توافق ایران و روسیه برای افزایش ترانزیت در کریدور شمال- جنوب

تفاهم همکاری سه جانبه بین صندوق توسعه حمل و نقل ایران، شورای هماهنگی حمل و نقل اوراسیایی و مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع (CIS) برای افزایش تجارت، ترانزیت و انبار کالا در مسیر کریدورهای بین‌المللی بویژه کریدور شمال- جنوب در مسکو به امضا رسید.
 یادداشت تفاهم همکاری سه جانبه به امضای داوود دانش جعفری رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران، وادیم گانین مدیر مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع (CIS) و گنادی بوسونوف مدیرکل شورای حمل و نقل اوراسیایی رسید. طرف‌های امضا کننده برای افزایش تجارت، ترانزیت و انبار کالا در مسیر کریدورهای بین‌المللی بویژه کریدور شمال- جنوب توافق کردند.
رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران که به مسکو سفر کرده است، همچنین با زورف معاون وزیر حمل و نقل روسیه ملاقات و بر ادامه همکاری دو کشور در حوزه حمل و نقل تأکید کرد.
دانش جعفری با اعلام آمادگی صندوق توسعه حمل و نقل برای تأمین منابع مالی پروژه‌های حمل و نقلی، خواستار مشارکت بخش خصوصی و بانک‌های روسیه در اجرای پروژه‌های متعدد حمل و نقلی در ایران شد.
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران با اشاره به اینکه نبود خط ریلی در مسیر رشت - آستارا یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال - جنوب محسوب می‌شود، گفت: این صندوق سرمایه‌گذاری محدودی در این مسیر داشته است و امکان مشارکت سایر طرف‌ها نیز در احداث این مسیر ریلی وجود دارد.
به گفته وی، در شرق ایران، پروژه‌های قابل توجهی برای تقویت و توسعه حمل و نقل در گذرگاه شمال - جنوب وجود دارد که با استفاده از ظرفیت راه آهن بندرعباس به سمت اینچه برون و ترکمنستان و همچنین سرخس می‌توان بخشی از نیازهای حمل و نقل منطقه‌ای را تأمین کرد.
دانش جعفری گفت: خط آهن جدیدی در شرق ایران در مسیر چابهار به سمت زاهدان و بیرجند و مرز ترکمنستان در دستور کار است که اجرای آن نیاز به سرمایه‌گذاری جدید دارد که صندوق توسعه حمل و نقل پیگیر آن است.

جستجو
آرشیو تاریخی