صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و هشت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و هشت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

ساپینتو و بیرانوند محروم می‌شوند؟

رسانه پرتغالی: سرمربی استقلال از الفاظ زشتی استفاده کرد

 

 

صدمین دربی پایتخت بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال با برتری یک گله شاگردان یحیی گل‌محمدی به پایان رسید تا هواداران سرخپوش نسبت به رقیب سنتی خود امیدوارتر به تماشای بازی‌های تیم محبوب خود در 3 هفته پایانی لیگ بنشینند. دربی 100 هم همانند دربی‌های گذشته حاشیه داشت؛ اعتراض تند ریکاردو ساپینتو، سرمربی استقلال از پیام حیدری داور بازی و شادی جنجالی علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان پرسپولیس پس از پیروزی سرخپوشان از جمله حواشی این دیدار نه چندان جذاب بود. بلافاصله پس از سوت پایان بازی، ساپینتو دوان دوان وارد زمین چمن شد و به سمت پیام حیدری و تیم داوری رفت تا نسبت به قضاوت آنها معترض شود. این حرکت سرمربی استقلال در رسانه های معتبر پرتغالی بازتاب داشت و روزنامه «رکورد» با انتشار ویدئو اعتراض شدید ساپینتو به حیدری، داور دیدار با پرسپولیس نوشت: «سرمربی پرتغالی که از عملکرد تیم داوری ناراضی بود، به زبان پرتغالی به آن‌ها بد و بیراه گفت. ساپینتو که در طول این فصل بارها از کنار زمین اخراج شده، تیمش چهارمین شکست فصل را تجربه کرد تا صدر جدول را به رقیب دیرینه واگذار کند.» در این بین برخی دیگر از رسانه‌های پرتغالی همچون اوجوگو و ابولا به لبخوانی صحبت‌های ساپینتو پرداختند و اعتقاد داشتند که مربی استقلال از الفاظ زشتی استفاده کرد به حدی که الفاظ او اصلاً قابل بیان نیست. یکی از روزنامه‌نگاران پرتغالی در این خصوص عنوان کرد: «بخوبی کلمات آخر ساپینتو را متوجه می‌شوم. این بدترین نوع بیان است. شاید او تصور نمی‌کرد در لحظه اعتراضش به داور دوربین تلویزیونی روی او زوم کند؛ بخوبی کلماتی که بر زبان می‌آورد، قابل تشخیص است. حتی اگر توهین و الفاظ ناپسندش به زبان پرتغالی باشد.» علاوه بر این سایت اسپورتال صربستان در این رابطه نوشت: «ساپینتو، سرمربی سابق ستاره ‌سرخ که هدایت استقلال را در اختیار دارد چهره متفاوتی از خود نشان داد. او پس از شکست در مقابل پرسپولیس داوران میدان را تعقیب کرد و جلوی دوربین به آن‌ها فحاشی کرد که امکان دارد این حرکت او موجب محرومیت سنگین شود.» سرمربی استقلال در این فصل بارها با مربیان دیگر تیم‌ها درگیری لفظی پیدا کرد و حتی یک بار از عنوان «جنگل» برای توصیف فوتبال ایران استفاده کرد. حالا پس از پایان دربی با توجه به کلمات ناشایستی که ساپینتو به زبان پرتغالی به زبان آورده، باید دید کمیته انضباطی چه واکنشی به این رفتار زننده سرمربی استقلال نشان خواهد داد. این بار تفاوت در این است که جملات ساپینتو به صورت زنده از تلویزیون پخش شد و حرف‌هایش کاملاً واضح است.
 
واکنش باشگاه استقلال به شادی بیرانوند
علیرضا بیرانوند هم یکی از افرادی است که پس از پایان دربی شادی عجیبی مقابل سکوها انجام داد. او دستش را به علامت بریدن سر، روی گلوی خود کشید که این حرکت او نشان می‌دهد پرسپولیس با این برد سر استقلال را برید. در همین باره باشگاه استقلال نوشت: «انتظار می‌رود کمیته اخلاق بدون ملاحظات، برخوردی مناسب و قاطعی با این بازیکن داشته باشد تا شاهد تکرار این گونه رفتارها در فوتبال ایران نباشیم.» پس از این اتفاقات ابوالفضل حسن‌زاده محمدی، رئیس کمیته انضباطی گفت: «یکسری گزارش‌ها و مطالبی درباره تخلفات در این دیدار مطرح شده است. با توجه به اینکه این دیدار علاوه بر مقامات رسمی، ناظر ویژه انضباطی داشت، منتظر گزارش از سوی ایشان به کمیته انضباطی هستیم. به محض وصول گزارش، موارد را بررسی و به فوریت تصمیم می‌گیریم.»
 
گزارش ناظر دربی ارسال شد
رضا عبدی، ناظر دربی بود و او صبح دیروز گزارش خود را آماده و به سازمان لیگ ارسال کرد تا از این طریق در اختیار کمیته انضباطی قرار بگیرد. شنیده می‌شود که عبدی در این گزارش به موضوع چندان خاصی اشاره نکرده است. ظاهراً ناظر بازی درمورد حرکتی که ریکاردو ساپینتو نسبت به پیام حیدری در پایان بازی انجام داد، بحثی را در مورد فحاشی یا برخورد زننده سرمربی پرتغالی گزارش نکرده است. در این بین اگر سندی مبنی بر فحاشی او وجود دارد، کمیته انضباطی باید مستندات دیگر را نشان دهد. هرچند اعضای کمیته انضباطی برای اثبات تخلف ساپینتو نمی‌توانند تنها به ناظر و داور استناد کنند. علاوه بر این درخصوص شادی بیرانوند هم ناظر بازی و داور این صحنه را ندیدند و باید مطابق سایر مستندات مثل عکس و فیلم‌های موجود در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

 

بــــرش

ساپینتو: صحبت‌هایم به زبان انگلیسی بود نه پرتغالی

ریکاردو ساپینتو، سرمربی استقلال در خصوص شایعاتی که در خصوص صحبت‌های او با تیم داوری پس از پایان بازی مطرح شده، اظهار داشت: «این حرف‌ها ناراحتم می‌کند. صحبت‌هایی را که با تیم داوری داشتم کاملاً به یاد دارم. به تیم داوری گفتم که چرا بیشتر تصمیمات شما علیه تیم ما بود و چرا چند خطای واضح به سود تیم ما را نگرفتید؟ چرا فقط ۵ دقیقه وقت اضافه اعلام کردید، در حالی که بازی زمان اضافه بیشتری داشت و در همان وقت‌های اضافی هم بازی برای دقایقی متوقف شد که شما آن را حساب نکردید. ما لیاقت این را نداشتیم و شما کارتان را خیلی بد انجام دادید. ضمن اینکه برخلاف ادعاها تمام حرف‌های من با پیام حیدری و دستیارانش به زبان انگلیسی بود نه پرتغالی.»

جستجو
آرشیو تاریخی