صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

اخبــار استــانی

هشدار برای وزش باد شدید و بارش باران در ۱۵ استان
سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از آماده‌باش هلال احمر درپی پیش‌بینی بارش شدید باران و وزش باد شدید در ۱۵ استان کشور خبرداد.
صادق محمودی با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی گفت:‌ طبق این هشدار در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در تمام یا مناطقی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، زنجان، قزوین، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، تهران و البرز شاهد بارش شدید و رگباری باران و وزش شدید باد خواهیم بود. همچنین صادق ضیائیان رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی از بعدازظهر دوشنبه  در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان ابرناکی، رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد که سه‌شنبه (۲۲ فروردین) با ورود سامانه بارشی به غرب کشور ابرناکی و بارش باران در مناطق مرزی کشور آغاز می‌شود. 

 

شناسایی ۴۷ بیمار مبتلا به مالاریا در سیستان و بلوچستان
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان گفت: ۴۷ بیمار مبتلا به مالاریا از ابتدای امسال تاکنون با مشارکت فعال نظام سلامت در سیستان و بلوچستان شناسایی شده که ۴۶ مورد از این مبتلایان را مردان و یک مورد را زنان شامل می‌شود. دکتر حبیب غزنوی از افزایش ۲۳۵ درصدی موارد مبتلا به مالاریا در فروردین ۱۴۰۲ خبر دادو با اشاره به گرم شدن هوا و بارندگی اخیر صورت گرفته در ایران و پاکستان به ایرنا گفت: ترددهای غیرمجاز از گذرگاه‌های غیر رسمی و سکونت در فضای باز از یکسو و همچنین بارندگی‌ها از دلایل خیزش مالاریا محسوب می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه در سال‌جاری خوشبختانه هیچ‌گونه فوت ناشی از این بیماری در استان نداشته‌ایم به شناسایی یکهزار و ۲۵۱ مورد مبتلا به مالاریا در سال ۱۴۰۱ در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با شناسایی بموقع این موارد و تحت درمان قرار گفتن آنان هیچ‌گونه فوت ناشی از این بیماری در سال گذشته نیز نداشته‌ایم. وی بیان کرد: شهرستان سراوان و سیب و وسوران به علت هم مرزی با کشور پاکستان و همچنین ترددهای غیر قانونی، بیشترین موارد ابتلا را در بین شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه داشته است. وی تأکید کرد: مردم در مناطقی که مالاریا شایع هست از خوابیدن در فضای باز خودداری، پوست خود را بپوشانند و پنجره‌ها و دیوارهای خانه خود را به حشره‌کش آغشته کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی