واگذاری واحدهای خالی مسکن مهر به متقاضیان

ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها از 15 اردیبهشت ماه و قبل از آغاز جابه‌جایی‌ها در دستور کار دولت و متولیان بخش مسکن قرار گرفته است. محور اصلی این برنامه عرضه واحدهای خالی به بازار است. مقرر شده تا شهرداری‌ها و مدیران عامل عمران شهر‌های جدید ابزار‌های شناسایی خانه‌های خالی را فعال کنند. مهم‌ترین ابزار برای عرضه واحدهای خالی به بازار مسکن، اخذ مالیات از مالکان آنها است اما با توجه به آمار بالای واحدهای خالی مسکن مهر بویژه در استان تهران، عرضه این واحدها به بازار در برنامه‌ای جداگانه پیگیری می‌شود. بیشتر مسکن مهرهای استان تهران در شهرهای جدید واقع شده است و به همین دلیل تعداد واحدهای خالی مسکن مهر در شهرهای جدید آمار بالایی دارد. بیشترین واحدهای خالی مسکن مهر در شهر پردیس به تعداد 65 هزار واحد شناسایی شده است. علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی، در گفت‌و‌گو با «ایران»، برنامه عرضه واحدهای خالی مسکن مهر به بازار را تشریح کرد.
مهم‌ترین علت آمار بالای واحدهای خالی مسکن مهر، صدور مجوز انتقال امتیاز این واحدها است. بسیاری از متقاضیان کم برخوردار، با طولانی شدن روند ساخت و تحویل مسکن مهر، امتیاز خود را فروختند که اغلب خریدار این واحدها دلالان یا املاکی‌های مستقر در این مناطق هستند. در مواردی برخی افراد بیش از 50 واحد مسکن مهر را در اختیار دارند و حاضر نیستند این واحدها را برای بهره‌برداری به بازار عرضه کنند. در حالی بسیاری از واحدهای مسکن مهر خالی مانده که متقاضیان واقعی مسکن مهر بعد از بیش از یک دهه هنوز واحد خود را تحویل نگرفته‌اند. احتکار مسکن مهر یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت این واحدها است که در شهرهای اطراف تهران بیشتر از مناطق دیگر رخ داده است. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، برای پرداخت اقساط مسکن مهر، دفترچه قسط بنام خریدار اصلی صادر می‌شود، به همین خاطر افرادی که امتیاز مسکن مهر را خریداری کرده‌اند، واحدها را به قصد افزایش قیمت و کسب سود بیشتر نگه داشته‌اند تا بعد از آن، با واگذاری واحد، دفترچه قسط بنام خریدار واقعی شود.
واحدهای خالی مسکن مهر به گفته جعفری موجب ایجاد خلل در بهره‌برداری از واحدهای دیگر شده است به این صورت که مثلاً در یک مجتمع از 50 واحد، 30 واحد آن خالی است که نگهداشت مجتمع و بهره‌برداری از زیرساخت‌های آن را با مشکل مواجه کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای حل مشکل خالی ماندن واحدهای مسکن مهر، واگذاری این واحدها به متقاضیانی که هنوز واحد آنها آماده نشده یا متقاضیان واقعی و مصرفی مسکن در دستور کار قرار گرفته است.
وی سازکار واگذاری واحدهای خالی را اینگونه توضیح داد: مالکانی که بعد از اخطارهای مختلف برای اخذ دفترچه قسط و بهره‌برداری از واحد، به این اخطارها بی‌توجه باشند و اقدامی نکنند، با طی روند قضایی و حقوقی، امتیاز آنها سلب و به متقاضیان دیگر واگذار می‌شود تا واحدهای خالی وارد چرخه بهره‌برداری شود.
اخذ مالیات از واحدهای خالی، قانونی است که برای حل معضل این واحدها و عرضه آن به بازار مصوب شده است اما به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی با وجود شناسایی واحدهای خالی مسکن مهر، چون این واحدها سند مالکیت ندارند و صدور سند بعد از دریافت دفترچه قسط خواهد بود، بنابراین نمی‌توان از مالکان آن بر اساس اسناد قانونی مالیات اخذ کرد.
وی افزود: به همین دلیل به‌دنبال تعیین تکلیف واحدهای خالی مسکن مهر هستیم چون مالکان آنها برای دریافت سند اقدام نمی‌کنند و عملاً دریافت مالیات از آنها امکان ندارد. واگذاری واحدهای خالی مسکن مهر حتی اگر نیاز به تنظیم مقررات جداگانه و خاص داشته باشد، بنابر تصمیماتی که اتخاذ شده، این مقررات به سرعت تصویب و اجرایی می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی