صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

رسانه‌های صهیونیستی از نگرانی این رژیم درباره سفر رئیس‌جمهور ایران به دمشق خبر دادند

ترس دوچندان تل آویو از نظم جدید منطقه ای

نتانیاهو: نمی‌گذاریم ایران ما را خفه کند

دیپلماسی فعال منطقه‌ای جمهوری اسلامی موج جدیدی از نگرانی را در میان مقام‌های صهیونیستی برانگیخته است. محافل رسانه‌ای صهیونیستی سفر قریب الوقوع آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به «دمشق» در پی سفر مهم حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به «بیروت» را تقویت اتحاد محور مقاومت و اجرای طرح جدید ایران در خاورمیانه ارزیابی کرده‌اند.

اولین سفر پس از 12 سال جنگ
ایسنا گزارش داد که رئیس جمهور هفته جاری در سفری به سوریه خواهد رفت. با انتشار این خبر، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی سفر رئیسی به سوریه را بسیار استثنایی خوانده و اعلام کرده این سفر رژیم صهیونیستی را نگران کرده است؛ به خصوص اینکه این اولین سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه بعد از سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود. به اعتقاد این رسانه صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران خواهان یکپارچه و متحد کردن محور ایران- حزب الله- حماس- جهاد اسلامی است و این باعث می‌شود که برنامه جدیدی درخصوص سیاست خاورمیانه پیاده کند. همزمان با این تحولات «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز مدعی شده است که این رژیم به ایران اجازه خفه کردنش را نخواهد داد.

موضع تاریخی ایران در منطقه
این موضعگیری‌ها و نگرانی‌ها برآمده از وضعیت متزلزلی است که تل آویو در پی وقوع تحولات اخیر خاورمیانه در آن گرفتار شده است. توافق اخیر تهران و ریاض برای ازسرگیری رابطه تحولی است که تلاش‌های چندین ساله رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی رابطه با جهان عرب را با ناکامی روبه‌رو کرده است. هدف عادی‌سازی رابطه با کشورهای عربی در شرایطی که صف بندهای منطقه‌ای در سال‌های اخیر سمت‌و‌سویی ضد ایرانی داشت، تا حدی ممکن به نظر می‌رسید؛ زیرا در سال‌های گذشته از نگاه برخی از بازیگران عربی، ایران دشمن شماره یک آنها قلمداد می‌شد و عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و چهار کشور عربی یعنی امارات، بحرین، سودان و مراکش هم در چهارچوب این روند صورت گرفت. اما این در حالی بود که صلح ایران و عربستان سعودی همه محاسبات مقام‌های صهیونیستی و مهم‌تر از آنها، محاسبات دولت امریکا و سرویس‌هایی غربی مبنی بر قرار دادن رویکرد همه کشورهای منطقه علیه جمهوری اسلامی را بر هم زد. چنانکه پس از توافق ایران و عربستان موجی از آشتی میان کشورهای عربی منطقه به راه افتاده است و تحولات جاری از بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب حکایت می‌کند.

موقعیتی غیرمنتظره
به این ترتیب مشکلات داخلی که رژیم صهیونیستی با آن روبه‌روست، زیر سایه همگرایی غیر منتظره ایران و عربستان و اخراج تدریجی امریکا از منطقه عواملی است که باعث شده تل آویو خود را در موقعیتی ببیند که انتظار آن را نداشته است. همگرایی‌ای که به توقف طرح‌های صهیونیستی در منطقه و توقف عادی‌سازی روابط با این رژیم انجامیده و روند زوال اشغالگری را سرعت بخشیده است؛ چنانکه مقام‌های اسرائیلی طی ماه‌‌های گذشته می‌کوشیدند با مسئولان سعودی به این عادی‌سازی دست یابند که این طرح با توافق تهران و ریاض نیز شکست خورد.
به همه اینها باید انفعال و ناکامی امریکا در اثرگذاری بر مناسبات حاکم بر کشورهای منطقه را هم افزود که سبب می‌شود رژیم صهیونیستی نتواند برای جلوگیری از تحولات پرشتاب کنونی روی متحد راهبردی خود حساب باز کند. این چنین است که «نتانیاهو» در پی توافق ایران و عربستان به رهبران عربستان سعودی درباره آنچه مخاطرات از‌سرگیری ارتباط با ایران دانسته هشدار داده و همزمان از ایالات متحده خواسته است که نقش فعال‌تری در خاورمیانه ایفا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی