صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

پرونده تخلف‌های تاجر سیاستمدارشده غیرقابل شمارش است اما...

عبور احتمالی ترامپ از گرداب خودساخته

 اریک پیکولی، تحلیلگر  اجتماعی- سیاسی
مترجم: وصال روحانی

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا چندی پیش در قبال 34 جرم تازه منتسب شده به وی اعلام بی‌گناهی کرد ولی در تاریخ حیات امریکا اولین باری است که یک رئیس‌جمهور سابق این کشور به ارتکاب یک جرم مدنی- اجتماعی رسماً متهم و بابت آن دادگاهی می‌شود.
عمده‌ترین اتهام جدید وارده به ترامپ این است که به مایکل کوهن، وکیل دعاوی سابق خود مأموریت داده به یک زن بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی مبالغ زیادی پول بدهد تا وی ادعاهای خود در زمینه رابطه داشتن با ترامپ را پیگیری نکند و سیاست سکوت را در پیش بگیرد. شاید دادن رشوه‌هایی از این دست در ساختار قضایی امریکا حرکتی ضد قانون تلقی نشده و روالی متداول باشد اما طریقه جای دادن آن در روند پرداخت فعالیت‌های اقتصادی ترامپ و چک‌های صادر شده توسط تشکیلات او خدشه‌هایی را دربر دارد و همین مسأله است که برای او دردسر درست کرده و پای وی را در اواخر هفته پیش به دادگاه منطقه منهتن نیویورک کشاند؛ جایی که وی به صراحت منکر انجام خطاهای فوق شد و هیچ چیزی را گردن نگرفت.
 
امریکا هم «جهان سومی» است
این روزها آلوین براگ، دادستان کل منهتن که پرونده مرتبط با رسوایی اخلاقی فوق را علیه چهل و پنجمین رئیس‌جمهور امریکا مفتوح کرده، دشمن نخست وی به حساب می‌آید، بخصوص که بعد از یکی دو سال جدی گرفته نشدن اتهام رابطه غیرمشروع ترامپ با بازیگر مورد بحث وی سرانجام این موضوع را جدی و نهایی و شایسته پیگیری قضایی اعلام و روند برگزاری محاکمه را آغاز کرد ولی واقعیت امر این است که بسیاری از سایر پرونده‌های مفتوح شده علیه ترامپ که هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند، از پرونده تازه باز شده وی در منهتن جدی‌تر و سیاسی‌تر است و اگر به درستی بررسی و براساس اتفاقات مطروحه اعلام مجازات شود، برای ترامپ گران‌تر تمام خواهند شد. شاید به همین خاطر باشد که ترامپ به جای مسکوت گذاشتن پرونده خود در منهتن روز جمعه در پستی که روی صفحه شخصی‌اش گذاشت، مدعی شد که محتویات این پرونده اخلاقی «غیرواقعی و غلو شده» است و نتیجه‌گیری کرد که این گونه برخوردها با مردم از جمله مقام‌های سابق کشوری سبب می‌شود امریکا به درجات کشورهای جهان سومی تنزل کند. او همچنین اضافه کرد که اگر یک خلافکار واقعی وجود داشته باشد، خود براگ است که جعل حقیقت می‌کند.
 
رویارویی ششلول‌بندها
با اینکه دفاعیات ترامپ نیز مانند ادعاهای براگ قدری احساسی و فاقد استدلال‌های قوی بود، ولی همسویی زیادی با آن در جناح‌های «جمهوری‌خواه» (که ترامپ از جمع آنان می‌آید) و طبعاً رسانه‌های وابسته به او رؤیت شد. جیم جوردن، رئیس کمیته قضایی کاخ سفید هم با وجود تعلق داشتن به تشکیلات حزب دموکرات که اینک توسط جو بایدن اداره کشور را در دست دارند، در اظهاراتی اتهام‌زنی فاقد پشتوانه به یک رئیس‌جمهور سابق امریکا را «دیوانه‌وار و عجیب» خواند و از اف‌بی‌آی خواست که ضمن حفظ جایگاه مقام‌داران سابق کشور، از پر و بال گرفتن دادستان‌هایی همچون براگ که به زعم وی بی‌سیاست هستند، جلوگیری کند. بعضی جناح‌های دیگر طرفدار ترامپ نیز دادگاه منهتن را رجعت به دوران استالین در روسیه توصیف کردند و گفتند افرادی خاص که می‌خواهند مانع شرکت مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری (سال 2024) امریکا شوند و او را یک ششلول‌بند سیاسی در تشکیلات ارشد اقتصادی کشور می‌نامند، خودشان هفت‌تیرکش‌های بدسابقه‌ای هستند.
 
همیاری «رقبای اصلی»
جالب‌تر اینکه حتی نیکی هیلی و ران دوسانتیس دو رقیب بالقوه اصلی ترامپ در انتخابات درون حزبی امسال جمهوری‌خواهان نیز به دفاع از وی در ماجرای موسوم به «منهتن» برخاسته و ادعاهای براگ را خطوط آشکار «یک توطئه از پیش طراحی شده» علیه ترامپ نامیده‌اند. این در حالی است که ترامپ در کمپین‌های تبلیغاتی ماه‌های اخیرش حتی از یک فرصت کوتاه هم برای متلک انداختن به «دوسانتیس» صرفنظر نکرده و بارها گفته است قانون آزادی حمل سلاح گرم در سطح فلوریدا که وضع شده توسط «دوسانتیس» فرماندار این ایالت است و وی بانی همه ناامنی‌های رایج در این منطقه به شمار می‌آید.
 
این یک توطئه است؟
کار ترامپ برای عبور از ده‌ها پرونده مفتوحه علیه وی بسیار سخت نشان می‌دهد اما چون او در سال‌های پس از انتقالش از دنیای اقتصاد به جهان سیاست، پرونده‌های زیادی از این دست را زیر حجم فراوانی از غوغاسازی‌ها و توافق‌های بیرون از دادگاه مدفون کرده، وی امیدوار است که این بار هم چنین  کند و حتی با شرایطی متزلزل ولی در یک جایگاه قانونی به شروع پروسه انتخابات جدید برسد که از ژانویه 2024 (دی 1402) کلید می‌خورد. در این میان وضعیت «دوسانتیس» هم پیچیده نشان می‌دهد و این در حالی است که او هیچ پرونده مفتوحه بدخیمی علیه خویش در دادگاه‌های کشور ندارد. مشکل بزرگ «دوسانتیس» این است که بر اثر تعدد پرونده‌های مفتوحه علیه ترامپ، مردم به این باور رسیده‌اند که لابد یک کمپین بزرگ و توطئه پشت‌پرده را علیه وی ساماندهی کرده‌اند و چون می‌دانند که او در صورت شرکت در انتخابات برنده خواهد شد، با دعاوی و پرونده‌هایی از این دست می‌خواهند راه وی را سد و به کلی از شرکت در انتخابات محروم کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 80 درصد از سمپات‌های جمهوری‌خواهان این گونه می‌اندیشند و با اینکه درصد همسویی با این طرز نگرش نزد دموکرات‌ها و مستقل‌ها کمتر است و به واقع در اردوی دموکرات‌ها از 15 درصد فراتر نمی‌رود، ولی در این جناح‌ها نیز ردپای این طرز تلقی، ملموس نشان می‌دهد. همین امر ثابت می‌کند که امیدهای ترامپ برای زنده ماندن در جنگل سرشار از بیرحمی‌ای که‌ زاده اعمال خود او است، آنقدرها هم بی‌پایه جلوه نمی‌کنند.
منبع: ISPI

جستجو
آرشیو تاریخی