صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۴

عملکرد نه چندان قوی و خاطره گاف‌های بزرگ رئیس جمهور امریکا کار او در انتخابات 2024 را سخت می‌کند

اما و اگرهای نامزدی دوباره بایدن

زهره صفاری
خبرنگار

جو بایدن برای دومین دوره ریاست جمهوری‌اش اعلام آمادگی کرده اما نکته مهم این است که شرایط رقابت‌های 2024 هیچ شباهتی به سال 2020 ندارد و این می‌تواند برای رئیس جمهور 80 ساله امریکا مزایا و در عین حال معایبی داشته باشد.
آسوشیتدپرس نوشت، با عادی شدن شرایط امریکا و جهان پس از همه‌گیری کرونا، بایدن می‌تواند بار دیگر کمپین‌هایی با حضور پرشور هوادارانش داشته باشد. اما بدون شک کمپین‌های انتخاباتی این دوره با سال 2020 که در بحبوحه کرونا برگزار می‌شد، تفاوت‌های اساسی دارد و بایدن بدون شک مسیر متفاوتی برای ورود به کاخ سفید خواهد داشت. در این میان بازگشت به روال عادی رقابت‌های انتخاباتی گرچه فرصتی مناسب برای بایدن ایجاد خواهد کرد اما سوابق گذشته و خاطره گاف‌هایی که رئیس جمهور امریکا در سخنرانی هایش در سال‌های اخیر داشته، می‌تواند برای او و دموکرات‌ها چالش برانگیز شود. نیکول برنر اسمیتز، استراتژیست دموکرات‌ها معتقد است: جو بایدن کسی بود که تبلیغات مجازی 2020 برای او بسیار کارآمد بود. اما او در بسیاری از مناسبت‌های حضوری هم نشان داده است توانایی بالایی در سخنوری دارد و شاید همین امر بتواند نگرانی‌ها را کمتر کند.
مشاوران بایدن نیز برای این تغییر آماده شده‌اند. با این حال بخوبی می‌دانند که بسیاری از رأی دهندگان از طریق درگاه‌های مختلف مجازی سیاستمداران و نامزدها را دنبال می‌کنند و از آنجا که بایدن تنها نامزد موفق در فضای مجازی تاکنون بوده است، آنها به دنبال راهکارهای جدید برای تقویت این بخش هستند.
رئیس جمهور امریکا که در صورت موفقیت دوره دوم ریاست جمهوری‌اش را در 86 سالگی به پایان خواهد برد، به لطف سلطه دموکرات‌ها در کنگره همزمان با شروع فعالیتش در کاخ سفید، موفق شد بسیاری از وعده‌هایش را عملی کند و حالا کمی میانه‌روتر شده است.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تنها نیمی از دموکرات‌ها موافق نامزدی دوباره بایدن هستند اما همزمان حدود 81 درصد از آنها، بایدن را کاندیدای منتخب خود می‌دانند. این شرایط در بین سیاهپوستان امریکایی کمی متفاوت‌تر است و برخلاف سال 2020، تنها 41 درصد نامزدی او را حمایت می‌کنند و 55 درصد معتقدند اگر گزینه بهتری نباشد، بایدن را برمی گزینند.
در عین حال دموکرات‌ها به پایان محدودیت‌های کرونایی خوشبین هستند و می‌گویند این شرایط فرصتی است تا بتوانند تبلیغات را شهر به شهر و کوچه به کوچه انجام دهند. همزمان حمایت مؤسسات دموکرات از بایدن می‌تواند شانس بزرگی برای رئیس جمهور امریکا در انتخابات ایجاد کند. آنها در انتخابات میاندوره‌ای نشان دادند که بخوبی قابلیت تغییر فضای انتخابات را دارند.
با وجود همه اینها، مهمترین چالش تیم بایدن، تمرکز برای پیشی گرفتن از ترامپ است. چراکه گرچه بازهم یکی از آنها رئیس جمهور است و یکی رقیب اما شرایط و فضای انتخابات در سال 2024 برای هر دو کاندیدا بویژه بایدن متفاوت است. همین وضعیت نیز پیش‌بینی شکست دوباره ترامپ توسط بایدن را حتی برای حلقه نزدیکان رئیس جمهور امریکا با اما و اگر همراه کرده است. سالومون، کارشناس سیاسی امریکایی معتقد است: این بار بایدن در رأس کار است و ترامپ در برابرش قرار دارد و این خودش می‌تواند معضلی اساسی پیش روی او و تیمش باشد.
در عین حال برنر اسمیتز دیگر تحلیلگر دموکرات‌ها نظر دیگری دارد: در این برهه نمی‌توان مزایای رئیس جمهور بودن بایدن را نادیده گرفت. چراکه بدون شک او فرصت بیشتری برای گفت‌و‌گوی مستقیم با همه رأی دهندگان خواهد داشت؛ موضوعی که می‌تواند برگ برنده بایدن‌باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی