صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و نه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت دستگاه‌های نظارتی را مکلف کرد

برخورد با تغییر غیرقانونی قیمت کالاها

عصر دیروز نشست هیأت دولت به ریاست آیت الله رئیسی

 در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت، رئیس‌جمهور با محکومیت جنایات اخیر صهیونیست‌ها، بر لزوم همگرایی جهان اسلام برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین و جلوگیری از اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی تأکید کرد.
دکتر رئیسی با اشاره به آشکار شدن نشانه‌های استیصال و از هم پاشیدگی جامعه صهیونیستی و شکل‌گیری نظم جدید جهانی به نفع جبهه مقاومت، افزود: ملت‌های آزاده، امسال با برگزاری باشکوه‌تر روز قدس، همدل و همصدا انزجار خود را از جنایات رژیم صهیونیستی اعلام خواهند کرد. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای، درمان بیش از یک میلیون بیمار از طریق دانش هسته‌ای در کشور و همچنین دستیابی دانشمندان ایران به بیش از ۱۵۰ دستاورد علمی و فنی در صنعت هسته‌ای، آن هم در شرایط تحریم و سنگ‌اندازی دشمن را سند عزت و افتخار ملت ایران دانست و اظهار داشت: دولت مردمی خود را موظف به حمایت از این دستاوردهای بزرگ می‌داند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به توافق ایران و عراق برای تسریع در احداث مسیر ریلی بصره-شلمچه که سالیان طولانی بلاتکلیف مانده بود، بر لزوم پیگیری این طرح و نیز توافقات ایران با روسیه و چین تا حصول نتیجه تأکید کرد.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به دریافت اخبار و گزارش‌هایی در خصوص برخی اقلام، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کننده را تنها مراجع قانونی تغییر قیمت این کالاها دانست و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی مرتبط را موظف کرد با تخلفات موجود در این زمینه برخورد کنند.
ضیافت افطار با نمایندگان اصناف، اتحادیه‌ها و بازاریان
همچنین در ادامه دیدارهای رمضانی رئیس جمهور، عصر شنبه، نشست صمیمی جمعی از نمایندگان اصناف، اتحادیه و بازاریان با رئیس جمهور برگزار شد که با ضیافت افطار پایان یافت. در این جلسه 16 تن از سرآمدان اصناف و بازاریان دیدگاه‌ها و نظرات خود را در حضور رئیس جمهور مطرح کردند.
نظارت بر اصناف به عهده اتحادیه‌ها باشد
رئیس جمهور در این نشست تصریح کرد: به اعتقاد دولت مردمی امور مربوط به تولید و توزیع و نظارت بر اصناف باید به اتحادیه‌ها واگذار شود و دولت صرفاً نقش حمایتی و هدایتی داشته باشد. آیت‌الله رئیسی اصناف و اتحادیه‌ها را بهترین ناظران بر فعالیت اصناف دانست، به شرط آنکه اتحادیه‌ها با نظارت متعهدانه خود اولین مدعی تخلفات هم‌صنفان خود بوده و حقوق و منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده را توأمان مدنظر داشته باشند.
نقش اتحادیه‌ها در قطع دست جریان دلالی
رئیس جمهور با اشاره به اظهارات تعدادی از سخنرانان در این نشست درباره اهمیت مقابله مؤثر با دلالی و واسطه‌گری، تصریح کرد: اعتقاد راسخ داریم که دست جریان دلالی باید از نظام تأمین و توزیع قطع شود و باور داریم که خود تشکل‌های صنفی بهتر از هر کس دیگری می‌توانند در این راستا ایفای نقش کنند.
قیمت‌گذاری برای جلوگیری از اجحاف
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به درخواست‌های مطرح شده برای پرهیز از قیمت‌گذاری‌های دستوری، اضافه کرد: آنچه در سیاست‌های دولت محوریت دارد جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف‌کننده است و میدان دادن به اتحادیه‌ها و اصناف می‌تواند علاوه بر تنظیم بازار و جلوگیری از وارد شدن اجحاف به هر یک از ارکان تولید و مصرف، باعث برخورد مؤثر با واسطه‌ها به‌عنوان برهم زنندگان نظام تأمین و توزیع نیز بشود.
رئیس جمهور همچنین قاچاق کالا را باعث وارد آمدن ضربات مهلک بر پیکر تولید، اشتغال و اقتصاد کشور دانست و گفت: مقابله با قاچاق کالا باید از مبدأ صورت گیرد و البته در این مسیر نیز تشکل‌های صنفی می‌توانند با انضباط بخشی به واردات، صادرات و نظام تأمین و توزیع، سهم مؤثری در جلوگیری از توزیع کالای قاچاق در بازار داشته باشند.
رئیسی همچنین با اشاره به طرح درخواست استمهال تسهیلاتی که تولیدکنندگان پس از آغاز اجرای طرح مردمی شدن یارانه‌ها دریافت کرده بودند، اضافه کرد: استمهال این تسهیلات و نیز تأمین سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان از موارد قابل بررسی است که رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت آن را پیگیری خواهند کرد.
وضع قابل قبول تأمین و ذخایر ارزی کشور
رئیس جمهور با بیان اینکه با وجود همه تحریم‌ها و دشمنی‌ها ذخایر ارزی کشور خوب و قابل اتکا است، تخصیص به‌موقع ارز و ثبات قیمت آن را از جمله مسائل مهمی دانست که دولت باید در این دو زمینه از تولید و تأمین‌کنندگان کالاهای اساسی و مواد اولیه حمایت کند. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سامانه‌های نظارتی جایگزین اتحادیه‌ها و اصناف نخواهند بود، بلکه امکانی برای تسهیل جمع‌آوری، جمع‌بندی و ارائه اطلاعات هستند، تصریح کرد: مسئولیت اصلی در عرصه نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی بر عهده نیروهای انسانی کارآمد و صاحب تجربه‌ای است که در میدان عمل آب‌دیده شده و مورد اعتماد اصناف قرار گرفته و اینک به‌عنوان نماینده اصناف و مشاغل مختلف به عضویت اتحادیه‌های صنفی درآمده‌اند.
رئیس جمهور همچنین از نقش‌آفرینی مثبت بسیج اتحادیه‌ها و اصناف در راستای تلاش برای ایجاد زنجیره تأمین و توزیع کالا قدردانی کرد.
کاهش زمان ثبت سفارش تا تخصیص ارز
در این نشست که علاوه بر جمع زیادی از اعضای اتحادیه‌ها و اصناف، رئیس کل بانک مرکزی و وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی نیز حضور داشتند، محمدرضا فرزین در سخنانی با تشریح تلاش‌های بانک مرکزی برای تسهیل و تسریع ثبت سفارش و تخصیص ارز به متقاضیان، گفت که به‌زودی زمان ثبت سفارش تا تخصیص ارز از حدود ۴۰ روز فعلی به ۷ تا ۱۰ روز کاهش خواهد یافت.
طرح دغدغه‌ها از سوی فعالان بازار
در این نشست که ۱۶ نفر پیش از رئیس‌جمهور به ایراد سخن پرداختند.
اجرای صحیح همه الزامات طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، تأمین به‌موقع ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دامی، دریافت پول نهاده‌های دامی به شکل مدت‌دار، کمک به بهبود و ارتقای شیوه‌های تولید، واگذاری نظارت بر تولید و توزیع به تشکل‌های صنفی، اعطای مشوق‌های صادراتی برای تولیدات خانگی و روستایی، افزایش سهم کشاورزی در بودجه و برنامه‌ریزی، ایجاد پوشش تأمین اجتماعی برای کشاورزان، صیانت از اراضی کشاورزی، پرداخت به‌موقع مطالبات گندمکاران، اصلاح، یکپارچه‌سازی و مدرن‌سازی نظام توزیع‌، تقویت و روزآمدکردن نظارت بر نظام تأمین و توزیع، حذف واسطه‌ها و دلالان و بهره‌گیری بیشتر از تجارب فعالان اقتصادی و به‌ویژه اعضای اتحادیه‌ها و اصناف در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی از جمله مسائل مطرح شده از سوی اعضای تشکل‌های صنفی اقتصادی در این نشست بود.

 

بــــرش

گفت و گوی تلفنی آیت الله رئیسی 
با  رؤسای جمهور الجزایر و سوریه

آیت‌الله رئیسی عصر دیروز یکشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر، با تبریک ماه مبارک رمضان به وی و مردم انقلابی کشورش، گفت: ایران و الجزایر نسبت به مسائل منطقه‌ای و جهانی، خصوصاً درباره مسأله فلسطین و حقوق مردم مظلوم این کشور، مواضع نزدیک و مشترکی دارند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به مردم فلسطین شدت یافته است، افزود: امروز بیش از هر زمان دیگر ضرورت همکاری و تشکیل جبهه واحد و منسجم کشورهای اسلامی علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت قاطع از ملت فلسطین احساس می‌شود.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز خرسندی از روابط رو به رشد دو کشور، اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های تهران و الجزیره بویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری روز به روز گسترش و ارتقا یابد.
«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر نیز در این مکالمه تلفنی با تبریک متقابل ماه رمضان به رئیس جمهور و مردم ایران اظهار داشت: مردم مظلوم فلسطین در ماه رمضان که ماه تقوا و عبادت است، از وحشیگری رژیم صهیونیستی در رنج هستند و امیدوارم با همکاری کشورهای اسلامی، ملت فلسطین را از ظلم صهیونیست‌ها آزاد کنیم.
در این مکالمه رؤسای جمهور ایران و الجزایر بر لزوم برداشتن گام‌های عملی بر اساس نقشه راه توسعه همکاری‌های متقابل تأکید کردند.
آیت‌الله رئیسی همچنین  بعد از ظهر دیروز در گفت و گوی تلفنی با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه  نظام جهانی به نفع محور مقاومت و بر ضد نظام استکبار و رژیم صهیونیستی در حال تغییر است، افزود: جنایات این رژیم نشانه ضعف و استیصال آن است و گواه آن است که آینده برای جریان مقاومت روشن و امیدوارکننده است.
دکتر رئیسی با تأکید بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه، تنها راه مبارزه با تروریسم را حمایت از حاکمیت ملی سوریه دانست .
بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این گفت و گوی تلفنی با تبریک متقابل ماه مبارک رمضان با اشاره به  چهار دهه مقاومت ایران و سوریه در برابر دشمنان مشترک تصریح کرد: امروز نشانه‌های فروپاشی در جامعه صهیونیستی آشکار شده  که این نتیجه مقاومت و به ویژه ایستادگی ملت فلسطین است.

جستجو
آرشیو تاریخی