صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دورنما

نیوزویک
امریکا

نیروی دریایی امریکا قرار است 200 میلیارد دلار صرف توسعه ناوگان خود کند. این مبلغ معادل تولید ناخالص ملی اوکراین است. این در حالی است که جمهوری‌خواهان همواره با شور و حرارت بسیاری خواهان تداوم کمک‌های نظامی به اوکراین شده‌اند. اما باید دید آیا این میزان هزینه روی توسعه زیردریایی‌ها باعث قدرت بیشتر امریکا می‌شود یا خیر.

 

اکونومیست
بریتانیا

این هفته تل‌آویو جشن 75 سالگی خود را برگزار می‌کند. اما مسأله این است که ناآرامی‌ها و اعتراض‌هایی که در چند ماه گذشته در اسرائیل وجود داشته، نشان می‌دهد، این رژیم با یکی از سخت‌ترین دوره‌های خود مواجه و در حال فروپاشی از درون است و اختلافات داخلی می‌تواند بقای آن را تهدید کند. هرچند تل‌آویو سیاست خود را بر توسعه شهرک‌ها قرار داده است. اما این کار فقط باعث اختلافات داخلی بیشتر می‌شود.

 

لوموند دیپلماتیک
فرانسه

زمانی برای پایان جنگ سرد هورا کشیده شد اما واقعیت این است که این روزها در آستانه جنگ سرد جدیدی هستیم. در این جنگ سرد که بر پایه رقابت‌ها در حوزه فناوری شکل گرفته است، نمی‌توان چین را نادیده گرفت. در این جنگ سرد که یک سوی آن چین و سوی دیگر امریکا است، اقتصاد جهان متأثر از چنین هماوردی خواهد بود و حتی شاید این نبرد به حوزه نظامی هم کشیده شود.

 

نیو استیتسمن
بریتانیا

در عصر جدیدی از تراژدی به سر می‌بریم. در این عصر شاهد رقابت همه‌جانبه‌ای بین قدرت‌های بزرگ جهانی هستیم. در این رقابت طرفین هرچند همانند قدیم بر سر منابع و انرژی با یکدیگر در ستیز هستند اما همه رهبران باید به این واقع‌بینی رسیده باشند که به جای خیر و در جست‌وجوی آن بودن، کافی است شر کمتری تولید کنند، هرچند که ایده‌آلیسم خود نیز می‌تواند فاجعه‌ای برای بشریت باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی