ناکامی آزادکاران در آسیا، تنها با یک طلا

سقـــــــــــــــوط مربی پروازی در آسیا!

گروه ورزشی/ سی و سومین دوره رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی آسیا در آستانه قزاقستان، در حالی دیروز با برگزاری کشتی‌های پنج وزن دوم ادامه پیدا کرد که باز هم نتایج جالبی به دست نیامد و آزادکاران انتظار هواداران کشتی را برآورده نکردند تا به این ترتیب، نوار قهرمانی‌های تیم ملی کشتی آزاد در آسیا قطع شود. تیم ملی کشتی آزاد از سال ۲۰۱۹ تاکنون قهرمان آسیا بود ولی با نتایجی که در مسابقات دیروز به دست آمد، سکوی نخست آسیا از دست رفت و تیم کشورمان پس از قزاقستان و ژاپن، در جایگاه سوم آسیا ایستاد. این درست است که تیم کشورمان که با ترکیبی جوان بر اساس چرخه انتخابی، صاحب دوبنده‌های تیم ملی شده بودند، به این رقابت‌ها اعزام شدند و باید صاحب تجربه شوند اما نتایج به دست آمده نشان داد که این چرخه انتخابی به قول معروف خوب نچرخیده و کشتی گیران با آمادگی جسمی، فنی و ذهنی بالایی به آستانه نرفته بودند. تمرین آزادکاران حدود 40 روز در  غیاب پژمان درستکار سرمربی تیم ملی که به دلایل مشکلات شخصی در امریکا به‌سر می‌برد، برگزار شد. عده‌ای بحث پروازی بودن سرمربی تیم ملی  را پیش کشیدند. غیبت درستکار در آن مقطع و همراه نبودن در سفر تیم اعزامی به تورنمنت رنکینگ‏دار کرواسی، حاشیه‌هایی را به وجود آورد. با‌این حال، نکته‌ای که کارشناسان کشتی به آن اذعان دارند، این است که کشتی‌گیر حتی اگر در انتخابی هم به مقام اول برسد، نباید اطمینان داشته باشد که حتماً به رقابت‌های آسیایی و جهانی اعزام می‌شود و تا روزهای آخر باید این ذهنیت در او وجود داشته باشد که اگر آماده نباشد، نفر دیگری جایگزین او می‌شود اما به نظر می‌رسد در ترکیب فعلی تیم ملی کشتی آزاد اعزامی به قهرمانی آسیا، چنین تفکری وجود نداشت که منجر به از دست دادن سکوی نخست آسیا شد.

 رضایی به مدال برنز رسید
در کشتی‌های دیروز و در وزن 61 کیلوگرم، یاسین رضایی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 6 بر 6 و ضربه فنی هیون سیک سونگ از کره جنوبی را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 11 بر 2 مغلوب تایربک ژوماشبک اولو از قرقیزستان شد و به دیدار رده‌بندی رفت. رضایی در رده‌بندی با کودای اوگاوا از ژاپن کشتی گرفت و موفق شد با نتیجه 7 بر 4 این کشتی گیر را شکست دهد و به مقام سومی برسد.
 
ابوذری حذف شد
در وزن 74 کیلوگرم حسین ابوذری در دور اول با نتیجه 9 بر صفر شامیل ایساکوف از اردن را مغلوب کرد. او در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 5 بر 3 مغلوب ماگومد رسول اصلویف از بحرین شد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر در مرحله نیمه نهایی، ابوذری از دور رقابت‌ها کنار رفت.

 آخرین شانس طلا هم از دست رفت
در وزن 86 کیلوگرم، علیرضا کریمی در دور اول با نتیجه 5 بر 2 گوان اوک کیم از کره جنوبی را مغلوب کرد. او در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 10 بر صفر زوشن لین از چین را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 9 بر 2 هایاتو ایشیگورو از ژاپن را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. کریمی در این دیدار به مصاف عظمت دولت بیکوف از قزاقستان رفت و با نتیجه 6 بر یک مقابل این کشتی گیر شکست خورد و نایب قهرمان شد تا آخرین شانس طلای ایران در کشتی آزاد هم از دست برود.
 
محبی هم به مدال نرسید
در وزن 92 کیلوگرم ارشک محبی در دور نخست با نتیجه 10 بر صفر مقابل آرش یوشیدا از ژاپن که فرزند جواد اسفنجانی مربی ایرانی کشتی در ژاپن است مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، محبی به گروه بازنده‌ها رفت اما در این مرحله نیز مقابل گانباتار از مغولستان با حساب ۶ بر ۴ شکست خورد و او نیز از دور مسابقات حذف شد.
 
معصومی ضربه فنی شد
در وزن 125 کیلوگرم امیررضا معصومی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 10 بر صفر ضیاموحامت صفراف از ترکمنستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله مقابل لخاگواگرل مونختور دارنده مدال نقره و برنز جهان از مغولستان با نتیجه 8 بر 6 مغلوب شد و به دیدار رده‌بندی رفت. معصومی در این کشتی مقابل بوهردون چینی قرار گرفت و با اینکه 4 امتیاز هم گرفته بود، در یک غافلگیری مقابل حریف ضربه فنی شد و پنجم شد تا روزهای بد شاگردان درستکار در قزاقستان تکمیل شود.

 

بــــرش

رحمان در پنج وزن اول 
برای ایران آبروداری کرد
سه روز بعد از قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات آسیایی 2023 قزاقستان، از پنجشنبه 24 فروردین ماه  آزادکاران ایرانی در 5 وزن اول به مصاف رقبای خود رفتند. با اینکه توقع این بود همچون کشتی فرنگی، در آزاد هم تعداد زیادی از ملی پوشان کشورمان بتوانند به فینال راه پیدا کنند، اما در روز اول کار برای شاگردان پژمان درستکار خوب پیش نرفت.در پایان مسابقات این روز فقط رحمان عموزاد در وزن 65 کیلوگرم به فینال رسید و بعد از او سه کشتی‌گیر ایرانی در نیمه نهایی مقابل رقبای خود شکست خوردند: مرتضی قیاسی در 70 کیلو، امیرحسین کاووسی در 79 کیلو و مجتبی گلیج در 97 کیلو. پیش از این نیز علیرضا سرلک در 57 کیلو در همان گام اول شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.سرلک که مدال نقره جهان در سال 2021 را در کارنامه دارد، تنها با یک مبارزه از دور رقابت‌ها حذف شد. او که شانس مدال طلای آسیا بود با نتیجه باورنکردنی 12- یک باخت. البته بینی او دچار آسیب دیدگی شدید هم شد. مرتضی قیاسی هم در 70 کیلوگرم با دو برد و دو شکست، روی سکو نرفت و به عنوان پنجمی رضایت داد، که برد اولش هم با غیبت حریف روی تشک به دست آمد اما رحمان عموزاد که تنها طلایی تیم ملی آزاد در روز اول بود، با سه برد مقابل حریفان قزاق، ژاپنی و مغول به این عنوان رسید. او بعد از کسب مدال طلای آسیا هم گفت: «من با 20 روز تمرین به آستانه آمدم و خوشحالم که توانستم دل مردم کشورم را شاد کنم و پرچم کشورم را بالا ببرم که این بالاترین عزت برای من است. امیدوارم هر روز بتوانم بهتر و بهتر شوم. ادامه راه من مسابقات جهانی ۲۰۲۳ است و بعد از آن هم المپیک.»البته باید گفت عموزاد تنها کشتی گیری بود که از بین نفرات اصلی به آستانه رفت، آن هم به دلیل آسیب دیدگی پیمان بیابانی. بقیه آزادکاران از نفراتی هستند که در چرخه انتخابی به قهرمانی رسیده بودند.در بقیه اوزان امیرحسین کاووسی هم با شکست حریفان بحرینی و ژاپنی و قبول شکست مقابل ساکایف قزاق به نشان برنز آسیا دست یافت. مجتبی گلیج که یکی از شانس‌های اصلی مدال طلای آسیا بود هم سه برد مقابل کشتی‌گیرانی از مغولستان، ژاپن و قزاقستان به دست آورد و مغلوب تاج‌الدین‌اف کشتی‌گیر روسی‌الاصل بحرین شد.به این ترتیب تیم ملی آزاد کشورمان در روز اول مسابقات کار خود را با 10 پیروزی و پنج شکست تمام کرد که آمار خوبی برای این تیم در پیکارهای قهرمانی آسیا نیست. 

جستجو
آرشیو تاریخی