دربی و ملوان، جریان لیگ را تغییر دادند

پرسپولیس خودش شد و به صدر رفت

مخالفت با تغییر هیأت مدیره پرسپولیس سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان با اعلام رضایت از عملکرد اعضای این هیأت با بحث تغییرات مخالفت کرده تا نفرات فعلی در این باشگاه ماندگار شوند. پیش از این حسین قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی تأکید زیادی داشت تا تغییرات در هیأت مدیره فعلی پرسپولیس کلید بخورد اما با نظر سجادی این مسأله منتفی شد و در صورتی که قرار باشد تغییری صورت بگیرد، در پایان فصل این اتفاق رخ خواهد داد.

حامد جیرودی
روزنامه نگار


غیرمنتظره بودن فوتبال یعنی همین! کمتر کسی فکرش را می‌کرد که پرسپولیس دربی را ببرد و از سوی دیگر، سپاهان در اصفهان متوقف شود اما این اتفاق افتاد تا هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال، به یکی از جذاب‌ترین هفته‌های لیگ بیست و دوم تبدیل شود. وقتی داور در دقیقه 102، سوت پایان بازی را در ورزشگاه نقش جهان به صدا درآورد، هواداران سپاهان که با شور و حال خاصی سکوهای استادیوم را پر کرده بودند، تازه به این باور رسیدند که تیم‌شان در یکی از حساس‌ترین مقاطع فصل، از رسیدن به برد باز مانده و برابر ملوان به تساوی رسیده است. به این ترتیب، انزلی‌چی‌ها بعد از 21 سال دوباره تاریخ را تکرار کردند و مانند لیگ اول حرفه‌ای که باعث شدند پرسپولیس در هفته آخر قهرمان شود، در هفته‌های پایانی این فصل دوباره باعث شدند تا سرخپوشان پایتخت در صدر جدول باقی بمانند. شاگردان یحیی گل محمدی با پیروزی‌ای که در روز قبل از آن در دربی برابر استقلال به دست آوردند، 57 امتیازی شدند و به صدر رسیدند اما شاگردان ژوزه مورایس تنها یک امتیاز برابر شاگردان مازیار زارع به دست آوردند تا با 56 امتیاز در رده دوم جدول باقی بمانند و استقلال هم که در هفته بیست و ششم صدرنشین شده بود، با 55 امتیاز، به رده سوم سقوط کند. حالا و پس از هفته‌ها، دوباره اختیار قهرمانی لیگ به دست قرمزها افتاد و پرسپولیس با پیروزی در سه دیدار باقی مانده‌اش، می‌تواند به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کند. البته هنوز سه هفته حساس باقی مانده و به هیچ عنوان نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در بازی‌های آینده چه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد. با این حال، نکته این است که پرسپولیس به چهار برد پیاپی دست پیدا کرده تا روند پیروزی‌های خود از هفته‌های سوم تا ششم را دوباره تکرار کند و به قهرمانی امیدوار شود اما شاگردان ریکاردو ساپینتو، بعد از 10 بازی که تنها یک تساوی در آن رخ داده بود و بقیه را برده بودند، شکست خوردند تا چهارمین باخت فصل‌شان را متحمل شوند. زرد پوشان اصفهانی هم از سه بازی گذشته‌شان، دو بازی را نبرده‌اند تا به این ترتیب، اوضاع به کام پرسپولیس شود.

برد پرگل صنعت نفت
اما یکی از غیرمنتظره‌ترین بازی‌های این هفته را صنعت نفت با پیروزی 4-0 مقابل نساجی به دست آورد تا آبادانی‌ها هم بهترین بردشان در این فصل را کسب کنند و هم به پرگل‌ترین و قاطع‌ترین برد هفته دست پیدا کنند. ضمن اینکه قائمشهری‌ها هم اولین باخت‌شان با مربیگری کارلوس هرناندز اسپانیایی را تجربه کردند تا اعضای این تیم 10 درصد جریمه شوند. شاگردان عبدالله ویسی هم که دومین پیروزی‌شان را با این مربی جشن گرفتند، حالا امیدوارند با هدایت پپ گواردیولای وطنی در لیگ برتر باقی بمانند، چرا که یکی دیگر از نتایج این هفته هم به نفع‌شان شد و مس رفسنجان، همنامش مس کرمان را 1-0 شکست داد. به این ترتیب شاگردان فرزاد حسین خانی 21 امتیازی باقی ماندند و حالا بزریلی‌های آبادان که 20 امتیازی هستند، تنها یک امتیاز با کرمانی‌ها فاصله دارند. ضمن اینکه نفت مسجدسلیمان هم در اهواز، 1-0 به فولاد باخت تا یک قدم به سقوط نزدیک‌تر شود. ضمن اینکه تراکتور هم با همین نتیجه، برابر پیکان به برتری رسید.

ناکامی گل گهر بدون قلعه نویی
یکی از اتفاق‌هایی که در هفته‌های اخیر لیگ برتر رخ داده این است که گل گهر هم از زمان جدایی امیر قلعه نویی و پیوستنش به تیم ملی، تنها یک برد به دست آورده است. شاگردان سعید الهویی این هفته با هوادار 1-1 کردند تا سیرجانی‌ها در سه بازی اخیرشان، یک باخت و دو مساوی کسب کرده باشند. البته ساکت الهامی که خود را برتر از کاندیداهای سرمربیگری تیم ملی می‌دانست هم ناکام بوده و هوادار با مربیگری او در سه بازی اخیر، دو باخت و یک تساوی داشته است. تنها بازی بدون گل این هفته هم دیدار آلومینیوم و ذوب آهن بود تا شاگردان سیدمهدی رحمتی، هشتمین بازی بدون بردشان را سپری کنند و شاگردان مهدی تارتار هم برای دومین بازی از رسیدن به برد بازمانند.

گل‌ها دوباره کمتر شد
در هفته بیست و هفتم، 12 گل زده شد تا به طور میانگین 1.5 گل در هر مسابقه به ثمر رسیده باشد. این در حالی است که در هفته قبل، 20 گل زده شده بود ولی این هفته هشت گل کمتر زده شد که نشان از حساسیت بازی‌ها و اولویت تیم‌ها برای گل نخوردن است.

 

بــــرش

آمار شگفت‌انگیز شوتزنی سپاهان برابر ملوان

سپاهان در شرایطی برابر ملوان به نتیجه تساوی دست پیدا کرد که در طول بازی موقعیت‌های پرشماری برای گلزنی داشت. تملک 68 درصدی روی توپ برای این تیم فرصت خلق موقعیت زیادی ایجاد کرد تا طلایی پوشان چندین اقدام گلزنی برای باز کردن دروازه صادقی به ثبت برسانند. حالا آمار منتشر شده از بازی نشان می‌دهد شاگردان مورایس 29 بار برای باز کردن دروازه ملوان اقدام  به شوتزنی کردند که تنها پنج بار از این اقدام‌ها در مسیر دقیق قرار داشته که یک بار آن با موفقیت به گل تبدیل شد. آماری که بخوبی نمایانگر احاطه کامل سپاهان روی بازی است اما در نهایت گل لحظه آخری فداکار دست این تیم را از پیروزی در بازی خانگی کوتاه کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی