صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

گشتی حوالی کتاب

موضع‌گیری اعضای شورای شهر درباره مکان نمایشگاه کتاب تهران

میزبانی همچنان برقرار مصلی از ناشران و علاقه‌مندان کتاب 
روزهای پایانی سالی که گذشت با انتشار خبر میزبانی مصلی برای برگزاری سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همراه شد. در همین راستا نیز یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که ریاست برپایی  نمایشگاه کتاب تهران در بهار جاری را برعهده دارد، از بررسی مکان‌های مختلفی که امکان میزبانی آنها برای این رویداد بین‌المللی مطرح است سخن گفته بود و اینکه بر اساس نتایج حاصل از جمع‌بندی مکاتبات و جلسات متعدد متولیان با مسئولان مدیریت شهری، برای سال جاری مصلی بهترین گزینه است.
روز گذشته مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به وزیر صمت تأکید کرده بود امیدوار است نمایشگاه‌هایی که هم‌اکنون در پایتخت برگزار می‌شوند هرچه زودتر در محل شهر آفتاب برپا شوند. در همین رابطه نیز به نامه دادستانی کل کشور به وزیر صمت با این مضمون اشاره کرده بود که شهر آفتاب محل خوبی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و در حال حاضر این محل آماده برگزاری نمایشگاه‌ها است.
 پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در خبر دیگری از اینکه نمایشگاه سی‌وچهارم کتاب تهران در مصلی برگزار می‌شود گلایه کرده و گفته است:«قرار نیست نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود و بارها از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و... درخواست کردیم در مورد برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب به ظرفیت‌های این مجموعه توجه کنند که متأسفانه توجهی نشد.»
گفته‌های این دو مسئول شهری در شرایطی است که سال گذشته معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره نیاز‌ها و شرایط لازم برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چندین مرتبه مکاتبه کرده بود و از طرفی خواستار اعلام  شرایط و امکانات این مجموعه برای میزبانی مذکور شده بودند.در نهایت نیز احمدوند از انتخاب مصلای بزرگ امام خمینی(ره) به‌عنوان محل برگزاری سی‌و‌ چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد. وی در همین رابطه گفته بود:«این تصمیم طی مکاتبه‌ای به شهرداری تهران اعلام شد. شهرداری تهران اعلام کرد مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌‌‌ماه سال ۱۴۰۲ میزبان نمایشگاه صنعت نفت خواهد بود و امکان میزبانی از نمایشگاه کتاب تهران در این تاریخ وجود ندارد؛ بنابراین مدیریت شهری پیشنهاد کرد تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب بعد از این تاریخ باشد. قبل از این تاریخ نیز اعلام شده بود مجموعه به‌ دلیل انجام عملیات عمرانی آمادگی برای میزبانی را ندارد.»

    گسترش رواق‌های مصلی برای نمایشگاه پیش‌رو
برخی گلایه‌های مدیران شهری از عدم برگزاری دوره پیش‌روی برپایی نمایشگاه کتاب تهران در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در شرایطی است که به گفته متولیان فرهنگی امکان برگزاری نمایشگاه کتاب در خرداد‌ماه به‌ دلایل مختلفی از جمله تلاقی با ایام ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره)، آغاز فصل امتحانات مدارس، همچنین برگزاری ادوار مختلف این رویداد در اردیبهشت‌ماه و تعیین این ماه در تقویم فرهنگی کشور و نمایشگاه‌های بین‌المللی و حضور میهمانان خارجی وجود ندارد.
فارغ از گفته‌هایی که هرازچندی درباره محل میزبانی نمایشگاه کتاب مطرح می‌شود، این روزها تشکل‌های نشر از محل برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرده‌اند. در این بازدید نمایندگان تشکل‌های نشر دانشگاهی، آموزشی و کودک و نوجوان نظرات خود را مطرح کرده‌اند تا جمع‌بندی نهایی برای بهبود هرچه بهتر شرایط این میزبانی انجام شود. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از رواق‌های شرقی و غربی مصلای امام خمینی(ره) در حال تکمیل و مشکلات سال گذشته آنها تا حدود زیادی مرتفع شده است، بخش‌های عمومی، دانشگاهی، کودک و نوجوان و آموزشی در این محل‌ها مستقر خواهند شد.
قرار است سالن ناشران خارجی و لاتین در قالب یک سالن تجمیع شده تا امکان معرفی کامل ناشران و کشورهای خارجی فراهم شود و میهمانان ویژه نمایشگاه و ناشران خارجی در یک سالن در کنار هم حضور داشته باشند. بنابر گفته‌های قبلی متولیان فرهنگی، در برپایی نمایشگاه کتاب سال 1402 نیز همچون دوره گذشته شاهد برگزاری همزمان بخش فیزیکی و مجازی خواهیم بود. سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.    

جستجو
آرشیو تاریخی