واردات 2.2 میلیارد دلاری برنج

سال گذشته یک میلیون و 800 هزار تن برنج وارد شد که نسبت به سال 1400 رشد 200 درصدی داشت

 

بازار برنج در سال گذشته با نوسانات خاصی روبه‌رو نشد و قیمت هر کیلوگرم برنج طارم و هاشمی در بازار 100 تا 120 هزار تومان به فروش رسید. از طرف دیگر، آمارهای تولید وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی 1401-1400 حاکی از آن است که تولید این کالای استراتژیک با رشدی 30 درصدی نسبت به سال گذشته خود به 2 میلیون و 450 هزار تن رسیده است.
با این حال اما با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری و احتمال کاهش تولید برنج، جنگ غذا در سراسر جهان به تبع وقوع جنگ اوکراین و روسیه و خشکسالی در برخی کشورهای قطب تولید برنج از جمله هند لزوم افزایش واردات این محصول جهت افزایش ذخایر کالاهای اساسی، تأمین امنیت غذایی و جلوگیری از نوسانات قیمتی بیش از پیش احساس شد. به طوری که با توجه به مصرف سرانه برنج هر ایرانی (42 کیلوگرم)، مصرف سالانه برنج در کشورمان 3 میلیون و 570 هزار تن است که با توجه به تولید 2 میلیون و 450 هزار تن از این محصول، کشورمان تنها به حدود یک میلیون و 100 هزار تن برنج نیاز داشت در حالی که آمارهای واردات نشان می‌دهد این میزان به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.
 
لغو ممنوعیت واردات برنج  در زمان برداشت محصول داخل
برای مهار قیمت برنج در بازار، وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر کشت قراردادی و حمایت از کشاورزان، واردات برنج به کشور را در فصل برداشت این محصول آزاد کرد تا کشورمان دچار هیچ گونه خللی در واردات این محصول نشود به طوری که آمارها حاکی از آن است که در نیمه نخست سال جاری رکورد واردات این محصول نسبت به سالیان گذشته شکسته شده است.
لغو ممنوعیت واردات برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی به این دلیل صورت گرفت که در پایان فصل ممنوعیت، قیمت برنج در بازارهای جهانی بشدت افزایش می‌یافت به همین دلیل دولت و بخش خصوصی برای واردات و مردم برای مصرف، باید هزینه بیشتری  برای خرید برنج خارجی متحمل می‌شدند. این امر علاوه بر تأمین برنج خارجی در بازار به میزان کافی و ثبات قیمتی آن، سبب شده قیمت برنج داخلی نیز با کاهش روبه‌رو شود.

جزئیات واردات برنج
براساس آمارهای گمرک در سال گذشته حدود یک میلیون و 780 هزار تن برنج به ارزش 2 میلیارد و 137 میلیون دلار برای تنظیم بازار وارد کشور شده، این در حالی است که در سال 1400 حدود 852 هزار و 483 کیلوگرم برنج به ارزش 732 میلیون و 693 هزار دلار وارد کشور شده بود.
این آمار حاکی از آن است که واردات برنج برای تنظیم بازار داخل در یک سال اخیر حدود یک میلیون تن به لحاظ وزنی و حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار به لحاظ ارزشی رشد داشته است.
از طرف دیگر می‌توان گفت واردات برنج به لحاظ وزنی افزایش 110 درصدی و به لحاظ ارزشی افزایش 192 درصدی را به خود دیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی