صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

امروز صورت می‌گیرد

سفر مقام عالی‌رتبه امنیتی هند به تهران

تهران و دهلی‌نو ورود به مرحله جدیدی از مناسبات دوجانبه را تجربه می‌کنند. مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند در حالی امروز میهمان تهران است که همزمان مقام عالی‌رتبه نظامی هند از گسترش همکاری نظامی دوجانبه به حوز‌ه‌های جدیدتر سخن به میان آورده است. سفر امروز «آجیت دوآل»، مشاور امنیت ملی هند به ایران و دیدار با همتای خود و برخی مقامات عالی کشورمان در چهارچوب گسترش مناسبات و گام برداشتن دو کشور به سمت و سوی تحقق منافع ملی ارزیابی می‌شود.
حضور این مقام بلندپایه امنیتی هند در تهران و گسترش رفت و آمد دیپلمات‌های ایران و هند نشان از جایگاه دو کشور در رویکردهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی یکدیگر دارد. جایگاه ایران در سیاست خارجی هند بیش از همه بر اساس نقش این کشور در تأمین امنیت انرژی و اقتصاد در حال رشد هند و در مراتب بعد گشودن راهی برای دسترسی این کشور به بازارهای آسیای مرکزی و روسیه تعریف شده است. خاصه آنکه دهلی از اعضای اصلی پیمان «شانگهای» و گروه «بریکس» به شمار می‌آید و با توجه به راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری اقتصادی نزدیک با کشورهای عضو این نهادهای منطقه‌ای، افزایش رفت‌و‌آمدها و رایزنی در حوزه‌های متعدد می‌تواند در پیشبرد اهداف مورد نظر نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

ملاحظات مشترک امنیتی
وجه مهم مناسبات دوجانبه ایران و هند در تقویت همکاری‌های نظامی و امنیتی تعریف می‌شود. «دینش سینگ رانا»، مدیرکل سازمان اطلاعات دفاعی ارتش هند چند روز پیش با بیان اینکه هند و ایران مشارکت جامع مبتنی بر اعتماد متقابل دارند، تصریح کرده که دهلی‌نو و تهران در حال تلاش برای توسعه همکاری نظامی دوجانبه به حوزه‌های جدیدتر در آینده‌ای نزدیک هستند. بی‌تردید تهران و دهلی‌نو همچون دیگر کشورها تحقق منافع ملی خود را در این روند همکاری دنبال می‌کنند و طبیعی است که در این زمینه تعاریف و رویکردهای متفاوتی هم در قبال برخی موضوعات مشترک داشته باشند. با این حال دو کشور نگرانی‌های نسبتاً مشترکی در عرصه منطقه‌ای از آسیای میانه گرفته تا افغانستان دارند. بر همین اساس احیای محور همکاری‌های مشترک تهران و دهلی‌نو در موضوعات امنیتی منطقه بویژه جلوگیری از نفوذ تروریسم و کمک به ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان به عنوان یکی از کانون‌های ریشه دواندن افراط‌گرایی در زمره یکی از محورهای مهم مطرح شده در رایزنی‌های مقامات دو کشور قرار دارد؛ سمت و سویی از همکاری که اثرات روابط دو کشور را به امری فراتر از روابط دوجانبه رهنمون می‌شود و خواه‌ناخواه بر اساس رویکرد کشورهای منطقه نسبت به جبهه مقابله با تروریسم تقویت یا تخریب خواهد شد. هر چند مقامات ایران و هند در فصل جدید رابطه‌شان تأکید دارند که این رابطه را از تأثیر‌گذاری فشارها و کارشکنی‌های خارجی مصون خواهند داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی