صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۴

کتابخوان

بازگشت به منبع

این کتاب در 296 صفحه، گزیده‌ای است از متونی از آمیلکار کابرال، فعال سیاهپوست امریکایی که در اوایل دهه 1970 درگذشت. در این متون انتخابی به افکار و ایده های او درباره مبارزه با استعمار پرداخته شده است. در این متون تأکید شده تنها راه استعمار زدایی، بازگشت آفریقایی‌ها به ریشه‌های خود است.  او با این ایده ها بود که  به یکی از مؤثرترین نظریه پردازان ضدامپریالیستی در جهان تبدیل شد.

 

به توطئه اعتماد کن

این کتاب 268 صفحه‌ای به قلم ویل سامر به چگونگی ظهور «کیوانان» و  نظریه های عجیب آن که به کل جهان از دریچه توطئه نگاه می کنند، پرداخته است و شرح می دهد که چگونه اعضای این گروه توانسته اند، اعتماد قانونگذاران جمهوری خواه و مردم عادی را به دست آورند. این کتاب همچنین با نگاهی به عقاید افراطی «کیوانان» تأکید می کند که آنان جدی ترین خطر ممکن برای دموکراسی هستند و دروغ های آنان مانند آنچه که در جریان شورش 6 ژانویه 2021 و حمله به کنگره امریکا رخ داد، می تواند بر اذهان مردم تأثیر بگذارد.

 

درس هایی از جنگ کووید

این کتاب 352 صفحه‌ای که باید آن را قوی ترین کتابی دانست که درباره شیوع کرونا در امریکا است، درباره تمام اشتباه‌ها و اقدامات درستی که در این کشور در مقابله با کووید 19 صورت گرفته، نوشته شده است. این کتاب را گروه بحران کووید متشکل از 34 تحلیلگر و کارشناس نوشته اند و توضیح داده اند که در صورت تکرار پاندمی مشابهی باید از چه اشتباه‌هایی پرهیز کرد.

 

بیماری زایی ها

شاید این کتاب در ظاهر یک کتاب پزشکی به نظر برسد اما نویسنده آن جاناتان کندی توضیح می دهد که چگونه دگرگونی های عمده درتاریخ بخاطر وجود میکروب ها بروز و ظهور کرده اند.  او در 304 صفحه توضیح می دهد که همواره گفته شده است که تاریخ را انسان ها به لطف قوه تعقل خود ساخته اند اما نباید از نقش میکروب ها و باکتری ها در تاریخ غافل ماند. زیرا شیوع 8 بیماری و پاندمی بزرگ در تاریخ، سرنوشت کشورها را دستخوش تغییرات بسیار کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی