صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

شورای شهر با اعتراض فرمانداری از مصوبه افزایش نجومی کرایه‌ها کوتاه آمد

کرایه حمل و نقل عمومی کاهش یافت

گروه اجتماعی/شورای شهری‌ها سال گذشته افزایش 25 تا 45 درصدی کرایه حمل و نقل عمومی را کلید زدند. بر اساس مصوبه آنها، از اول اردیبهشت ماه باید تعرفه کرایه‌ها در مترو 25 درصد، اتوبوس 40 درصد و تاکسی 45 درصد افزایش می‌یافت، اما دیروز با اعتراض فرمانداری این مصوبه دچار تغییراتی شد و تعرفه‌ها به نفع مسافران کاهش یافت. افزایش تا 45 درصدی کرایه‌ها در حالی امسال مورد توجه پارلمان‌نشین‌ها قرار گرفت که در سال گذشته رقم افزایش کرایه‌ها فقط 25 درصد تعیین شده بود که همان درصد نیز جز در تاکسی‌های خطی در سایر تاکسی‌ها از جمله تاکسی‌های گردشی، بیشتر از رقم مصوب از مسافران دریافت می‌شد. امسال نیز با تعیین تبصره‌هایی مثل افزایش کرایه تاکسی تا سقف 50 درصد در صورت ترافیک سنگین، موجب شده است نگرانی‌هایی از افزایش خودسرانه نرخ‌ها و هرج و مرج و سوءاستفاده در پرداخت کرایه‌های تاکسی ایجاد شود.
به گزارش «ایران»، بررسی نامه فرماندار تهران درباره اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه تأمین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران برای سال ۱۴۰۲ دیروز در دستور کار شورایی‌ها قرار گرفت. بر این اساس تقریباً یک هفته مانده به افزایش رسمی کرایه‌ها، نامه اعتراض‌آمیز فرمانداری تهران موجب شد تا شورای شهری‌ها از موضع خود کمی کوتاه آمده و رأی به کاهش کرایه‌ها بدهند؛ اتفاقی که البته قابل حدس بود! نرگس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی در جلسه دیروز با بیان اینکه هیأت تطبیق باید اعتراضات خود را با مستندات لازم ارائه کند، گفته است که در نامه فرمانداری از شورا خواسته شده است که ضریب کاهش ۱۰ درصدی برای استفاده کنندگان از کارت بلیت را مورد بازنگری قرار دهد و همچنین در مورد نرخ بلیت بی‌آرتی واکنش نشان داده شده است که برخی بندها قانونی است و اما برخی اعتراضاتش خارج از حدود اختیاراتش است و مورد پذیرش نیست.
جعفر تشکری هاشمی نیز در واکنش به این نامه تأکید کرده است: «نرخ کرایه‌ها را علی رغم اینکه می‌توانستیم با توجه به نرخ تورم ۴۶ درصد افزایش دهیم اما کمتر افزایش دادیم. برخی ایراداتی که فرمانداری در نامه اعلام کرده است، مبتنی بر قانون نیست، بر این اساس جلساتی را با مسئولان شهرداری و فرمانداری برگزاری کردیم تا به یک نقطه تعادل برسیم.»
بر اساس تغییرات جدید، کارت بلیت مبلغ دار مترو از ۲۹۰۰ تومان به ۲۸۵۰ تومان کاهش پیدا کرده و به ازای هر کیلومتر پیمایش در مترو ۱۶۰ ریال مصوب شده بود که به ۱۴۷ ریال کاهش یافت. همچنین مقرر شد که مبلغ ۱۸۰۰ تومان پایه برای نرخ کرایه اتوبوس باقی بماند اما به ازای هر پنج کیلومتر، ۴۰۰ تومان مبنای اضافه باشد، در بخش اتوبوس‌های عادی نیز هر خطی که بیشتر از ۲۰ کیلومتر طول داشته باشد با همان نرخ ۲۰ کیلومتر کرایه محاسبه می‌شود. در مورد نرخ کرایه تاکسی نیز که مقرر شده بود، در زمان پیک ترافیک نرخ تا سقف ۵۰ درصد افزایش یابد، این عدد به ۲۵ درصد کاهش یافت، همچنین نرخ کرایه در شرایط بد آب و هوایی که ۴۰ درصد پیش‌بینی شده بود، به ۱۵ درصد کاهش یافت.
فرمانداری اعلام کرده بود که در بخش اتوبوس‌های تندرو حداکثر مبلغ کرایه کاهش یابد اما با توجه به نرخ تورم حداکثر افزایش به ۴۱ درصد رسید، در بخش مترو نیز بر اساس نظر فرمانداری نرخ کرایه از 10 به ۹.۶۳ درصد کاهش یافت.
جستجو
آرشیو تاریخی