صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

رئیس پلیس آگاهی فراجا تشریح کرد

48 ساعت طلایی در رازگشایی پیچیده‌ترین پرونده ها

قدرت و دانش پلیس آگاهی در ایران به اندازه‌ای است که بیش از 41 درصد جرایم در همان دو روز نخست وقوع جرم رازگشایی می‌شوند.
به گزارش «ایران»، سردار محمد قنبری رئیس‌پلیس آگاهی فراجا ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سرهنگ شهرکی رئیس‌پلیس آگاهی سراوان که در اقدامی تروریستی صبح روز گذشته به شهادت رسید در خصوص دستگیری و کشف پرونده‌های جنایی توضیحاتی را مطرح کرد و گفت: پلیس آگاهی یک پلیس پساجرم است، یعنی بعد از اینکه جرم اتفاق می‌افتد وارد می‌شود و یکی از استراتژی‌های امسال پلیس آگاهی این است که از طریق مجرم به صحنه جرم برسیم و از سرقت جلوگیری کنیم تا با اشرافیتی که به مجرمین داریم بتوانیم پیشگیری از جرم کنیم.

عملیات ویژه پلیس آگاهی فراجا
قنبری گفت: سال گذشته 186 باند مسلح که دست به سرقت‌های مختلفی زده بودند، منهدم شدند و در سال گذشته 402 پرونده زنجیره‌ای با دستگیری هزار و596 سارق مسلح و کشف 373 سلاح گرم از متهمان مختومه شد و در سال گذشته مجموعه پلیس آگاهی فراجا بیش از 41 درصد پرونده‌های جنایی را کمتر از 48 ساعت کشف کرد که سعی بر این است فاصله وقوع جرم تا کشف آن را کمتر کنیم.
سردار قنبری در خصوص پرونده‌های جنایی کشف شده در سال گذشته اظهار داشت: 94 درصد پرونده‌های جنایی در سال 1401 کشف شد و تنها 6 درصد از پرونده‌ها کشف نشده است و تلاش برای کشف و شناسایی متهمان در دستور کار پلیس آگاهی است و تا زمانی که این پرونده‌ها کشف نشود کارآگاهان دست از تلاش و تحقیقات برنخواهند داشت.
این مقام پلیسی در خصوص افزایش پرونده‌های قتل و وجود قاتل سریالی به خبرنگار ما گفت: حدود یک درصد پرونده‌های قتل افزایش پیدا کرده است که عمده این پرونده‌ها کشف شده است و در خصوص قاتل سریالی باید تعریف آن را بدانیم. قاتل سریالی یعنی فردی که به صورت حرفه‌ای و ماهرانه و با نقشه قبلی دست به چند قتل می‌زند که به این متهم قاتل سریالی می‌گویند که تا به حال چنین پرونده و متهمی نداشته‌ایم اما پرونده‌هایی وجود دارد که قاتل در یک اقدام تلخ و ناگهانی دست به قتل عام اعضای یک خانواده می‌زند که بیشتر این پرونده‌های خانوادگی کشف و جزئیات آن اطلاع‌رسانی شده است.
رئیس‌پلیس آگاهی فراجا در خصوص طرح ویژه مبارزه با سرقت گفت: این طرح تخصصی‌تر و علمی‌تر می‌شود و برایش اطلس جرم تعیین می‌کنیم. از 25 اسفند سال گذشته تا امروز بیش از 80 درصد خودروهای سرقت شده با تلاش کارآگاهان کشف شده است و در عملیات‌های پلیسی دیگر تعداد 90 هزار و 174 سرقت کشف شد که در همین راستا تعداد 45 هزار سارق و 600 مالخر دستگیر شدند.
سردار قنبری در خصوص اینکه آیا سرقت مسلحانه رو به افزایش است به خبرنگار ما پاسخ داد: امروز گفته می‌شود زورگیری زیاد شده است اما باید همه شرایط را در نظر گرفت چون در گذشته گوشی موبایل نبوده و زورگیری کمتر بوده است. در خصوص سرقت مسلحانه هم باید گفت سرقت مسلحانه درکل کشور یک دهم درصد است، شاید در یک سال تعداد سرقت‌های مسلحانه در کشور به عدد هزار هم نرسد اما سرقت مسلحانه با توجه به بازتابی که دارد باعث ایجاد ناامنی می‌شود و احساس می‌شود که بیشتر سرقت‌ها به صورت مسلحانه بوده است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 58 درصد از سرقت‌‌ها سرقت‌‌های خرد است، گفت: معتادان بیشترین افرادی هستند که این سرقت‌‌ها را انجام می‌‌دهند و البته مباحث ایمنی خودروها در سرقت هم حائز اهمیت است.
سردار قنبری افزود: حدود 150 هزار قلم انواع اقلام مسروقه در 2 ماهه گذشته کشف و بیش از 90 درصد این اقلام به مالباختگان بازگردانده شده است.
وی خاطرنشان کرد: 11 هزار و 500 خودرو، 4 هزار و 200 دستگاه موتورسیکلت، 17 کیلوگرم طلا و 700 دستگاه تلفن همراه تنها بخشی از اموال مسروقه بودند.
رئیس پلیس آگاهی بیان کرد: برای پرونده‌های راکد که در پلیس‌های آگاهی‌ وجود دارد یک اداره مختص به پرونده‌های راکد راه‌اندازی می‌شود و در این اداره از کارآگاهان زبده و بازنشسته استفاده می‌شود تا این پرونده‌ها کشف شود.
رئیس پلیس آگاهی ادامه داد: یکی از موارد مهم، دستگیری متهمان فراری است که 5 هزار و 600 نفر از محکومان متواری دستگیر شدند. وی در خصوص سختگیری و مجازات شدید در رابطه با مجرمان به خبرنگار «ایران» گفت: وظیفه اساسی پلیس به عنوان ضابط قضایی در پیشگیری از وقوع جرم و کشف جرم است و مجازات در اختیار مقام قضایی است و این قانون در همه دنیا رعایت می‌شود و ما تنها به قوه قضائیه پیشنهاد دادیم قانون باید مجازات شدید و سخت‌تری برای مجرمان صادر کند و این مطالبه ما از قوه قضائیه است.
وی گفت: در نظر داریم در 10 کلانشهر گشت آگاهی راه‌اندازی کنیم و سرپرست این گشت‌ها هم کارآگاهان آگاهی باشند. این گشت‌‌ها تخصصی است و به دنبال مجرمان حرفه‌ای هستند. وی با اشاره به افتتاح مرکز پایش و کنترل هوشمند مجرمان در ماه‌های آتی سال افزود: این مرکز در راستای کشف سریع‌تر جرم، رسیدن به جرم از طریق مجرمان و... فعالیت می‌کند.
قنبری افزود: کنکور کارآگاهی در آبان ماه برگزار می‌شود که بیش از 3 هزار نفر از همکاران پلیس آگاهی اعلام آمادگی کرده‌اند در این کنکور شرکت کنند و حد نصاب نمره (70 درصد)، تست هوش و رتبه تیراندازی برای پذیرفته شدن در این کنکور مهم است. وی با اشاره به اینکه رشته‌های مبارزه با سرقت، جرایم جنایی و جعل و کلاهبرداری سه رشته‌ای است که امسال برای آنها کنکور برگزار می‌شود، گفت: بعد از کنکور به افراد نشانی داده می‌شود که این نشان کارآگاهی بین‌المللی است و در تمامی کشورها پذیرفته شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی