صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

اخبار

وزیر صمت:
رشد ۸ درصدی تولید را تجربه کردیم
وزیر صمت گفت: رشد تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی که در بورس اوراق بهادار هستند، در اسفند ۱۴۰۱، ۱۲.۸ درصد بوده و رشد تولید در چندین ماه از سال ۱۴۰۱ بالاتر از ۸ درصد بوده که طی ۵ سال گذشته بی‌نظیر است.
سید رضا فاطمی امین در حاشیه برگزاری جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته به لحاظ تولید و مهار تورم در بخش صنعت اتفاقات خوبی رخ داد، افزود: مجموع تورم کالاها در حوزه وزارت صمت کمتر از تورم کل اقتصاد بود. در سال گذشته بیش از کل اقتصاد رشد در بخش صنعت داشته‌ایم.
او در یک برنامه تلویزیونی نیز به موضوع خودرو اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر با سه نوع قیمت در مورد خودرو مواجه هستیم؛ یکی قیمت تمام شده، یکی قیمت کارخانه‌ای و دیگری هم قیمت بازار خودرو است.
سال گذشته قیمت کارخانه پایین‌تر از قیمت تمام شده بود که این بدان معناست خودروساز زیان می‌دهد که البته بخشی از این زیان مربوط به ناکارآمدی خودروساز و زنجیره قبل از آن یعنی قطعه ساز است، پس از آن قیمت بازار خودرو نیز بالاتر از این دو قیمت قرار می‌گرفت، یعنی کف قیمت، نرخ کارخانه‌ای بود، بعد از آن نیز قیمت تمام شده و سپس قیمت بازار بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اگر نمودار مرکز آمار ایران بررسی شود، مشخص می‌شود که از اردیبهشت سال ۱۴۰۱، تورم نقطه به نقطه خودرو رو به کاهش و بیشتر از شیب کاهش تورم کل اقتصاد است، اما به یکباره تورم نقطه به نقطه خودرو در آذر ۱۴۰۱ فزاینده می‌شود که این مسأله ناشی از اثر حفظ ارزش دارایی است.

 

 

رشد ۱۱.۳ درصدی تولید در کارگاه‌های بزرگ صنعتی
شاخص تولید کارگا‌ه‌های بزرگ صنعتی در پاییز ۱۴۰۱ به ۱۳۰.۵ رسیده که این رقم بیانگر رشد ۱۱.۳ درصد تولیدات این بنگاه‌ها نسبت به پاییز ۱۴۰۰ و رشد ۲۲.۲ درصدی نسبت به پاییز سال ۱۳۹۶ است.
شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی با بررسی میزان تولیدات حدود 2400 بنگاه صنعتی با میزان اشتغال 100 نفر و بیشتر در سراسر کشور به صورت فصلی توسط بانک مرکزی تهیه می‌شود.
شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی در 9 ماهه سال 1401 در مقایسه با 9 ماهه 1400 معادل 8.3 درصد افزایش داشته است‌. برآوردهای اولیه گویای این است که تولیدات صنایع بزرگ در فصل زمستان رشد خوبی نسبت به زمستان 1400 داشته است و احتمالاً در سال 1401 رشد تولیدات کارگاه‌های بزرگ صنعتی دو رقمی خواهد شد. در پاییز 1401 از مجموع 24 رشته صنعتی 15 رشته صنعتی رشد دو رقمی تولید را به ثبت رسانده‌اند. همچنین در 9 ماهه سال 1401 در مقایسه با 9 ماهه سال قبل از آن، 12 رشته صنعتی رشد دو رقمی تولید داشته‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی