ثبت نام کتاب های درسی به تعویق افتاد

کتب درسی در انتظار یارانه حمایتی


سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به منظور انجام هماهنگی‌های تکمیلی و نهایی‌سازی بهای کتاب‌های درسی، ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد. 
در این اطلاعیه علت تأخیر در ثبت سفارش کتب درسی که قرار بود از فردا آغاز شود، رایزنی جهت دریافت اعتبارات ذکر شده است. بنابراین گزارش، متن اطلاعیه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به این شرح است:«به اطلاع مخاطبان گرامی، والدین محترم و دانش‌آموزان عزیز می‌رساند نظر به پیگیری‌های صورت گرفته جهت دریافت اعتبارات تکمیلی به منظور تعدیل قیمت‌ها، فرایند ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم که مقرر بود از فردا به تاریخ ۲۷ فروردین ‌ماه صورت گیرد تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است. متعاقباً زمان ثبت‌نام از طریق پایگاه رسمی سازمان پژوهش به آدرس oerp.ir اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
مهدی حاجی‌محمدی رئیس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌و‌گو با «ایران» در واکنش به تعویق ثبت‌نام برای کتب درسی در پاسخ به این سؤال که با تأخیر موجود ممکن است کتاب دیر به دست دانش‌آموزان برسد، زیرا سال گذشته دانش‌آموزانی بودند که از تعویق در دستیابی به کتب درسی گلایه داشتند، گفت: تعویق در ارسال کتب درسی دلایل متعددی دارد مانند تأخیر ثبت‌نام دانش‌آموزان برای کتب درسی، جابه‌جایی خانواده دانش‌آموزان، تغییر رشته و مدرسه و...  که البته این آمار در سال گذشته تنها دو درصد بوده است، یعنی فقط دو درصد از دانش‌آموزان با تعویق، کتاب دریافت نمودند و حدود ۹۸ درصد از دانش‌آموزان بموقع کتاب خود را تهیه کردند. 
وی در ادامه افزود: یک مورد دیگر، دانش‌آموزان اتباع هستند که بعضاً اگر کتاب دیر به دست آنها می‌رسد به دلیل مشکلات موجود در اداره ثبت احوال است. همچنین دانش‌آموزانی که تجدید پایه شده‌اند نیز امکان تعویق در دریافت کتاب درسی را دارند. 
حاجی‌محمدی در واکنش به تعویق در ثبت‌نام برای کتاب‌های درسی به دلیل افزایش قیمت آنها توضیح داد: با توجه به تفاوت نرخ ارز در سال قبل، اعلام کردیم در صورت‌ عدم پرداخت یارانه حمایتی از سوی دولت، شاهد افزایش قیمت کتاب درسی خواهیم بود. از این‌رو لازم است یارانه حمایتی جداگانه برای کتاب‌های درسی در نظر گرفته شود تا از آن در افزایش قیمت کتاب‌های درسی استفاده کنیم. این موضوع حتی در هیأت دولت نیز مطرح شده بود اما تا این لحظه، یارانه حمایتی از طرف سازمان برنامه و بودجه تخصیص نیافته است. 
رئیس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در واکنش به افزایش قیمت برای گروه‌های کم‌برخوردار جامعه بیان کرد: هرساله افرادی که تحت پوشش کمیته امداد بوده یا در مناطق محروم و کم‌برخوردار ساکن هستند به شکل رایگان کتاب دریافت می‌کنند که  این حمایت همچنان ادامه خواهد داشت اما بازهم لازم است یارانه حمایتی تخصیص یابد. 
وی در پاسخ به این سؤال که افزایش قیمت کتب درسی تا چند درصد خواهد بود زیرا پرداخت قیمت بالاتر برای خانواده‌هایی که بیش از یک فرزند دارند دشوار است، گفت: اساساً بسته‌های خرید کتاب‌های درسی مبلغ سنگینی را شامل نمی‌شود که بگوییم به خانواد‌ه‌ها فشار وارد می‌کند. معمولاً بسته‌های کتاب درسی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هستند ولی ما وظیفه داریم فشار اقتصادی به خانواد‌ه‌ها را کم کنیم. به‌رغم اینکه این عدد خیلی سنگین نیست اما به هر حال قیمت‌ها تفاوت خواهد داشت. 
حاجی‌محمدی در پاسخ به این سؤال که تاریخ شروع مجدد ثبت‌نام برای کتب درسی چه زمانی اعلام خواهد شد، گفت: در حال پیگیری و مذاکره با سازمان برنامه و بودجه هستیم، شاید این مورد زمان ببرد اما به محض اینکه اعتبار لازم تخصیص یابد، ثبت‌نام برای کتاب‌های درسی را آغاز خواهیم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی