این شکست باید کارشناسی شود، آنالیز ما ضعیف بود

علیرضا رضایی: زنگ خطر برای کشتی آزاد زده شد!

پریسا غفاری
روزنامه نگار

اگر قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا نشان خوبی برای مسابقات جهانی پیش‌رو باشد، طبیعتاً سومی تیم آزاد در همین مسابقات، باید نگران‌کننده و زنگ خطر تلقی شود. تیم ملی کشتی آزاد نه تنها قهرمان آسیا نشد، بلکه با کارنامه‌ای ضعیف و غیرقابل دفاع، بر سکوی سومی قرار گرفت که عنوانی بد و کم‌تکرار در کشتی آسیا برای تیم آزاد ایران است؛ تیمی که در 29 دوره برگزاری این رقابت‌ها قهرمان شده و سال گذشته هم با کسب 6 نشان طلا اولانباتور را ترک کرده و به خانه برگشته بود، این بار به زحمت یک طلا گرفت؛ اما چه اتفاقی در قزاقستان رخ داد؟ یا بهتر است بگوییم چه اتفاقی در کشتی آزاد در حال رخ دادن است. در این راستا علیرضا رضایی، کشتی‌گیر عنوان‌دار جهان و المپیک کشورمان در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد این شکست فاجعه‌ای بزرگ نیست اما نباید تکرار شود و کشتی آزاد باید از این تلنگر بزرگ درس‌های لازم را بگیرد.
درباره کسب تنها یک مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیا چه نظری دارید؟
طبیعتاً نتیجه خوبی نبود. اما اتفاقات و یک سری از اشتباهات و بدشانسی‌ها، حتی بدن‌های خسته و عدم شادابی در مبارزه، نتایجی را رقم زد که شایسته کشتی آزاد کشورمان نیست ولی تلنگر خوبی بود برای آزادکاران و کادر فنی.
به نظر می‌رسد تنها نقطه مثبت چرخه انتخابی به عنوان روالی عدالت‌محور است. آیا با تداوم آن موافقید؟
صد درصد. این چرخه‌ها باید حفظ شود و برای آینده کشتی ایران بسیار خوب است و به همه کشتی‌گیران انگیزه می‌دهد.
چرا عملکرد دو و سه کشتی‌گیر با تجربه نسبت به  سوابق‌شان همخوانی نداشت؟
همه دنیا دارند کار می‌کنند و برای بهتر شدن از لحاظ فنی تلاش می‌کنند و ما نیاز به کار بیشتری داریم و در بخش آنالیز هم باید بهتر کار کرد. اما بالاخره در کشتی حوادث وجود دارد و برد و باخت در ورزش همیشه هست ولی نباید خودباوری کاذبی داشته باشیم و از تکرارش دوری کنیم. زنگ خطر زده شده است. روس‌ها هم دوباره دارند برمی گردند و با این واقعیت، تلنگری به کشتی آزاد زده شد.
قبول دارید آمادگی جسمانی ملی‌پوشان در حد استاندارد نبود؟
فرایند آماده‌سازی کشتی پیچیده است بخصوص در کشتی. شاید یک مقدار کمی محاسبات اشتباه بود. به نظرم از لحاظ ریکاوری دیر شروع کردند.
واگذاری نتیجه با اختلاف زیاد برای تیمی که در تمامی ادوار قهرمان بوده نگران‌کننده است. نقش آقای درستکار در این نتیجه چیست؟
سرمربی به عنوان نفر اول کادر فنی در پیروزی و باخت‌ها مسئول است. او در این دو سالی که هدایت تیم را برعهده دارد مقام‌ها و عناوین زیادی کسب کرده است و تنها با یک شکست نباید وی را زیر انتقاد برد. به نظرم این شکست باید کارشناسی شود. تنها می‌توانم بگویم آنالیز ما کمی ضعیف بود.
ضعف ما به پروازی بودن درستکار برنمی‌گردد؟
او دیگر بحث رفتن ندارد و در امریکا مقیم کامل شده است.
در کل، عملکرد کاروان کشتی در آستانه را چگونه دیدید؟
فرنگی خیلی بهتر کار کرد چرا که از نظر جسمی و روانی در پیک خود بود. اما آزاد از لحاظ روحی و جسمی ضعف داشت. به هر حال فاجعه بزرگ نیست و باید رصد شود تا تکرار نگردد. چرا که مسابقات جهانی و انتخابی المپیک پیش روست و کادر فنی باید وسواس بیشتری به خرج دهد.

 

مدال‌های کشتی‌گیران اهل  ایذه، از بعضی کشورها بیشتر است
ایمان محمدی: مسئولان استانی 
یک زنگ هم به ما نزدند!

مسابقات کشتی فرنگی 2023 آسیا در قزاقستان با قهرمانی مقتدرانه ایران به پایان رسید.یکی از اتفاقات جذابی که شاگردان رنگرز در خلال مسابقات رقم زدند، حضور در 5 فینال اوزان اول بود که با 4 طلا و یک نقره، از همه مدعیان زهرچشم گرفتند. ایمان محمدی، طلایی 63 کیلو هم بدون واگذاری حتی یک امتیاز به حریفان، بهترین جوان اعزامی به آستانه و برترین کشتی‌گیر ما لقب گرفت.

 از مسابقات قزاقستان صحبت کنید و اینکه در چه سطحی بود؟
سطح کمی و کیفی مسابقات بالا بود. در سبک‌وزن، آسیایی‌ها همیشه جزو مدعیان دنیا هستند. در بعضی اوزان هم قهرمانان جهان و المپیک حضور داشتند که سطح این رویداد را بالا برده بود. هرچند همه حریفان را 9 – صفر بردم ولی در فینال مقابل ازبکستان کمی اذیت شدم، خدا را شکر توانستم او را با اختلاف شکست بدهم. قبلاً او هم را در کرواسی 8 – صفر مغلوب کرده بودم.
اولین تبریک قهرمانی را از چه کسی شنیدید؟
عارف، برادرم اولین نفری بود که زنگ زد و تبریک گفت. با هم قرار گذاشته بودیم، هر کدام‌مان انتخاب شدیم، با تمام وجود بجنگیم تا ان‌شاءالله بهترین نتیجه را بگیریم. خوشحالم توانستم با کسب طلا، پیش برادرم و بقیه هموطنان روسفید شوم و دل همه را شاد کنم.
برنامه‌های بعدی شما چیست؟
 فعلاً بیشتر به برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت فنی خودم فکر می‌کنم. بعداً برای مرحله نهایی چرخه انتخابی وقتی حریفانم مشخص شدند، راجع به همه آنها، نظیر میثم دلخانی و بقیه فکر کرده و برنامه‌ریزی خواهم کرد.
شنیده‌ایم مسئولان شهر ایذه استقبالی از کشتی‌گیران‌شان نکردند؟
استقبال که چه عرض کنم آنها حتی یک تلفن هم به ما نزدند، در حالی که کشتی‌گیران ایذه به تنهایی در همین چند ماه 20 مدال طلا، نقره و برنز در رده‌های سنی مختلف گرفته‌‌اند. مدال‌هایی که خیلی بیشتر از تعداد مدال‌های بعضی کشورهای دنیاست. یک تبریک و خسته نباشی خشک و خالی هم نگفتند! انگار کسب مدال و موفقیت جهانی و آسیایی برای فرماندار و نماینده مجلس ما با شکست و ناکامی فرقی ندارد و هیچ اهمیتی نمی‌دهند!
پس مشخص می‌شود هیچ امکانات کشتی خوبی هم ندارید؟
 سالن تختی ایذه فقط یک سوله بدون امکانات مناسب است. یک تشک کشتی مناسب ندارد و همه جای تشک پاره است. حتی آب سردکن معمولی هم نداریم. حمام و سرویس بهداشتی واقعاً افتضاح است و آدم واقعاً خجالت می‌کشد. از وسایل سرمایشی و گرمایشی که نگویم. همین چند روز پیش حسین اسدی، قهرمان آسیا به دلیل پارگی تشک، مصدوم شد. مشکلات زیاد است. البته علیرضا دبیر رئیس فدراسیون، تعدادی وسایل بدنسازی و روکش تشک به باشگاه تختی اهدا کرده که هنوز از آنها هیچ خبری نداریم!

جستجو
آرشیو تاریخی