کتاب «ریشه‌ها و پیامدهای جنگ دوم قره‌باغ» رونمایی شد

خسروشاهی: نباید اجازه دهیم نظم موجود قفقاز بهم بخورد

فرهنگی/  از کتاب «ریشه‌ها و پیامدهای جنگ دوم قره‌باغ» نوشته حامد خسروشاهی رونمایی شد.
در این نشست که در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد، زمینه‌های وقوع جنگ ۲۰۲۰ قره‌باغ و پیامدهای آن در معماری امنیتی نوین در قفقاز جنوبی توسط دیپلمات‌های پیشین ایران در منطقه و تحلیلگران سیاست‌خارجی مورد بحث قرار گرفت. رسول اسماعیل‌زاده آخرین مدیر دفتر باکو انتشارات الهدی در این نشست ضمن بیان اهمیت انتشار کتاب «ریشه‌ها و پیامدهای جنگ دوم قره‌باغ» گفت: در این گزاره شکی وجود ندارد که بیشترین سود را از افزایش تنش در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ، رژیم صهیونیستی می‌برد و در این جهت بایستی با مدیریت این تنش‌ها، اجازه سوءاستفاده را به غاصبان قدس شریف نداد.
وی با اشاره به بیانات اخیر  مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان نظامی گفت: همانگونه که رهبر‌انقلاب فرمودند نباید سرگرم مناقشه با قدرت‌های کوچک منطقه شد و باید دست‌های پشت‌پرده را دید. علی اصغر شعردوست دیپلمات اسبق نیز در این دیدار با بیان نقش ایران در روی کار آمدن حیدر علی‌اف در دهه ۷۰شمسی گفت: اوضاع در نخجوان به حدی بد بود که مردم برای تأمین گرمایش منزل، درختان خیابان‌ها را می‌بریدند، من این وضعیت را به آقای هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت اطلاع دادم و ایشان دستور دادند از مسیر سه استان شمال غرب ارزاق و مایحتاج منطقه نخجوان تأمین گردد.
وی افزود: بنده دعوتنامه آقای هاشمی رفسنجانی را برای حیدرعلی‌اف به نخجوان بردم که او با دستپاچگی گفت همین فردا می‌آیم! بعد از تماس من و اطلاع به مسئول دفتر رئیس‌جمهور برای رساندن علی‌اف به تهران، هواپیمای اختصاصی ریاست جمهوری به نخجوان آمد. در مسیر علی‌اف مدام می‌پرسید «کسی در تهران به استقبال ما خواهد آمد؟» و وقتی در تهران با استقبال شخص مرحوم هاشمی رفسنجانی مواجه شد، گفت «من این کار ایران را جبران خواهم کرد.» شعردوست در ادامه با بیان خاطره فوق افزود: فردای این سفر «ابوالفضل ائلچی‌بیگ» رئیس‌جمهور وقت جمهوری آذربایجان مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی انجام داد و گفت «ایران در امور داخلی ما دخالت می‌کند و شخصی را که هیچ مسئولیتی در کشور ما ندارد را به تهران دعوت و در حد رئیس‌جمهور از او استقبال کرده است» و فردای همان روز استعفا داد و به نخجوان رفت و علی‌اف با محبوبیتی که در پی کمک‌های ایران در نخجوان کسب کرده بود به باکو آمد و نخست رئیس مجلس و بعد رئیس‌جمهور آذربایجان شد.
حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل سیاست خارجی نیز در این نشست در تحلیل وضعیت فعلی قفقاز جنوبی، سرگرم‌شدن روسیه در جنگ اوکراین را یکی از دلایل تصمیمات ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای طراحی‌های جدید در منطقه بیان کرد و گفت: آقای پوتین اشتباه بزرگی در ورود به جنگ با اوکراین کرد و در این شک نیست، پوتین برای به دست‌آوردن مجدد قدرت کنترل‌گر در منطقه باید به خاتمه جنگ در اوکراین نیز فکر کند.
حامد خسروشاهی مؤلف کتاب «ریشه‌ها و پیامدهای جنگ دوم قره‌باغ» هم در این نشست با اشاره به محتوای ارائه شده در کتاب، گفت: بایستی برای بازگشت نظم ایده‌آل ما، به بازگشت نظم روسی در قفقاز کمک کنیم؛ یعنی اجازه ندهیم نظم ایجاد شده توسط حافظ نظم امنیتی سه دهه گذشته، برهم بخورد. در اثر تغییر نظم، بازیگران متعدد خارجی در این منطقه ظهور پیدا می‌کنند، حضور ناتو در قفقاز جنوبی جدی‌‌‌تر می‌شود و حتی ممکن است کشورهایی مانند چین، هند و عربستان نیز به این منطقه جدی‌تر ورود پیدا کنند.
وی افزود: سیاست اعلامی جمهوری اسلامی ایران بر این است که مرزهای ایران با این منطقه نباید آبستن حوادث باشد و دستخوش تغییر شود، اما نکته مغفول تحلیل‌های این روزها همراهی آقای پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان با طرح آذربایجان و ترکیه و پشت‌کردن به خواست جمهوری اسلامی ایران است.
جستجو
آرشیو تاریخی