امکان وجود دارد که یامگا بتواند تا پایان فصل برای تیم بازی کند. در خصوص بدهی باشگاه به یامگا باید بگویم که بدهی 180 هزار دلاری استقلال به او آماده است و این بدهی را بزودی تقدیم یامگا خواهیم کرد. قرار است یامگا در زمان خروج از کشور به باشگاه بیاید و پولش را دریافت کند.» در این بین صحبت‌هایی در این خصوص که او خواستار دریافت پاسپورت جهت خروج از کشور است، شنیده می‌شود که سخنگوی استقلال در این خصوص بیان کرد: «یامگا چنین درخواستی نداشته است. زمان بلیت او برای خروج از کشور پایان لیگ بود که با توجه به مصدومیت یامگا در صورتی که نتوانیم او را تا پایان فصل داشته باشیم، باید بلیت او را تغییر دهیم.» البته شنیده می‌شود که یامگا به دلیل بدهی مالیاتی ممنوع‌الخروج است و سمیعی در این خصوص بیان کرد: «تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل یامگا را برای خروج از کشور حل کنیم.» رافائل سیلوا، یکی دیگر از بازیکنان خارجی استقلال است که در این فصل کمک زیادی به خط دفاعی این تیم کرد. سخنگوی باشگاه در خصوص بدهی استقلال به این بازیکن بیان می‌کند: «مبلغ بدهی باشگاه به سیلوا را دقیقاً نمی‌دانم، اما قسط سیلوا عقب افتاده و او بزرگی کرده و تا اینجا اخطاری به باشگاه نداده است. باشگاه برای تشکر از او قصد دارد که بدهی او را در اولین فرصت پرداخت کند و پرداخت بدهی به او جزو اولویت‌های باشگاه است.» او با اشاره به این موضوع که درآمدزایی 2 ماه زمان می‌برد، افزود: «هرچه سریع‌تر باید بدهی‌ها را پرداخت و شروع به درآمدزایی کنیم.»
 
ساپینتو همانند یک پدر بالای سر تیم است
در این بین ریکاردو ساپینتو هم یکی از خارجی‌های استقلال است. او که در این روزها تیمش با حواشی بسیاری همراه است، کماکان با قدرت به کار خود در استقلال ادامه می‌دهد. مدیریت باشگاه استقلال طبق قرارداد باید هر دو ماه یک بار ۹۵ هزار دلار به‌عنوان دستمزد به ساپینتو پرداخت کند و با سپری شدن حدود ۵ ماه، این مربی پرتغالی آبی‌ها با ۳ دستمزد عقب‌افتاده مواجه شده است. سمیعی در خصوص بدهی باشگاه به ساپینتو گفت: «5 ماه است که ساپینتو پولی دریافت نکرده و او در این مدت یک‌بار به باشگاه اخطار (نوتیس) داد، اما پس از آن پیگیر مطالبات خود نشد. فداکاری ساپینتو فراموش‌نشدنی است و هیچ مربی خارجی را به یاد ندارم تا این حد هم از نظر مالی و هم از نظر سایر موارد فداکاری کرده باشد. او همانند یک پدر بالای سر تیم است.» او در پاسخ به این سؤال که آیا باشگاه به دنبال این است که بازیکن اخطار بدهی دهد و پس از آن‌ طلب خود را دریافت کند، افزود: «به هیچ وجه این‌گونه نیست و خودمان هم دوست نداریم که بازیکنان اخطار بدهند، اما شرایط این‌گونه شده است. روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم و در ماه‌های گذشته در حال دست و پا زدن در مرداب بودیم و خوشبختانه از این مرداب خارج شدیم. البته هنوز تمام نشده و کارمان سخت است و در ادامه باید درآمدزایی کنیم، در غیر این صورت مجدداً در منجلاب فرو خواهیم رفت.»

اخطار دو بازیکن داخلی
در این شرایط از باشگاه استقلال خبر می‌رسد که سعید مهری و ابوالفضل جلالی هم برای گرفتن مطالبات‌شان از طریق وکلای خود به باشگاه استقلال اخطار (نوتیس) داده و خواهان دریافت مطالبات‌شان شده‌اند. بر اساس قوانین، بازیکنان داخلی ابتدا باید به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال مراجعه کنند و در صورتی که موفق به گرفتن مطالبات‌شان نشوند از فیفا پیگیر آن باشند و ابتدا به باشگاه اخطار دهند. سخنگوی باشگاه استقلال در پاسخ به این سؤال که چه زمانی ‌طلب بازیکنان داخلی پرداخت می‌شود، افزود: «بزودی این اتفاق خواهد افتاد و بازیکنان داخلی هم‌ طلب خود را دریافت خواهند کرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی