صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و یک - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

با شدت گرفتن بارش ها طی روزهای گذشته صورت گرفت

امداد‌رسانی مستمر در 14 استان متأثر از سیل

گروه اجتماعی/ بارش‌های شدید باران طی روزهای گذشته باعث شد که تنها در بروجرد، بیش از 5 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دچار آبگرفتگی شود، برق ۸۶ روستا قطع و به تعدادی از منازل مسکونی نیز خساراتی وارد شد. در آذربایجان‌شرقی بارش باران در روزهای اخیر به برخی از راه‌های روستایی، مزارع و باغات در شهرستان‌های شبستر، مرند، چاراویماق و کلیبر خسارت زد و برخی منازل در این روستاها دچار آبگرفتگی شد. این در حالی است که اولین هشدار قرمز هواشناسی سه‌شنبه برای 6 استان داده شد. با این همه معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از امدادرسانی به ۱۲۳۲ نفر متأثر از سیل و آبگرفتگی در ۱۴ استان کشور در سه روز خبر داد.
مرتضی مرادی‌پور در این زمینه گفت: از ۲۳ فروردین تا ساعت ۶ صبح ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ تعداد ۴۵۰ نفر به دلیل بارندگی‌های سیل‌آسا مجبور به ترک منازل خود و اسکان اضطراری در اردوگاه‌های هلال‌احمر شدند.۱۱ شهر، ۳۱ روستا و ۳ منطقه عشایرنشین نیز متأثر از سیل و آبگرفتگی بودند و در سه روز به یک هزار و ۲۳۲ نفر امدادرسانی شده‌است.
مرادی‌پور همچنین از انتقال ۳۰ نفر در استان‌های ایلام، کرمانشاه، خوزستان و لرستان به نقاط امن خبر داد و گفت: ۵۹۸ امدادگر هلال‌احمر در قالب ۱۳۹ تیم امدادی، عملیات‌های متعددی را انجام داده‌اند که از جمله آن تخلیه آب از ۸۷ واحد مسکونی بوده‌است. سه نفر از هموطنان‌مان در استان‌های ایلام، قزوین و آذربایجان غربی در اثر حوادث جوی کشته شدند و خوشبختانه این آمار تا صبح امروز(روزگذشته) افزایش نداشته است.
مرادی‌پور درباره توزیع اقلام امدادی در بین حادثه‌دیدگان هم گفت: تاکنون ۸۲ دستگاه چادر اسکان، ۳۹۴ تخته پتو، ۱۰۶ تخته موکت، ۵۰ شعله چراغ والور و ۳۳ بسته غذایی توزیع شده‌است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر روز پنج‌شنبه از آماده‌باش کامل امدادگران در ۲۴ استان خبر داده بود اما در ۸ استان‌ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب‌غرب‌ لرستان و شمال خوزستان نیازمند امدادرسانی شدند.
تا این لحظه روستای چم‌گز در شهرستان پلدختر و کمندان در شهرستان ازنا از استان لرستان تخلیه شدند و ساکنان آنها در ۴ اردوگاه اسکان اضطراری هلال احمر استقرار یافتند. هر چند به نظر می‌رسد از اول هفته جاری از شدت بارش‌ها کاسته خواهد شد. به طوری که برای تهران که در شمال شهر خطر سیل پیش‌بینی شده بود حالا روزهای آفتابی پیش‌بینی شده است. 
دادستان ایلام با اشاره به ورود دادستانی به تخریب سیل‌بند شهر ایلام بر اثر سیلاب، گفت: با کسانی که جان و مال مردم را به خطر بیندازند برخورد می‌شود.
عبدالوهاب بخشنده در خصوص فرونشست سیل‌بند منطقه مصلی بر اثر بارش‌های اخیر گفت: پس از دریافت اخباری مبنی بر فرونشست این سیل‌بند از منطقه بازدید و دستورات لازم در خصوص ارزیابی میزان خسارات وارده صادر شده است.
وی با بیان اینکه بسته شدن مسیر منتهی به سیل‌بند باید در اولویت قرار گیرد، اظهار داشت: هم‌اکنون علت فرونشست این سیل‌بند در دست بررسی است.
بخشنده در پایان تأکید کرد: در این زمینه منتظر نظریه کارشناسی هستیم تا در صورت کم‌کاری یا ترک فعل مسئولان، تصمیمات قضایی صادر شود.
در مازندران نیز سیل جاده‌ها را بست به طوری که بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در چالوس که روز پنج‌شنبه به ۲ پل ارتباطی خسارت وارد کرده و باعث انسداد چندین راه ارتباطی فرعی در بخش مرزن‌آباد شده بود جمعه با تلاش‌های بسیار بازگشایی شد. 
 بارش باران سیل‌آسا از صبح روز پنج‌شنبه در مازندران، انسداد ۱۵ راه فرعی و همچنین تخریب دیواره‌های حفاظتی تعدادی از رودخانه‌ها از جمله رودخانه‌های محور کندوان به دلیل بالا آمدن حجم آب و آبگرفتگی و فوت یک نفر بر اثر سقوط درخت از ارتفاع را در پی داشت. به غیر از انسداد ۱۵ راه روستایی و فرعی، قطعی برق در ۲۰ روستا و جان باختن یک نفر در منطقه جنگلی هراز آمل به دلیل وزش باد شدید و سقوط درخت از ارتفاع روی خودرو سواریش از دیگر مشکلات در ساعت‌های گذشته در استان بود.
 مرتضی ضرابی کارشناس سازمان هواشناسی ضمن اشاره به تضعیف سامانه بارشی در کشور، گفت: همچنان در شمال غرب و غرب کشور، برخی از استان‌های سواحل خزر و شمال شرق کشور، شاهد رگبار بهاری خواهیم بود. 
وی با اشاره به وزش باد نسبتاً شدید در دامنه‌های جنوبی البرز، افزود: وزش باد شدید، پدیده غالب در استان‌های قزوین، البرز و تهران خواهد بود.
کارشناس هواشناسی افزود: روز شنبه (امروز) در اغلب نقاط کشور جو آرام خواهیم داشت و فقط شاهد بارش در جنوب شرق کشور و ارتفاعات سیستان و بلوچستان خواهیم بود.
جستجو
آرشیو تاریخی