صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۴

فیلیپین، عرصه جدید اختلافات امریکا و چین

در حالی که روابط بین امریکا و چین در اوج تنش‌ها است، رئیس‌جمهور فیلیپین به امریکا سفر کرده تا با رئیس‌جمهور این کشور درباره روابط نظامی و تجاری بین دو کشور دیدار و گفت‌و‌گو کند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این خبر را یک مقام ارشد امریکایی اعلام کرده و گفته است که امریکا به دنبال حمایت اخلاقی و عملی از فیلیپین است. وی همچنین مدعی شده: «فیلیپین نگران دیپلماسی تحریک‌آمیز چین است و به دنبال روابط قوی‌تر با متحدان خود است.» بر همین اساس گفته شده که واشنگتن مذاکرات امنیتی خود را با فیلیپین در مورد دریای چین جنوبی و سایر مناطق گسترش خواهد داد و قرار است این مذاکرات در قالب سه‌جانبه با مشارکت ژاپن دنبال شود. از سوی دیگر رئیس‌جمهور فیلیپین با سفر به واشنگتن و حضور در پنتاگون درباره انجام گشت‌های مشترک نظامی با امریکا گفت‌و‌گو خواهد کرد.
این سفر در حالی انجام شده است که ماه گذشته هم بزرگ‌ترین مانور نظامی مشترک میان امریکا و فیلیپین به مدت یک‌هفته در راستای آنچه مقابله با نفوذ فزاینده چین عنوان شد، صورت گرفت. درباره این مانور گزارش شده است که برای نخستین ‌بار در جریان مانورهای مشترک ارتش امریکا و فیلیپین در این مانور از گلوله‌ها و تسلیحات جنگی استفاده شد.
جستجو
آرشیو تاریخی