سنتکام پس از 20 روز انکار و مخفی‌کاری اعتراف کرد

«ضربه مغزی» 23 نظامی امریکایی در سوریه


امریکا چندی پس از حملات انجام شده به پایگاه‎های این کشور در سوریه مجبور به اعتراف به آسیب‌های وارد آمده به نظامیان خود شد که به شکل غیرقانونی در سوریه حضور دارند. به گزارش تسنیم به نقل از اسکای‌نیوز، فرماندهی مرکزی امریکا اعلام کرد که طی ماه مارس گذشته 23 سرباز امریکایی در سوریه در نتیجه حملات دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند.
این فرماندهی در بیانیه‌ای تصریح کرد: 11 مورد جدید از ضربات مغزی خفیف طی حملات 23 و 24 مارس در شرق سوریه میان نیروهای امریکایی ثبت شده است. در کل تشخیص داده شد که 23 سرباز آسیب‌دیده دچار ضربه مغزی خفیف شده‌اند. این بیانیه ادامه داده که تیم‌های پزشکی در حال معاینه و بررسی شرایط سربازان جهت تشخیص این گونه آسیب‌ها هستند. افزون بر آن، در ماه مارس طی حملات متقابل در سوریه 25 سرباز دیگر امریکایی زخمی شده و یک امریکایی بازنشسته نیز کشته شد.
این برای چندمین بار است که فرماندهی مرکزی امریکا از ضربه مغزی سربازان امریکایی طی حملات به آنها در منطقه خبر می‌دهد. پیش از این در سال 2020 نیز حدود 100سرباز امریکایی در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق دچار ضربه مغزی شدند.
اشراف مقاومت، غافلگیری امریکا
ماجرای درگیری‌های اخیر از بامداد جمعه چهارم فروردین ماه امسال آغاز شد که بمب‌افکن‌های متجاوز امریکایی به شرق شهر دیرالزور واقع در شرق کشور سوریه حمله کردند. اما نیروهای مقاومت به سرعت به این مسأله واکنش نشان دادند. دو پایگاه غیرقانونی نیروهای تروریست امریکایی در منطقه نفتی العمر و پایگاه «کونیکو» در استان دیرالزور به وسیله 60 راکت، موشک و پهپاد انتحاری بشدت مورد هدف قرار گرفت. این پاسخ محکم و قاطعانه منجر به آن شد که امریکایی‌ها در همه پایگاه‌های خود آماده‌باش کامل اعلام کرده و بالگردهای امریکایی تا روز بعد اقدام به گشت‌زنی کنند. نکته جالب آنکه سامانه‌های پدافندی امریکایی‌ها قادر به دفع حملات صورت گرفته نبودند؛ به طوری که یک روز بعد روزنامه نیویورک تایمز خبر از وجود نقص در سیستم پدافندی امریکا در این پایگاه‌ها داد و گفت سیستم دفاع موشکی امریکا در زمان حمله در حال تعمیر بوده است. از آنجا که امریکایی‌ها در خاک سوریه 25 پایگاه غیرقانونی دارند انتخاب پایگاه‌هایی که سیستم دفاعی آنها دچار نقص و در دست تعمیر بوده گویای اشراف کامل مقاومت نسبت به دشمنان حاضر در منطقه است. پس از این حملات بود که امریکایی‌ها ایران را عامل اصلی این حملات معرفی کردند. همچنین سنتکام نیز به مانند سنت همیشگی خود هرگونه آسیب دیدن نیروهای نظامی خود در سوریه را انکار کرد. در حالی که اکنون امریکا خبر از آسیب مغزی سربازان خود داده که سازمان تروریستی سنتکام در بیانیه‌ای با تقلیل دادن مسأله مدعی شده بود در مجموع ۱۰ راکت به سمت «دهکده سبز» در شمال شرق سوریه شلیک شد اما این حمله هیچ خسارت یا تلفاتی به همراه نداشته است.

تحولات میدان به نفع مقاومت
گرچه امریکایی‌ها تنها به مجروحیت ‌ده‌ها نفر از سربازان خود اشاره کرده و از گفتن جزئیات خسارت وارد شده به خود و کشته شدن نیروهایش سخن نگفته‌اند اما ساکنان کاخ سفید یک پیام مهم را به خوبی دریافت کرده‌اند. اقدام محکم و قاطعانه گروه‌های مقاومت و هم‌پیمانان ایران در برابر هرگونه تجاوز و جنایت و انجام عملیات بازدارنده و متقابل اصلی مهم است که در برخورد با اشغالگران در سوریه سرلوحه کار قرار گرفته است. به خصوص آنکه گروه‌های مقاومت که با درخواست و همراهی دولت مرکزی سوریه مشغول به فعالیت هستند در برابر امریکایی‌ها که حضوری نامشروع در سوریه دارند دست بالاتر را دارند و در تحمیل هزینه به امریکا اراده جدی دارند. سخن مقامات امریکایی همچون مایکل مک‌کاول، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا که پس از حمله به پایگاه امریکا اعلام کرد بازدارندگی امریکا علیه ایران از بین رفته گویای همین مسأله است. وی همچنین فاش کرده بود که «گروه‌های نزدیک به ایران» از ابتدای سال 2021 تاکنون 78 بار به نیروهای امریکایی مستقر در سوریه حمله کرده‌اند ولی دولت امریکا طی این مدت تنها سه بار به این حملات به شکل عملی پاسخ داده است.
دست برتر ایران در منطقه باعث شده است جوبایدن رئیس جمهور امریکا نیز بلافاصله پس از حمله صورت گرفته به پایگاه امریکایی اعلام کند امریکا به دنبال رویارویی نظامی با ایران نیست. این عجز امریکایی‌ها همزمان با راهبرد وحدت میادین در برابر رژیم صهیونیستی و چندجانبه گروه‌های مقاومت به سرزمین‌های اشغالی از سوریه، غزه و جنوب لبنان گویای نظم امنیتی جدیدی است که به نفع جبهه مقاومت و به ضرر غربی‌ها در حال رقم خوردن است.

 

بــــرش

ناتوانی اطلاعاتی امریکا علیه سپاه
جایزه ۱۵میلیون دلاری در ‌ازای دریافت اطلاعات مالی
صفحه بخش موسوم به «پاداش برای عدالت» دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه امریکا در توئیتی جدید برای دریافت اطلاعات در مورد شبکه مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 15 میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. این بخش مدعی شده است که برای متوقف کردن آنچه این دفتر با عنوان تروریست‌ها یاد می‌کند، احتیاج به کمک برای شناسایی خطوط مالی سپاه پاسداران دارد.
در وب‌سایت دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه امریکا نیز این اطلاعیه منتشر شده است. طبق اطلاعیه وب‌سایت این دفتر برای اطلاعاتی که منجر به اخلال در سازکارهای مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تمامی شاخه‌های مختلف آن، از جمله نیروی قدس شود، تا سقف 15 میلیون دلار جایزه تعیین می‌کند.
وزارت خارجه امریکا اعلام کرد به اطلاعات در مورد ارتباط با طرح‌های مالی سپاه از جمله نفت در برابر پول، شرکت‌هایی که از طرف سپاه به فعالیت‌های بین‌المللی می‌پردازند، نهادها یا اشخاصی که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دور زدن تحریم‌های ایالات متحده کمک می‌کنند، مؤسسات مالی رسمی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجارت می‌کنند، نحوه انتقال وجوه و ابزار توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نیروهای نیابتی و شبه‌نظامیان، اهداکنندگان یا تسهیلگران مالی سپاه، مؤسسات مالی یا صرافی‌هایی که معاملات سپاه را تسهیل می‌کنند، مشاغل یا سرمایه‌گذاری‌های تحت مالکیت یا کنترل سپاه یا تأمین‌کنندگان مالی آن، شرکت‌هایی که از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خرید بین‌المللی فناوری با کاربرد دوگانه می‌پردازند و همچنین آنچه توطئه‌های جنایی اعضا و هواداران سپاه که منافع مالی در پی دارد نیاز دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی