رکورد شکنی ورود پول حقیقی به بازار سهام

2350 میلیارد تومان دیروز وارد بورس شد

آغاز معاملات روز شنبه با برتری تقاضاکنندگان همراه شد و تا پایان معاملات ادامه داشت تا شاخص کل را بار دیگر برای فتح ارتفاعات جدید به پرواز درآورد.
به رغم آنکه در سال جدید تنها در دو روز معاملاتی پایان هفته قبل، شاهد افت شاخص کل بورس بودیم، اما در معاملات روز شنبه 26 فروردین، شاخص کل مجدد روند صعودی خود را پیش گرفت و نه تنها افت مذکور را جبران کرد، بلکه با صعود 74 هزار واحد، توانست ارتفاعات جدیدی را نیز تجربه کند. بر همین اساس، شاخص کل موفق شد در پایان معاملات روز شنبه بازدهی 3.4 درصدی را رقم بزند و تا ارتفاع 2 میلیون و 253 هزار واحد اوج بگیرد.
شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 3.87 درصد و افزایش 26 هزار و 700 واحدی همراه تا سطح 719 هزار و 739 واحد قد کشید. شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات این روز با ثبت بازدهی 3.29 درصد توانست 920 واحد صعود کرده و در ارتفاع 28 هزار و 610 واحد قرار گیرد.

 تزریق چشمگیر پول حقیقی به بازار سهام
بررسی آمار نشان می‌دهد معاملات روز شنبه با اقبال بسیار خوبی از سوی سرمایه‌گذاران همراه شده و توانست مبلغ 2 هزار و 350 میلیارد تومان پول حقیقی را به معاملات خرد جذب کرده و رکورد تازه‌ای را در این زمینه رقم بزند. در مقابل صندوق‌های درآمد ثابت شاهد خروج یک‌هزار و 201 میلیارد تومان پول حقیقی بودند. با توجه به جریان پولی در هفته‌های اخیر به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران ریسک کمی برای بازار سرمایه برآورد کرده و بازدهی این بازار را جذاب‌تر از درآمد ثابت صندوق‌ها یافته‌اند و بر این اساس، در مجموع شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و در مقابل تزریق پول حقیقی به معاملات خرد در هفته‌های اخیر بوده‌ایم، جریان معاملات روز شنبه به‌ حدی شدت گرفت که ارزش معاملات خرد در این روز به 16 هزار و 783 میلیارد تومان رسید و نسبت به روز معاملاتی قبل رشد 18.5 درصدی را تجربه کرد. فشار تقاضا در جریان داد و ستد روز شنبه به حدی بود که از مجموع 746 نماد مورد معامله، 708 نماد با رشد قیمتی همراه شده و تنها 38 نماد کاهش قیمت را تجربه کردند. در عین حال، 374 نماد (بیش از نیمی از نمادهای معاملاتی) در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود در صف خرید قرار داشتند و در مقابل تنها 4 نماد به صف فروش رفتند که این ارقام آمار کم‌نظیری در بازار سرمایه محسوب می‌شوند.
هرچند اکثر کارشناسان، رشد بازار سهام در ابتدای سال جدید را انتظار می‌کشیدند، اما به نظر می‌رسد افزایش ریسک بازارهای رقیب و تداوم اخبار مثبت درخصوص روابط بین‌المللی و منطقه‌ای نیز در هفته‌های اخیر بی‌تأثیر بر شدت گرفتن ورود سرمایه به بازار سهام نبوده و منجر به جذابیت بیشتر این بازار شده است.
در عین حال، برخی از کارشناسان معتقدند اگر سهامداران از رفتارهای هیجانی خودداری و از فروش سهام در صف‌های فروش و خرید سهم جلوگیری کنند، می‌توانند سود خوبی را از این بازار کسب کنند. با این حال، باید توجه داشته باشند که رشدهای این چنینی در بازار سهام نیازمند دقت و تأمل مضاعفی از سوی سهامدارن است و باید با آگاهی بیشتری نسبت به قبل در معاملات شرکت کنند تا از تکرار اتفاقات سال 1399 در پی فعالیت ناآگاهانه و بدون تخصص افراد در بازار سهام جلوگیری شود.

جستجو
آرشیو تاریخی