صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و پنج - ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و پنج - ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

اخبار

مشخص شدن عوامل افزایش قیمت خودرو
بخشی از صنعت خودرو که مربوط به تولید آن می‌شود کارنامه بسیار موفقی در سال گذشته دارد اما وقتی خودرو وارد بازار می‌شود متغیرهایی مثل تورم و نرخ ارز قیمت را متأثر می‌کند.
امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در توضیح ایرادات مطرح شده توسط برخی مسئولان در حوزه خودرو از منتقدان خواست منصفانه در مورد این صنعت اظهارنظر کنند. وی افزود: مسئولان در حالی‌که می‌دانند تورم و تغییرات نرخ ارز (که وزارت صمت کنترلی روی آن ندارد) باعث افزایش قیمت خودرو شده است این وزارتخانه را مقصر جلوه ندهند.
سخنگوی وزارت صمت ادامه داد: در یک سال گذشته تولید خودرو با رشد ۴۰ درصدی بالاترین رشد را در اقتصاد ایران و یکی از بالاترین رشدها در صنعت خودرو‌سازی جهان را به خود اختصاص داد و با اختیاراتی که از سران قوا گرفت توانست هزینه تمام شده تولید خودرو را کاهش دهد. مشاور وزیر صمت بیان داشت: سال ۱۴۰۱ این صنعت در تحویل خودرو ۴۲ درصد رشد داشت و معلوم نبود اگر رشد بالای تولید و کاهش هزینه تمام شده خودرو محقق نمی‌شد الان بازار خودرو در چه وضعیتی بود. همچنین وزارت صمت نگران گرانی خودرو و فشاری است که بر طبقات متوسط و کم درآمد می‌آورد اما ابزاری برای مهار تورم و نرخ ارز ندارد.
 

حذف مجوز‌های کاغذی در شهرک‌های صنعتی
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: جزو سازمان‌هایی هستیم که به درگاه ملی مجوز‌ها و درگاه زمین متصل شده‌ایم و کل واگذاری‌ها به صورت الکترونیکی است. علی رسولیان با بیان اینکه در سطح کشور ۸۵۸ شهرک و ناحیه صنعتی فعال وجود دارد و نزدیک به ۵۱ هزار واحد تولیدی در بخش‌های مختلف شیمیایی، فلزی، مواد غذایی، کانی‌های غیرفلزی، نساجی و سایر بخش‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال هستند، اظهار داشت: در گذشته شهرک صنعتی نداشتیم و فقط چهار شهر صنعتی بزرگ در شهر‌ها ایجاد شده بود که بعداً قانون ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی تصویب و شروع به کار کرد، عمده صنایع هم به صورت پراکنده در نقاط مختلف مشغول فعالیت بودند، اما در حال حاضر خوشبختانه با ایجاد شهرک‌های صنعتی انسجام خوبی را برای استقرار صنایع داریم.
 
تولید بیش از ۶۳۰ هزار تن آلومینیوم
میزان تولید شمش آلومینیوم کشور در سال ۱۴۰۱، به بیش از ۶۳۰ هزار تن رسید.
۴ شرکت تولیدکننده شمش آلومینیوم کشور از ابتدای فروردین تا پایان اسفند سال گذشته، ۶۳۲ هزار و ۱۶۶ تن شمش آلومینیوم تولید کردند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۵۵۹ هزار و ۶۴۷ تن بود.از این میزان، شرکت‌های «سالکو» ۲۷۰ هزار و ۱۸۵ تن، «ایرالکو» ۱۷۸ هزار و ۷۷ تن، «المهدی» ۱۴۷ هزار و ۷۴۹ تن و «آلومینای ایران» ۳۶ هزار و ۱۵۵ تن تولید کردند. 

جستجو
آرشیو تاریخی