مسرور از رکوردشکنی گیشه و سردرگم در کلاف پیچیده قاچاق

فرهنگی/ هفته اول اردیبهشت‌ماه را می‌توان هفته رکوردزنی سینمای ایران در گیشه عنوان کرد. در روزهای آغازین هفته، «فسیل» رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را شکست و در روزهای میانی هفته، پرازدحام‌ترین روز سینما از دوران کرونا تا به امروز ثبت شد. بر خلاف اخبار خوشایند گیشه اما سینمای اجتماعی درگیر اخبار نگران کننده است و قاچاق 3 فیلم اجتماعی طی یک ماه اخیر زنگ خطر را برای فیلم‌های پشت خط اکران به صدا درآورده است.

ثبت دو رکورد در اولین هفته اردیبهشت‌ماه
هفته آغازین اردیبهشت ماه با خبرهای خشنودکننده فروش و گیشه آغاز شد. فیلم سینمایی «فسیل» ساخته کریم امینی بعد از پنج هفته اکران در صدر جدول فیلم‌های پرفروش سینمای ایران قرار گرفت. این موفقیت در حالی برای این فیلم به دست آمده که فیلم «انفرادی» مسعود اطیابی در هفت ماه به چنین رقمی رسیده بود. «فسیل» البته در حالی با 86 میلیارد تومان صدرنشین جدول فروش سینمای ایران است و رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را شکسته که این میزان فروش با توجه به افزایش قیمت بلیت ثبت شده و تعداد مخاطبان این فیلم هنوز با پرمخاطب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران فاصله دارد. تاکنون یک میلیون و 891 هزار نفر در تهران و شهرستان‌ها به تماشای این فیلم نشسته‌اند. همزمان با صدرنشینی این فیلم، «ملاقات خصوصی» امید شمس نیز که در شرایط متزلزل بعد از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به اکران رضایت داد و با حفظ روند صعودی رو به رشد مخاطب توانست در ترکیب اکران نوروز امسال هم باقی بماند، رده دهم جدول پرفروش‌ترین‌های سینمای ایران را از آن خود کرد. «ملاقات خصوصی» با 27 میلیارد و 515 میلیون تومان بعد از «متری شیش و نیم» سعید روستایی دومین فیلم پرفروش سینمای اجتماعی ایران در 10 سال اخیر است.
در جدول فروش امسال تا به امروز «غریب» محمد حسین لطیفی با 7 میلیارد و 890 میلیون تومان، «عروس خیابان فرشته» مهدی خسروی6‌میلیارد و 179 میلیون تومان و «جنگ جهانی سوم» با 3 میلیارد تومان رده‌های دوم تا سوم را در اختیار دارند. از میان فیلم‌های اکران عید فطر هم فعلاً «سه کام حبس» سامان سالور پیشتاز است و با 2 میلیارد و 878 میلیون تومان در رده چهارم جدول فروش قرار گرفته است.
با افزایش قیمت بلیت سینماها، استقبال از سینما در روزهای نیم‌بها سه‌شنبه ادامه دارد و سه‌شنبه این هفته پرازدحام‌ترین روز سینما از آغاز بحران کرونا رقم خورد. طبق آمار سه‌شنبه 5 اردیبهشت ماه حدود 200 هزار نفر مخاطب به سالن‌های سینما رفته‌اند. «فسیل» با 127 هزار و 571 مخاطب و «سه کام حبس» به عنوان تازه‌ترین فیلم اجتماعی سینمای ایران با 14 هزار و 879 مخاطب بیشترین سهم را در سبد روز پرمخاطب سینمای ایران داشتند.

سینمای اجتماعی در دام قاچاق
همزمان با اخبار گیشه اما اخبار بازار قاچاق سینما هم گرم شده و به مهمترین چالش سینمای ایران در هفته‌های اخیر تبدیل شده است. در اولین هفته اردیبهشت ماه، آمار فیلم‌های قاچاق شده سینمای ایران به عدد 3 رسید. پس از دو فیلم «برادران لیلا» سعید روستایی و «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی که نسخه با کیفیت آنها به شکل عجیبی از بازار قاچاق فیلم سربرآورد، «خط فرضی» فرنوش صمدی سومین فیلمی است که به این فهرست اضافه شده است؛ فیلمی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر از آن رونمایی شد و در دوران کرونا منتظر بهبود شرایط ماند اما در نهایت با لو رفتن فیلم این روزها به اکران زود هنگام تن داده است. آن طور که از اخبار بر می‌آید قرار است این فیلم همچون «جنگ جهانی سوم» پیش از موعد وارد پروسه اکران شود. با توجه به شرایط متفاوت «خط فرضی» نسبت به دو فیلم قبلی حالا پدیده قاچاق فیلم به کلافی پیچیده تبدیل شده است. با توجه به نبود قانون کپی‌رایت، محمد احمدی، عضو اتحادیه تهیه‌کنندگان و دبیرکارگروه قاچاق فیلم در گفت‌وگویی بهترین راهکار برای مبارزه با این پدیده را نشانه‌گذاری روی فیلم عنوان کرده است: «بهترین کار این است که وقتی تهیه‌کننده نسخه فیلم را به کسی می‌دهد یک نشانه‌ای در لابراتوار روی آن بگذارد تا مشخص شود این فیلم از کجا درز پیدا کرده است و بعد از آن بتواند پیگیری‌های لازم را انجام دهد.»

جستجو
آرشیو تاریخی