کمبودی در آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی نداریم
برنامه جدیدی برای تغییر آزمون استخدامی آموزش دهندگان وجود ندارد
اکرم رضایی
خبرنگار
آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی در کشور یکی از کم درآمدترین گروههای نیرو در بدنه آموزش و پرورش هستند. علاوه بر حقوق این گروه از معلمان، شیوه جذب آنها از طریق آزمونها همیشه چالش برانگیز بوده است. بهعنوان مثال سقف نمره یا رتبه پذیرش آموزشدهنده در آزمون نهضت سوادآموزی ۵۰ درصد از کل نمره است، اما برخی از متقاضیان این آزمون درخواست داشتهاند سقف نمره کمتر شود تا راه ورود آنها به سازمان سهلتر گردد؛ گرچه سازمان نهضت سوادآموزی با این رویه مخالفت کرد اما به هر حال میزان حقوق آموزشدهندگان بسیار اندک و کمتر از یک میلیون تومان است. با این حساب متقاضیان زیادی درخواست دارند سقف رتبه آزمون از ۵۰ درصد پایینتر بیاید تا بتوانند به صنف آموزشدهندگان سازمان نهضت سوادآموزی بپیوندند. رسول جمشیدی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی در گفتوگو با «ایران» درباره میزان حقوق آموزشدهندگان بیان کرد: بودجه و سرانه با سواد کردن هر فرد ۸۰۰ هزار تومان است. بهعنوان مثال اگر شما یک شخص آموزشدهنده باشید و ما به شما یک کلاس بدهیم تا بخواهید هفت ماه روی آن کار کنید، بعد از هفت ماه به ازای قبولی هر فرد ۸۰۰ هزار تومان برای شما پرداخت میشود از اینرو میگوییم که چانه نهضت سوادآموزی در کشور کوچک است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به این میزان حقوق در زمینه تعداد آموزشدهندگان کمبود نیرو ندارید؟ گفت: در حال حاضر ما در زمینه تعداد آموزشدهندگان در کشور کمبود نداریم.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که در سالهای گذشته برای آزمون آموزشدهندگان یک سقف مشخص از امتیاز در نظر گرفته شده بود یعنی اگر آموزشدهنده در آزمون ۵۰ درصد امتیاز را کسب میکرد میتوانست در آزمون پذیرفته شود، آیا در حال حاضر سقف امتیاز تغییر کرده یا اینکه قرار نیست میزان امتیاز کسب شده توسط داوطلب بالاتر برود تا از این طریق آموزش دهندگانی که سطح بالاتر و با کیفیتتری دارند جذب شوند؟ وی گفت درست است که در نهضت سواد آموزی با دانشآموز ابتدایی و متوسطه مواجه نیستیم اما به هر حال آموزشدهندگان مسئولیت آموزش را به عهده دارند و بهتر است از سطح قابل قبولی برخوردار باشند. وی همچنین توضیح داد: فعلاً ضابطهای درباره اینکه آزمونی باشد یا نباشد وجود نداشته و برنامهای برای تغییر شرایط آزمون وجود ندارد. البته طرحی در مجلس هست ولی هنوز به تصویب نرسیده است. مشخص نیست که اگر هم آزمون باشد معیار سنجش آن چگونه خواهد بود بنابراین چون معیاری وجود ندارد آنچه که از گذشته بوده است ملاک قرار میدهیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: طبیعی است این حق قانونگذار است که برای استخدام افراد میتواند بگوید که چه نوع افرادی بهعنوان متقاضی در آزمون استخدامی شرکت کنند. چرخه آزمون استخدامی شرایط خاص خودش را دارد مثلاً برای کمبود معلم از ماده ۲۸ استفاده شده است و افراد میتوانند طبق قانون با توجه به مدرکی که دارند در آزمونها شرکت کنند؛ این ضابطه هم تابع همان قانونی است که میگوید اگر فرد ۵۰ درصد نمره را بگیرد، پذیرفته خواهد شد. جمشیدی اضافه کرد: درست است که ملاک نمره ۵۰ درصد از کل نمره در نظر گرفته شده اما فردی که از قبل آموزشهای لازم را دیده یعنی به اندازه کافی توانمندیهای لازم برای آموزش به افرادی که در نهضت سواد آموزی درس میخوانند را دارد، ملاک قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه آموزشدهندگان باید در دانشگاه فرهنگیان دورههای آموزشی لازم را بگذرانند تا بتوانند وارد سازمان شوند، گفت: به فرض اینکه فردی با معیار ۵۰ درصد در آزمون پذیرفته شد بعد از این نیز باید باز به دانشگاه فرهنگیان برود و طی یک سال دوره آموزشی را سپری کند. بر همین اساس، طبق موضوعی که شما مطرح کردید مبنی بر اینکه ۵۰ درصد معیار کمی برای پذیرش آموزشدهندگان است، آموزشها و دورههایی که در دانشگاه فرهنگیان برگزار میگردد موجب میشود فرد توانمندی و توانایی لازم برای اینکه بتواند در مدرسه یا هر جای دیگر که بتواند آموزشدهنده خوبی باشد را اخذ کرده و سپس وارد حرفه تدریس شود.