صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

پرسپولیس با این عوامل، در بهترین روزهای خود است

ستاره‌های اوج گرفته

حامد جیرودی
روزنامه نگار

پرسپولیس، این روزها به بهترین فرم خود در طول فصل رسیده است. آنها در دربی به پیروزی رسیدند تا هم از رده سوم جدول تا صدر بالا بیایند و هم با پیروزی 2-1 مقابل گل گهر در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، پنجمین برد پیاپی شان را کسب کنند که در این فصل تاکنون برای شان رخ نداده بود. شاگردان یحیی گل محمدی تمام بازی‌های خود در سال 1402 را با برد پشت سر گذاشته‌اند و حالا به نیمه نهایی رسیده‌اند تا یکی از چهار تیم پایانی جام حذفی باشند و احتمال قهرمانی در دو جام را داشته باشند. این در حالی است که پرسپولیس پس از شکست مقابل سپاهان، قهرمانی را دور از دسترس می‌دید اما توانسته در این هفته‌ها با بازگشتی فوق‌العاده، مدعی قهرمانی در هر دو جام شود. نکته جالبی که درباره پرسپولیس وجود دارد، این است که این تیم برای هفتمین سال متوالی در مسابقات لیگ برتر در آستانه ثبت آمار میانگین دو امتیاز به ازای هر بازی در پایان فصل است و تنها سه امتیاز در سه بازی آینده خود می‌خواهد تا بار دیگر صاحب میانگین امتیاز قهرمانی بشود. سرخ‌ها در مجموع این هفت فصل، در 207 بازی آمار فوق‌العاده 445 امتیاز را ثبت کرده‌اند تا بهترین دوره یک تیم را در تاریخ لیگ فوتبال ایران به نام خود ثبت کرده باشند. استقلال، دومین تیم برتر فوتبال ایران در هفت سال گذشته بوده که 402 امتیاز در مسابقات مختلف لیگ ایران گرفته است. اما در رسیدن پرسپولیس به روزهای خوبش در سال جدید، عوامل مختلفی دخیل بوده‌اند.
 
ترابی، بهترین عنصر هجومی پرسپولیس
در این نتایج درخشان، مهدی ترابی نقش بسزایی ایفا کرده که هم در گلزنی و هم در گلسازی چهره موفقی از خود نشان داده است. سه گل آخر پرسپولیس که تأثیر زیادی در سرنوشت این تیم در این فصل خواهد داشت یا توسط ترابی زده شده یا ساخته شده است. عیسی آل‌کثیر در دربی با پاس گل طلایی ترابی دروازه استقلال را باز کرد. این سناریو در بازی با گل‌گهر هم تکرار شد. ترابی علاوه بر این، گل اول پرسپولیس را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. هنرنمایی ترابی در بازی با ملوان هم بسیار تأثیرگذار بود. این بازیکن در این مسابقه یک گل زد و یک پاس گل داد. ترابی که عنوان بهترین پاسور پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر را در اختیار دارد، در 4 بازی اخیر پرسپولیس روی 5 گل اثرگذار بوده است. گل و پاس گل ترابی مقابل گل‌گهر، اولین تأثیرگذاری این بازیکن برای پرسپولیس در جام‌حذفی بود. ترابی در لیگ سه گل زده و هشت پاس گل داده تا پس از ریکاردو آلوز در رده دوم بیشترین پاس گل را در این فصل داده باشد. این بازیکن در مجموع 4 گل زده و 9 پاس گل داده و کلاً با تأثیرگذاری روی 13 گل رکورددار این فصل پرسپولیس است.
 عیسی دوباره زهردار شد
عیسی آل‌کثیر، دوباره به همان مهاجم زهردار و گلزن پرسپولیسی‌ها تبدیل شده است. او که از زمان بستن قرارداد با پرسپولیس تا پیش از دربی، فقط یک گل به سپاهان در جام حذفی زده بود، در بازی با مس کرمان، به عنوان بازیکن ذخیره وارد زمین شد و پنالتی منجر به گل سوم پرسپولیس را گرفت. همین تأثیرگذاری، باعث شد یحیی گل‌محمدی در بازی دربی، فرصت بیشتری به او بدهد. آل‌کثیر، پس از بازی‌های خوبی که مهدی عبدی در ترکیب پرسپولیس از خود به نمایش گذاشت، از نیمه دوم بازی مقابل استقلال به جای او به زمین رفت و زننده تک گل بازی بود. آل‌کثیر در بازی جام حذفی با گل‌گهر، در ترکیب اصلی قرار گرفت و گل دوم تیمش را روی پاس ترابی زد. دو گل آل‌کثیر در فاصله چند روز به استقلال و گل‌گهر، پرسپولیس را به صدر جدول لیگ و نیمه نهایی جام حذفی رساند تا مهاجم شماره 72 دوباره محبوبیتی ویژه نزد هواداران پرسپولیس پیدا کند.
 کاپیتانی درخشان به نام امیری
حلقه اتصال تاکتیکی یحیی در خط هافبک و حمله وحید امیری است؛ بازیکنی که از دفاع چپ، یک خط جلوتر آمده و بین فضای خالی خط هافبک (صادقی، سروش، سرلک و ترابی) و تک مهاجم این تیم (عبدی یا عیسی) بازی می‌کند و با دوندگی و جابه‌جایی‌های زیاد تیم مقابل را گیج می‌کند. کاپیتان این روزهای پرسپولیس، بخوبی با ترابی و سروش و صادقی هماهنگ می‌شود و در پشت محوطه جریمه رقبای پرسپولیس برتری عددی ایجاد می‌کند.
 
بازگشت تأثیر‌گذار صادقی
سعید صادقی پس از پایان مصدومیتش بازگشت بسیار خوبی به ترکیب سرخ‌ها داشته است. او پس از اینکه مقابل مس رفسنجان به طور کامل بازی کرد، در هفته بیست و پنجم با یک شوت سر ضرب دروازه ملوان را باز کرد. او در برابر مس کرمان هم با گل زودهنگام خود توانست زمینه برتری پرگل تیمش را فراهم آورد. صادقی پس از رفع مصدومیت، دو گل به ثمر رسانده است. این در حالی است که او تا قبل از مصدومیت همین تعداد گل را در ۱۲۶۲ دقیقه حضورش در زمین به ثبت رسانده بود. آقای گل فصل گذشته لیگ برتر، در دربی هم از خوب‌های پرسپولیس بود اما در بازی با گل گهر، با گرفتن یک پنالتی باز هم تأثیرگذاری خود در ترکیب را نشان داد.

 

بــــرش

9 بازیکن پرسپولیس در خطر محرومیت
پرسپولیس در حالی با پیروزی بر گل‌گهر، باید در نیمه‌نهایی جام حذفی به مصاف هوادار برود که 9 بازیکن این تیم در خطر از دست دادن فینال هستند. علیرضا بیرانوند، میلاد سرلک، سینا اسدبیگی، مرتضی پورعلی گنجی، مهدی ترابی، علی نعمتی، سعید صادقی، عیسی آل‌کثیر و دانیال اسماعیلی‌فر بازیکنان یک کارته پرسپولیس هستند که اگر کارت زرد  بگیرند و تیم شان به فینال صعود کند، دیدار فینال این جام را از دست خواهند داد.

جستجو
آرشیو تاریخی