صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

حضور خود را در طبیعت به هلال احمر خبر بدهید

گم شدن 2 کوهنورد شیرازی در کوه‌های گچساران

آیدین رزاقی/ مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد از کوهنوردان حرفه‌ای و طبیعت‌گردان درخواست کرد تا حضور خود به‌صورت گروهی و با هدف کوهنوردی و طبیعت‌گردی را به نیروهای امدادی مقصد اطلاع دهند تا امدادرسانی به آنها در صورت وقوع حادثه احتمالی آسان‌تر انجام گیرد.
جدا شدن ناآگاهانه از گروه کوهنوردی حرفه‌ای 2 کوهنورد شیرازی را دچار حادثه کرد. کاظم فلاحی دوست، در این باره به خبرنگار «ایران» گفت: ما اطلاع داشتیم که در روز گرامیداشت کوه خامی تیم‌های کوهنوردی بسیاری به این منطقه مراجعه و اقدام به صعود می‌کنند از همین رو تیم‌های امداد و نجات این منطقه در حالت آماده‌باش بودند. عصر آن روز به ما اطلاع دادند که دو کوهنورد حرفه‌ای در کوهستان با یک حادثه ناگوار روبه‌رو شدند.
وی افزود: آنها به‌دلیل بارش برف و برودت هوا که از گذشته در آن منطقه رخ داده بود و شرایطی که بر ارتفاعات نزدیک به قله در آن منطقه حکمفرما بود، در محل ارتفاعات بالایی از کوهستان گرفتار شده بودند و نمی‌توانستند به سمت پایین حرکت کنند.
فلاحی دوست بیان کرد: بدین ترتیب تیم‌های نجات اورژانس در اولین فرصت ممکن به منطقه فرستاده شدند. با استفاده از دوربین‌های مخصوص تجهیزات نجات و طول و عرض جغرافیایی که یکی از آنها برای ما ارسال کرده بود همچنین توصیفاتی که از منطقه انجام می‌داد توانستیم کوهنوردان را پیدا کنیم. پس از اینکه نیروهای ما به نزدیکی محل حادثه رسیدند، تیم‌های نجات با استفاده از طناب و تجهیزات پیاده شدند تا کوهنوردان را از محل گیر کردن آنها به‌دلیل شرایط نامساعد نجات دهند.
مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: به‌دلیل قوی بودن باد و پوشش برفی زیاد، کار تیم‌های نجات بسیار سخت بود. با این حال، با تلاش و همکاری با هم، تیم‌های نجات نهایتاً موفق شدند کوهنوردان را با موفقیت به ایمنی برسانند که در این حادثه متأسفانه یکی از افراد که زن بود دچار پارگی رباط صلیبی شده بود و فرد دوم برای مراقبت از او برای اطلاع دادن به تیم‌های نجات در کنار این خانم مانده بود.
وی اظهار داشت: این 2 نفر جزئی از همان تیم 15 نفره بودند که از شیراز به منطقه آمده بودند و قصد قله‌نوردی داشتند که متأسفانه در مسیر راه را گم می‌کنند و به علت ورود به منطقه‌ای که شناخته شده نبود، دچار حادثه می‌شوند.
وی تصریح کرد: بعد از بازگشت به پایین کوهستان، کوهنوردان برای طی پروسه درمان به بیمارستان منتقل شدند. همه تلاش‌های تیم‌های نجات در این عملیات به خوبی به نتیجه ختم شد و موفقیت تیم‌های نجات در امدادرسانی به کوهنوردان حرفه‌ای، باعث قدردانی سایر اعضای گروه از همکاران ما شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین در پایان این گفت‌و‌گو از طرف همه نیروهای امداد هلال احمر کشور از کوهنوردان حرفه‌ای و طبیعت‌گردان درخواست کرد تا حضور خود به‌صورت گروهی و با هدف کوهنوردی و طبیعت‌گردی را به نیروهای امدادی مقصد اطلاع دهند تا امدادرسانی به آنها در صورت وقوع حادثه احتمالی آسان‌تر انجام گیرد.
وی گفت: معمولاً کوهنوردان حرفه‌ای سفر خود به قصد کوهنوردی به مقصد مورد نظر را به نیروهای هلال احمر مبدأ گزارش می‌دهند که این امر نمی‌تواند به مسأله امدادرسانی در صورت وقوع حادثه کمک شایانی بکند. به همین دلیل درخواست جدی ما از کوهنوردان اطلاع حضور خود به نیروهای امداد مقصد است که امیدواریم مورد توجه علاقه‌مندان به طبیعت قرار گیرد.
جستجو
آرشیو تاریخی