صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

حضور سفرای کشور‌های عضو اکو در رویداد 2023، ظرفیت‌های گردشگری اردبیل را به دنیا معرفی می‌کند

پایتخت گردشگری کشورهای اکو در صدر توجه

رویداد مهم اردبیل 2023 و معرفی این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو با حضور دبیرکل و سفرای کشورهای عضو اکو و وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به طور رسمی آغاز شد. رویدادی 3 روزه که از آن به عنوان فرصتی تاریخی و منحصربه‌فرد برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی اردبیل در بعد جهانی، جذب گردشگر و شناساندن ظرفیت‌ها و فرصت‌های این شهر از آن یاد می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو با توجه به سنخیت و تجانس دو مقوله گردشگری و فرهنگ، می‌تواند نقش مهمی را در توسعه تعاملات فرهنگی اعضا و فرصت‌سازی برای ترویج ارزش‌های والای فرهنگی منطقه ایفا کرده و ضمن نشان دادن ارزش‌های فرهنگی و گردشگری مشترک میان کشورهای عضو اکو، گام‌های بلند و محکمی در مسیر همزیستی و تحکیم صلح و دوستی بردارد.

معرفی جاذبه‌های گردشگری
عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی، رویداد مهم اردبیل ۲۰۲۳ را آغاز یک سال تلاش برای معرفی جاذبه‌های گردشگری این استان و کشور دانسته و گفت: کشورهای عضو اکو، اردبیل را به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب کردند که ظرفیت‌های گردشگری، جاذبه‌های تاریخی و صنایع دستی این استان هم برای جذب گردشگر خارجی و هم برای رونق گردشگری داخلی فرصت است. او در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: ۱۰ کشور عضو اکو با بیش از نیم میلیارد نفر جمعیت، امسال اردبیل را به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب کرده‌اند. ظرفیت‌های گردشگری، جاذبه‌های تاریخی و جاذبه‌های صنایع‌دستی و مجموعه‌ ویژگی‌هایی که استان اردبیل دارد آن را در سطح ملی و جهانی ممتاز می‌کند. ضرغامی افزود: امسال برنامه‌های متعددی دیده شده که از این رویداد هم برای جذب گردشگر خارجی و هم برای رونق گردشگری داخلی استفاده کنیم.
ضرغامی در عین حال اشاره‌ای به ورود سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آذربایجان به ایران و اقدامات زیرساختی صورت گرفته برای ارائه خدمات به گردشگران اشاره کرده و گفت: متأسفانه فعلاً شرایط را برای ورود گردشگر آذربایجانی به ایران سخت کرده‌اند که امیدوارم این مسأله حل شود. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، موضوع گردشگری را حق همه مردم دنیا دانسته و تأکید کرد: بسیاری از مردم آذربایجان علاقه‌مند هستند به ایران سفر کنند؛ اما امروز برای آنها مانع ایجاد شده است. او از انجام رایزنی‌هایی برای حل این مسأله خبر داده و گفت: گزارشی در دولت در این زمینه ارائه کرده و امیدوارم با رایزنی دستگاه دیپلماسی هرچه سریع‌تر این موانع رفع شود.
 
رشد اقتصادی در اردبیل
آیین افتتاح و آغاز به کار رسمی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ با حضور جمعی از سفرای کشورهای عضو این سازمان از ششم تا هشتم اردیبهشت‌ماه در اردبیل برگزار خواهد شد. بر اساس برنامه اعلام شده، برنامه اول این رویداد در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار خواهد شد و قرار است «خسرو ناظری» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) نیز در روز نخست این برنامه‌ها حضور داشته باشد. همچنین در این رویداد سفرای 10 عضو اکو به همراه جمعی از خبرنگاران خارجی از جمله خبرگزاری‌های آناتولی ترکیه، تلویزیون کانال ۱۲ ترکیه، اسپوتنیک روسیه، راشاتودی روسیه، NTV ترکیه و... نیز حضور خواهند داشت. بازدید از دهکده گردشگری و تله‌کابین حیران، مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، برگزاری نشست B۲B با فعالان اقتصادی و گردشگری استان، بازدید از منطقه نمونه گردشگری دریاچه شورابیل، جشنواره کوچ عشایر و مجموعه کشت و صنعت دامپروری پارس از برنامه‌های رویداد اردبیل 2023 است.
طبق گفته حسن محمدی‌ ادیب، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل، گردشگری از اصلی‌ترین مزیت‌های استان اردبیل بوده و می‌تواند تأثیر قابل توجهی در رشد اقتصادی و توسعه این منطقه داشته باشد. بر همین اساس وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۱۹ و در نشست خود در شهر خجند کشور تاجیکستان با رصد پتانسیل‌های استان اردبیل، مرکز این استان را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۳ انتخاب کردند؛ فرصتی مهم که به اردبیل رسید و بر همه مسئولین و مردم استان لازم است تا از این فرصت پیش آمده به بهترین نحو برای معرفی قابلیت‌های استان استفاده کنند.

جشنواره کوچ عشایر
طبق اعلام اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل، ۱۸ برنامه برای رویداد اردبیل ۲۰۲۳ در طول این سال میلادی تدوین شده و سرآغاز آن، جشنواره ملی کوچ عشایر با حضور 23 طایفه عشایر استان است. در کنار برنامه‌های فرهنگی و هنری جشنواره، ۶۰ غرفه برای معرفی صنایع دستی و تولیدات عشایر برپا شده و قرار است برخی از دستگاه‌های اداری مرتبط در تعدادی از غرفه‌ها، تولیدات و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند. حقیقت این است که ویژگی‌ها و مختصات عشایر شاهسون مغان از حیث آداب، رسوم، شیوه‌های زندگی و تولیدات آن در قیاس با جوامع مشابه، بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است؛ از همین زاویه دید نیز تماشای آلاچیق‌ها، غرفه‌های تولیدات عشایر و طبخ نان، پخت آش و بافت جاجیم و نمایش صنایع دستی آنها در نگاه دبیرکل و سفرای سازمان اکو، جذاب و تکرار نشدنی خواهد بود؛ در این رویداد هر یک از میهمانان خارجی نقش مهمی را ایفا کرده و مشاهدات خود را به عنوان سفیران فرهنگی به هموطنان خویش منتقل خواهند کرد. از سویی دیگر همجواری استان اردبیل با استان‌های گیلان و آذربایجان شرقی، هم‌مرز بودن استان اردبیل با جمهوری آذربایجان و فعالیت فرودگاه‌های اردبیل و پارس‌آباد و گمرک بیله‌سوار در مرز جمهوری آذربایجان و وجود بزرگراه قفقاز در مسیر ارتباطی ایران و کشور همسایه، ویژگی‌های بی‌بدیلی را برای توسعه گردشگری و اقتصادی استان اردبیل ایجاد کرده است و از فرصت رویداد اردبیل ۲۰۲۳ که شاید بار دیگر تکرار نشود یا بعد از سال‌های مدیدی دوباره نوبت به اردبیل برسد، باید به بهترین شکل استفاده کرد. بر این اساس آگاهی و اشراف اطلاعاتی صاحبان کار و سرمایه و کارآفرینان بزرگ و سرمایه‌گذاران دارای اهلیت از موقعیت‌های منحصربه‌فرد اردبیل، می‌تواند با سوق دادن ایده‌ها و سرمایه‌های آنان به این سرزمین، زمینه‌های رشد و بالندگی هر چه بیشتر در حوزه‌های اقتصادی و اشتغال را برای استان فراهم کند و جوانان جویای کار را که برای کاریابی به استان‌های دیگر کوچ کرده و جلای وطن کرده‌اند، به دیار خویش بازگرداند.

جستجو
آرشیو تاریخی