حرف‌های تیرانداز ملی پوش قبل از جام جهانی باکو

صادقیان:در شرایط خیلی سخت هم ناامید نمی شویم

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

 آرمینا صادقیان، تیرانداز ملی پوش تفنگ این روزها کنار تمرین در اردو، از کلاس درسی ‌اش نمی گذرد. روزی که قرار بود با او مصاحبه بگیریم، به خاطر کلاسش آن را به صبح روز بعد موکول کرد. او هم مثل بقیه تیراندازان در اردو زیر نظر مریم طالبی آخرین تمریناتش را انجام می دهد تا برای جام جهانی باکو و آخرین مسابقه قبل از قهرمانی جهان و انتخابی المپیک، خودش را محک بزند.
تیرانداز جوان، این مسابقه را بهترین فرصت می داند:« جام جهانی باکو تنها مسابقه آمادگی ما قبل از قهرمانی جهان است تا تیراندازی در شرایط مسابقه و تحت فشار را تجربه کنیم و خودمان را محک بزنیم. البته ما برای جام جهانی در سالنی مسابقه می دهیم که قهرمانی جهان هم در آن برگزار می شود و این به ما کمک زیادی می کند تا با جو سالن آشنا شویم.»
تیرانداز جوان در جام جهانی باکو برای رقابت کار سختی دارد:« من قرار است در باکو در ماده تفنگ خفیف مسابقه دهم ، با اینکه آماده‌ام اما به دلیل کمبود فشنگ و تمرین خشک در اردوها کار سخت‌تری دارم. با این حال امیدوارم نتیجه قابل قبولی بگیرم. من این مدت کمتر با فشنگ تمرین کرده‌ام و بنابراین نمی توان توقع مدال داشت ،آن‌هم در رقابت با تیراندازانی که هر روز 200 تیر می زنند، البته من تا به حال بهترین نتیجه را گرفته‌ام و سال قبل هم در قهرمانی جهان در مصر مدال برنز جوانان را گرفته‌ام. البته به دلیل نداشتن شرایط یکسان با رقبایم، نمی‌توانم قول مدال بدهم. چرا که حتی آب و وزش باد روی نتیجه تفنگ خفیف تأثیر زیادی دارد.»
او که اولین بار المپیک را در توکیو تجربه کرده ، با اینکه هدفش حضور در المپیک است، اما نمی داند دوباره می‌تواند سهمیه بگیرد یا نه؟ او می‌گوید:« من هم مثل هر ورزشکاری هدفم مدال المپیک است. با تجربه خوبی که از المپیک توکیو به دست آورده‌ام، همه تلاشم برای حضور در پاریس است. هرچند از حالا نمی شود قول سهمیه المپیک داد، اما تلاش می کنم تا بهترین خودم باشم. البته ما خیلی از رقبای خودمان عقب تر هستیم،چرا که آنها با حضور در رقابت‌های مختلف، بهترین رکوردها را می زنند. با این شرایط همه چیز به روز مسابقه بستگی دارد. با اینکه ما شرایط خیلی سختی داریم اما ناامید نیستیم.»
به گفته تیرانداز ملی پوش، فرسودگی تجهیزات و لباس تأثیر منفی روی رکوردها دارد:« تجهیزات در تفنگ حرف اول را می زند و برای نتیجه خوب باید به روز باشد، مدام چک شود تا مشکلی پیش نیاید. اما ما به خاطر تحریم و هزینه بالا با مشکل تجهیزات تفنگ و لباس دست و پنجه نرم می کنیم. هرچند با کمبودها می سازیم. اما وقتی سلاح به روز نباشد و لباس کهنه باشد، رکورد تیرانداز را پایین می آورد، ما را سرخورده می کند. حتی گاهی بااین شرایط ما ناامید می شویم.
در حالی که مسابقه با تجهیزات به روز و لباس مناسب انگیزه امان را بیشتر می کند.» آرمینا صادقیان معتقد است با اعزام کمتر، به روز شدن سلاح‌ها سخت‌تر می شود:« بچه‌ها معمولاً سلاح های جدید را در مسابقات می گیرند یا به روز می کنند، وقتی اعزام ما کمتر می شود، به روزرسانی تجهیزات و سلاح هم سخت‌تر می شود. بویژه در خفیف، نمی‌توانیم سلاح را آن طور به روز کنیم و همین مسأله روی رکوردها تأثیر می گذارد و سلاح کهنه در مسابقات خودش را نشان می دهد. علاوه بر تجهیزات، فشار مسابقات هم اجازه نمی دهد نتیجه آن چیزی باشد که می خواهیم. ما نشان داده‌ایم با تجهیزات کم هم می‌توانیم نتیجه بگیریم. شک ندارم با پتانسیلی که داریم به شرط تجهیزات به روز، نتایج خیلی بهتری می گیریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی