صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۳

ذره بیــن

مردم ایران در صدر بی‌اعتمادی به امریکا

نتایج نظرسنجی مؤسسه گالوپ که بتازگی صورت گرفته درباره بی‌اعتمادی به امریکا نشان می‌دهد که ۸۱ در صد مردم ایران به امریکا اعتماد ندارند و پس از آن تونس، ترکیه، فلسطین و عراق با ۷۸ تا ۷۵ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. در حالی مردم ایران در رتبه اول بی‌اعتمادی به امریکا قرار دارند که رسانه‌های ضدانقلاب و همچنین برخی رسانه‌های حامی دولت سابق تلاش دارند برساخت رسانه‌ای دیگری از مردم ایران را به جامعه تحمیل کنند. اما نظرسنجی این مؤسسه غربی نشان از آن دارد که سیاست‌های مخرب امریکا در دشمنی با ایران و همچنین بدعهدی‌های این کشور مانع از تغییر دیدگاه تاریخی ایرانیان که از زمان کودتا علیه دولت محمد مصدق آغاز گشته، شده است.
همچنین بر اساس نظرسنجی جدید منتشر شده توسط گالوپ، در ارتباط با سایر کشورها، درصد زیادی از مردم در ۱۱ کشور با اکثریت جمعیت مسلمان، به تعهدات امریکا برای دموکراسی باور ندارند. به گزارش ایرنا؛ براساس این گزارش، اکثر کشورهای مسلمان در این نظرسنجی اعلام کردند که آنان باور ندارند که امریکا بتواند به آنها اجازه دهد آینده سیاسی خود را بسازند. نتایج نظرسنجی مؤسسه گالوپ در حالی منتشر می‌شود که ۲۰ سال از آغاز عملیات اشغال عراق توسط امریکا می‌گذرد. بر طبق این نظرسنجی 72درصد مردم عراق نسبت به اهداف امریکا در منطقه تردید دارند این درحالی است که تنها حدود ۲۶ درصد از شهروندان عراقی بر این باورند که امریکا در مورد ایجاد تعهدات دموکراتیک در خاورمیانه جدی است. همچنین۶۰ درصد مردم عراق گفتند در مقایسه با قبل از حمله امریکا وضعیت معیشت بدتر شده است. در افغانستان، تنها ۱۴ درصد معتقد به تعهد امریکا بودند. همچنین اکثریت مردم، جدیت امریکا درباره بهبود وضعیت اقتصادی را رد کردند.
بی اعتمادی کشورهای مسلمان به ایالات متحده امریکا که چندین دهه ادعای رهبری جهان و به خصوص کشورهای منطقه غرب آسیا را داشته است نشان می‌دهد کشورهای مختلف جهان به خوبی با پیامدهای منفی اعتماد به غرب دست و پنجه نرم کرده و از تجربه گذشته برای تنظیم روابط خود با کشورهای غربی و به خصوص امریکا درس گرفته اند؛همین مسأله می‌تواند سرعت تحولات در عبور از جهانی امریکایی و‌ گذار به نظم چندجانبه را بخوبی نشان دهد.
جستجو
آرشیو تاریخی