مخمصه شنبه‌های نتانیاهو

طی ماه‌های اخیر اراضی اشغالی شاهد تظاهرات گسترده علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو بوده است و مخالفان این طرح آن را تلاشی برای کاهش قدرت‌ مقام‌های قضایی در برابر قدرت‌های اجرایی دانسته‌اند.

صهیونیست‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی یک روز پس از روز قدس و در شنبه‌های اعتراضی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند. ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای پانزدهمین شنبه متوالی، در خیابان‌های شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی علیه نخست‌وزیر این رژیم تظاهرات کردند. با وجود آنکه نتانیاهو پیشتر اعلام کرده بود روند تصویب این طرح را به تعویق انداخته و منتظر نتایج گفت‌وگوها با معارضان می‌شود اما روند تظاهرات‌ ادامه پیدا کرد.
این در حالی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هفته پیش با مقصر دانستن موضعگیری احزاب اپوزیسیون در کمک به «تروریسم» در فلسطین اشغالی، مدعی شد که سرپیچی نیروهای ذخیره ارتش از حضور در خدمت باعث افزایش عملیات‌های گروه‌های مقاومت فلسطین شده است.
طی ماه‌های اخیر، اراضی اشغالی شاهد تظاهرات گسترده علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو بوده است و مخالفان این طرح آن را تلاشی برای کاهش قدرت‌  مقام‌های قضایی در برابر قدرت‌های اجرایی دانسته‌اند.با این‌حال نتانیاهو اصرار دارد که طرح قضایی او، دموکراسی را تقویت می‌کند و تعادل بین قوای مقننه، مجریه و قضائیه را احیا می‌کند.
 افزایش بحران در داخل سرزمین‌های اشغالی در حالی است که هفته گذشته و در نتیجه حمله موشکی صورت گرفته به شمال، مرکز و جنوب سرزمین‌های اشغالی از سمت لبنان، غزه و سوریه امنیت این رژیم به صورت جدی به چالش کشیده شد.
یک تحلیلگر صهیونیست با اشاره به حملات راکتی صورت گرفته به اسرائیل در هفته گذشته گفت:حزب الله، حماس و جهاد اسلامی هرکدام بنا به نقش خود این طرح را طراحی و اجرا کردند.طرح ساده بود و خوب پیش رفت: از سه جبهه یکی پس از دیگری به اسرائیل حمله کنید. یک حمله محدود و تقریباً نمادین که باعث ایجاد سر و صدا و اضطراب در طرف مقابل شود، اما به یک جنگ کامل تبدیل نشود. پنجشنبه گذشته، در آستانه عید پسح، رگبارهای موشکی از لبنان، آرامش عید اسرائیلی‌ها را به هم زد. بر اساس برآورد اطلاعاتی اسرائیل، تیراندازی توسط یک بخش حماس که در لبنان فعالیت می‌کرد انجام شده است و بنابراین مجازات باید متوجه رهبران حماس شود نه لبنانی‌ها. وزرای کابینه سیاسی-امنیتی برای گفت‌و‌گوی اضطراری تشکیل جلسه دادند و در پایان آن تصمیم به حمله به حماس در نوار غزه گرفتند. این‌گونه بود که نیروی هوایی به عملیات شبانه غزه اعزام شد. بازوی نظامی حماس آماده بود. آنها با شلیک راکت به سدروت و شهرک‌های اطراف پاسخ دادند. شب، آتش در غزه مانند رگبارهای لبنان به پایان رسید؛ بدون تلفات دو طرف. اما آنها زمینه را برای مرحله سوم طرح آماده کردند؛ شلیک از سوریه.
 این گونه بود که شنبه شب رگبار موشک به منطقه موشاو میتزر در بلندی‌های جولان شلیک شد. در آنجا هم، هیچ کس از دو طرف آسیب ندید. یک بار در جریان انتفاضه دوم، حسن نصرالله به فلسطینیان توصیه کرد که نیازی به حملات هر روزه نیست. هر چند روز یکبار یک حمله کافی است. در این بین، اسرائیلی‌ها تحت فشار زیادی هستند. آنها در حالت آماده باش هستند، جاده‌ها را می‌بندند، همه جا را جست‌و‌جو می‌کنند و تحت تنش فوق‌العاده‌ای قرار دارند. با همین منطق، لازم نیست هر موشکی کشنده باشد. تیراندازی آخر هفته گذشته چنین بود. اهداف در این مرحله ایجاد آگاهی گسترده در هر دو طرف بود. هوشیاری‌ای که قصد دارد به اعراب و همچنین اسرائیل نشان دهد کسانی هستند که قاطعانه در مقابل صهیونیست‌ها می‌ایستند و به آنها هزینه وارد می‌کنند.به همین دلیل است که حزب‌الله پس از شلیک راکت‌ها از سوی لبنان به سرزمین‌های اشغالی سکوت کرد و حماس نیز همین سیاست را در پیش گرفت. آنها می‌خواستند راکت پرتاب کنند و سالم به خانه برگردند. آتش پاسخ از نوار غزه نیز توسط عوامل حماس به صورت سنجیده و متناسب با شدت حملات ارتش اسرائیل انجام شد. همچنین در اصل، هدف آن کشتار نبود. تهاجم سه جانبه چندین هدف را برای جناح‌ها دنبال می‌کرد. در ادامه این تحلیل آمده است:
وحدت جبهه‌ها علیه اسرائیل دستاوردی بود که رهبری حماس در جریان سیف القدس در ماه مه‌2021 به آن دست یافت. بر اساس این ایده، همه مهاجران فلسطینی باید با هم عمل کنند، گویی یک ارتش هستند. غزه به الاقصی می‌پیوندد، لبنان به جنین می‌پیوندد، نابلس به غزه می‌پیوندد، عرب‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی نیز سهم خود را خواهند داشت و مقامات اجرایی اسرائیل را در مواقع اضطراری آزار می‌دهند و در صورت لزوم اردن نیز به آنان ملحق می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی