صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و یک - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و یک - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

128 هزار واحد از اوراق گواهی سپرده انرژی فروخته شد

ارزش مجموع اوراق فروش‌رفته به 9 میلیون دلار نزدیک شد


در پایان دوازدهمین نوبت از معاملات اوراق گواهی سپرده انرژی ( نفت خام سنگین و میعانات گازی) مجموع اوراق به فروش رسیده از زمان بازگشایی معاملات در بوس انرژی ایران به 127 هزار و 883 واحد رسید.
بر اساس آمار منتشر شده در سامانه معاملات، ارزش دلاری اوراق فروش‌رفته در حدود 8 میلیون و 900 هزاردلار و ارزش ریالی آن نیز در حدود 3 هزار و 260 میلیارد ریال بوده است. همچنین روند قیمت این اوراق نشان می‌دهد، ارزش دلاری این اوراق در محدوده 60 تا 70 دلار نوسان داشته است.  پایش معاملات انجام شده از 22 اسفند سال 1401 تا 6 اردیبهشت 1402، نشان می‌دهد طی این مدت از تعداد معاملات صورت گرفته بر روی این اوراق کاسته شده است.
موضوعی که کارشناسان عواملی چون نبود بازارگردان که ریسک نقدشوندگی را در بازار افزایش می‌دهد، بالا بودن حداقل سفارش مجاز (1000 واحد) و نبود ابزار مشتقه برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری در این اوراق را برای آن ذکر می‌کنند. به گفته علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، این موارد به‌زودی رفع خواهد شد و اقدامات لازم برای حضور بازارگردان در این بازار در حال انجام است.  به گفته وی، قراردادهای آتی و اختیار معامله اوراق گواهی سپرده انرژی به‌زودی در بورس انرژی راه‌اندازی می‌شود که این موضوع رونق معاملات را به دنبال خواهد داشت. نقوی در خصوص روند معاملات این اوراق بیان داشت: باید توجه داشت که اساساً معاملات نفت به صورت گواهی در ایران تاکنون سابقه نداشته و از این رو آشنایی افراد با این معاملات بسیار کم است و به تبع آن نفوذ بیشتر این اوراق در سبد سرمایه‌گذاری جامعه نیازمند گذر زمان است. وی افزود: در این راستا بورس انرژی نیز در حال آموزش شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران و جذب افراد علاقه‌مند برای حضور در این بازار است و در این زمینه قدم‌های مثبتی برداشته شده است. مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: طی روزهای گذشته اشخاصی برای کسب مجوز‌های لازم در خصوص شرکت در معاملات گواهی در بورس انرژی حضور یافته بودند. همچنین طی این مدت مجوزهای لازم را برای حضور بازارگردانان در معاملات اوراق صادرکردیم و حضور بازارگردان درتالار سپرده انرژی بزودی امکان‌پذیر می‌شود و این امر جذابیت و رونق این بازار را تقویت خواهد کرد. علی نقوی در پایان گفت: با تمام این تفاسیر تا به اینجای کار استقبال از اوراق بسیار مثبت بود و هر چند که شروع معاملات در روزهای پایانی سال گذشته اتفاق افتاد و بعد از آن تعطیلات نوروزی شروع شد اما هدف‌گذاری برای میزان فروش در ماه اول را محقق کرده‌ایم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی