صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و هشت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و هشت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

آمارهای به جا مانده پس از برگزاری دربی 100 پایتخت

صورت شهر، سرخ شد!

واکنش شفر به باخت استقلال وینفرد شفر سرمربی آلمانی پیشین استقلال، درباره شکست این تیم مقابل پرسپولیس به تسنیم گفت:«تجربه حضور در دربی به‌عنوان سرمربی استقلال را داشته و فضای آن را تجربه کرده‌ام. می‌دانم هواداران استقلال ناراحت هستند. برای هواداران استقلال که فوق‌العاده هستند، آرزوی بهترین‌ها را دارم.»

دربی صدم شهر تهران در حالی برگزار شد که پرسپولیس با این برد، موفق شد شرایط بهتری نسبت به استقلال در راه کسب عنوان قهرمانی لیگ بیست و دوم کسب کند. با این حال، این مسابقه با آمارهای مختلفی هم همراه بود که جالب توجه است.
26  پرسپولیس در این بازی توانست به بیست و ششمین برد خود در تاریخ ادوار دربی دست پیدا کند. این در شرایطی است که استقلال نیز، پیش از این 26 برد در این بازی کسب کرده بود. 48 بازی آنها نیز با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.
98  گل عیسی آل‌کثیر در دربی صدم، نود و هشتمین گل پرسپولیس در تاریخ دربی‌ها و صد و نودمین گل تاریخ دربی بود تا میانگین کمتر از یک گل زده در هر بازی برای پرسپولیس رقم بخورد. این در حالی است که استقلال با 92 گل زده در تاریخ از این حیث از پرسپولیس عقب‌تر است.
10 پرسپولیس در ۱۰ دربی اخیر در لیگ برتر نباخته که تکرار طولانی‌ترین روند نباختن سرخ‌ها در این مسابقه است. پیش از این طولانی‌ترین رکورد شکست‌ناپذیری پرسپولیس در دربی، از نیم فصل دوم فصل ۹۱–۱۳۹۰ تا نیم فصل اول  فصل ۹۶–۱۳۹۵ بود که سرخ‌ها در ۱۰ بازی در دربی تهران در لیگ برتر شکست نخوردند. استقلال آخرین بار 10 اسفند 1396 با هدایت وینفرد شفر آلمانی توانست با تک گل وریا غفوری، پرسپولیس را در دربی تهران شکست دهد. این ۱۰ دیدار در دوره مربیگری برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی برگزار شده و در سوی مقابل وینفرد شفر، آندره‌آ استراماچونی، محمود فکری، فرهاد مجیدی و ریکاردو ساپینتو روی نیمکت استقلال نشسته‌اند. البته در این مدت استقلال دو بار در ضربات پنالتی در جام حذفی موفق به شکست پرسپولیس شده که در آمارها مساوی ثبت می‌شود و با احتساب این دو دیدار و همچنین بازی سوپرجام که 3-0 به سود پرسپولیس اعلام شد، استقلال در 13 بازی اخیر خود نتوانسته در طول ۹۰ یا ۱۲۰ دقیقه بازی به پیروزی برسد.
2 ماه دوم سال در سال‌های اخیر، همواره برای پرسپولیس خوش‌یمن بوده و یحیی گل‌محمدی هر دو برد خود در دربی در قامت سرمربیگری را در اردیبهشت ماه کسب کرده است. پرسپولیس و استقلال در تاریخ دربی‌های خود در اردیبهشت ماه تا پیش از دربی 100، مساوی بودند، اما با برتری روز گذشته پرسپولیس، کفه ترازوی دربی‌های اردیبهشت به نفع این تیم سنگین‌تر شد. در دربی‌های اردیبهشتی، سه برد برای پرسپولیس و دو برد برای استقلال ثبت شده و یک بازی هم مساوی شده است.
72 علاوه بر اردیبهشت، عیسی آل‌کثیر هم برای گل‌محمدی خوش‌یُمن است. یحیی که تاکنون طعم پیروزی در دو دربی را چشیده، در هر دو دربی با تک گل‌های این مهاجم شماره 72 تیمش به برتری رسیده است تا این مهاجم خوزستانی پیام‌آور شادی برای سرمربی سرخ‌ها باشد. او پیش از این در دربی 95 که 24 اردیبهشت 1400 برگزار شد، گل پیروزی‌بخش سرخ‌ها را زد.
0 یحیی با برد در دربی 100 دومین مربی تاریخ سرخابی‌ها لقب گرفت که 10 دربی اول خود را بدون شکست پشت سر می‌گذارد. این مربی تاکنون دو پیروزی و هشت مساوی در تاریخ دربی‌ها به دست آورده است. پیش از این امیر قلعه‌نویی هم در 10 دربی اول خود به عنوان سرمربی استقلال نباخته بود.
3 مهدی ترابی با پاس گل زیبای خود به عیسی آل‌کثیر به یک آمار فوق‌العاده در دربی رسید. این بازیکن که در بازی رفت دو تیم نیز دو پاس گل به گئورگی گولسیانی داده بود، با پاسی که به آل‌کثیر داد، به آمار سه پاس گل در دربی‌های یک فصل رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی