صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

مینا افتاده، نوازنده سنتور و مدرس پیشکسوت موسیقی

چرا ویولون و پیانوی ایرانی تدریس نمی‌شود؟


سازهایی همچون ویولون و پیانو، دو ساز غربی‌اند و به لحاظ آموزشی، از رپرتوارهای گسترده‌ای برخوردار هستند. این سازها، از سال‌ها قبل توسط اساتید شاخص و زبده‌ای تدریس می‌شدند؛ استادانی چون جواد معروفی از نوازندگان پیانو و همچنین ابوالحسن صبا و بعد استاد تجویدی ساز ویولون را آموزش می‌دادند اما درباره ویولون باید بگویم، قبل از ورود این ساز به ایران، اکثریت نوازندگان، کمانچه می‌نواختند اما بعد از ورود سازهای غربی، ویولون جایگزین کمانچه شد و این ساز در عرصه موسیقی، حضورکم رنگ‌تری پیدا کرد. به همین سبب از بعد از انقلاب اسلامی، ساز کمانچه مورد توجه قرار گرفت و رونقی دوباره یافت. این اتفاق موجب گردید، ویولون ایرانی از برنامه‌های آموزشی هنرستان کنار گذاشته شود و در ادامه ویولون کلاسیک تدریس شد. درخصوص ساز پیانو هم همین نگاه وجود دارد و اساتیدی که این سازها را تدریس می‌کنند بر این نظرند، هنرجویان موظفند ابتدا متدهای کلاسیک غرب را که پایه و رپرتوارهای اصلی این سازها بوده‌اند را بیاموزند و در ادامه و بعد از فارغ التحصیلی از این مرکز، می‌توانند سبک و شیوه مورد علاقه نوازندگی خود را ادامه بدهند.
این اتفاق و این نگاه موجب گردید سازهای اصیل ایران چون کمانچه به قدرت برسد یا دیگر سازها چون نی، عود و یا قانون که سال‌ها مهجور بودند در حال حاضر در هنرستان‌های موسیقی تدریس ‌شوند. به یاد دارم در دوران تحصیلی‌ام درهنرستان موسیقی، این سازها ساز دوم محسوب می‌شدند و حضورکم‌رنگ‌تری داشتند اما در حال حاضر سازی چون قانون بیشتر مورد توجه قرار گرفته و کتاب و رپرتوارهای بسیاری برای آن نوشته شده است.
درخصوص تدریس سازهای کوبه‌ای مانند تنبک و دف هم باید بگویم، ساز تنبک سالیان قبل تدریس می‌شد. آن زمان بنا به نظر و پیشنهاد برنامه‌گذاران، به سبب گستردگی فضای آموزشی، آموختن تنبک در کلاس‌های فوق برنامه قرار گرفت. البته به هنرجویان گفته شده بود شرکت در این کلاس‌ها الزامی است. بعد از آن و به مرور زمان و به سبب زمان‌بندی و گستردگی کلاس‌های آموزشی هنرستان و مشکلات دیگر، کلاس‌های فوق برنامه برای مدتی تعطیل شد. البته کلاس تنبک از امسال مجدداً تشکیل شده است.
درباره دف هم باید بگویم سال‌ها قبل به مدت کوتاهی این ساز آموزش داده می‌شد اما بعد از مدتی اساتید به این نظر جمعی رسیدند که هنرجویان نوجوان به علت خستگی و کم‌توانی مچ دست‌های‌شان درکلاس‌های دف، قادر به شرکت در کلاس‌های آموزشی سازهای دیگر نیستند به همین سبب این ساز از هنرستان موسیقی حذف شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی